A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A teljesen átrajzolt, ,,csapott hátú"
karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor
is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére
Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök.
Ottó bácsi a Tűzoltó utcából már akkor a Trabant-bizniszben
dolgozott, amikor még nemhogy ,,bácsi" nem volt, de egyenesen ő
hordhatta a Mesternek, azaz saját édes apukájának a parizert és a
zsemlét a sarki közértből. Amikor aztán önállósodott, napi négy-öt
kelet-német autót javított meg naponta egyedül: a szétszerelt Trabi
sebváltókat például úgy rakta össze, hogy közben a focimeccset
nézte a Junosztyon.
Ottó bácsinak könnyű dolga volt: 1964 és 1990 között a Trabi átesett ugyan néhány ráncfelvarráson, ahogy ma mondanánk, de az autó alapvetően ugyanaz maradt. Ottó bácsinak nem kellett évente kicserélni a Zwickauból kéz alatt beszerzett speciális szerszámait.
Pedig a német mérnökök majdnem kitoltak Ottó bácsival: a hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta előde kifejezetten előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtását és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött. A teljesen átrajzolt, ,,csapotthátú" karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Már minden le volt vajazva a Wankel-motor
európai úttörői, az NSU és a Trabant között, amikor nehézségek
léptek fel. Az 500 köbcentiméter (számított) térfogatú és 55
lóerőre specifikált forgódugattyús motor kisebbik hibája, hogy nem
volt elég tartós, és a
károsanyag-kibocsátása is többszöröse volt az akkori
motoroknak.
Mire a konstrukció valóban szériaérett lett és megjelent az 1967-es Év Autójában, az NSU RO 80-ban http://www.cotc.com/election/nominee_080.html, addigra a tartósságon sokat javítottak, a környezetszennyezés pedig... a környezetszennyezés pedig még nem volt akkora ügy akkoriban. A motor nagyobbik hibája viszont az volt, hogy a nyugatnémet NSU-gyár egyszerűen visszavonta a liszenszjogot trabantéktól. Kétpólusú világrend, ugyebár.
,,Van mááásik," kiáltottak fel a hír hallatán Zwickauban, hiszen az autót úgy tervezték, hogy a Skoda 1000MB akkoriban modernnek számító motorja is belecuppanjon. A motorral nem is volt gond, hiszen annak módosított változata a mai napig is a Skoda Fabia alapmotorjaként bizonyít, ellenben a politika újra közbeszólt: 1968-ban Csehszlovákiában éppen mással voltak elfoglalva, és a keletnémet testvérek iránt érzett elvtársi szeretet is némiképp alacsonyabb hőfokon lobogott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az eisenachi
Wartburg-gyár megmenthette volna a 603-as prodzsektet,
hiszen a Wartburgok 3 hengeres, kétütemű motorja még mindig kéznél
volt, de a termelési kapacitás bővítése súlyos márkamilliókat
igényelt volna. Az új típus gyártásához ráadásul új szerszámok és
új gyáregységek kellettek volna Zwickauban is - bár a Trabant
mérnökei nagyon körültekintően úgy jártak el, hogy a 601-es
gyártásához használatos szerszámgépek jó részét a 603-ashoz is
használni lehessen.
1968 szilvesztere előtt szomorú leiratot kézbesítettek Zwickauba: a Politbüro nyakkendősei úgy döntöttek, csak a baj van ezzel a fránya 603-assal, úgyhogy nem adtak engedélyt (és főleg pénzt) a gyártósor felállítására. Egyrészt az NDK gépipari kapacitásának jó részét lekötötték az elsőbbséget élvező agrárfejlesztés igényei, és főleg az elsőbbséget élvező szovjet megrendelések; másrészt a Trabant a meglevő változatában is olyannyira sikeres autó volt, hogy a keletnémetek éveket (később évtizedeket) is hajlandóak voltak várni rá.
Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. A képeken látható mintadarab az autó fából készült modellje. Azt rebesgetik, a Trabant 603 nem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül.
Ez a modell Volkswagen Golfként lett ismert.
(Köszönet a Trabant-Wartburg Klub oldalanak. www.extra.hu/twk)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
