A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött.
A teljesen átrajzolt, ,,csapott hátú"
karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor
is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére
Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök.
Ottó bácsi a Tűzoltó utcából már akkor a Trabant-bizniszben
dolgozott, amikor még nemhogy ,,bácsi" nem volt, de egyenesen ő
hordhatta a Mesternek, azaz saját édes apukájának a parizert és a
zsemlét a sarki közértből. Amikor aztán önállósodott, napi négy-öt
kelet-német autót javított meg naponta egyedül: a szétszerelt Trabi
sebváltókat például úgy rakta össze, hogy közben a focimeccset
nézte a Junosztyon.
Ottó bácsinak könnyű dolga volt: 1964 és 1990 között a Trabi átesett ugyan néhány ráncfelvarráson, ahogy ma mondanánk, de az autó alapvetően ugyanaz maradt. Ottó bácsinak nem kellett évente kicserélni a Zwickauból kéz alatt beszerzett speciális szerszámait.
Pedig a német mérnökök majdnem kitoltak Ottó bácsival: a hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utóda, a fantáziadúsan 603-ra keresztelt autó, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta előde kifejezetten előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtását és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát, de a formavilág és a hajtáslánc ezerrel korszerűsödött. A teljesen átrajzolt, ,,csapotthátú" karosszéria merész formai játéknak tűnhetett akkoriban, és a motor is átugrott egy fejlődési stációt: a kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök.
Már minden le volt vajazva a Wankel-motor
európai úttörői, az NSU és a Trabant között, amikor nehézségek
léptek fel. Az 500 köbcentiméter (számított) térfogatú és 55
lóerőre specifikált forgódugattyús motor kisebbik hibája, hogy nem
volt elég tartós, és a
károsanyag-kibocsátása is többszöröse volt az akkori
motoroknak.
Mire a konstrukció valóban szériaérett lett és megjelent az 1967-es Év Autójában, az NSU RO 80-ban http://www.cotc.com/election/nominee_080.html, addigra a tartósságon sokat javítottak, a környezetszennyezés pedig... a környezetszennyezés pedig még nem volt akkora ügy akkoriban. A motor nagyobbik hibája viszont az volt, hogy a nyugatnémet NSU-gyár egyszerűen visszavonta a liszenszjogot trabantéktól. Kétpólusú világrend, ugyebár.
,,Van mááásik," kiáltottak fel a hír hallatán Zwickauban, hiszen az autót úgy tervezték, hogy a Skoda 1000MB akkoriban modernnek számító motorja is belecuppanjon. A motorral nem is volt gond, hiszen annak módosított változata a mai napig is a Skoda Fabia alapmotorjaként bizonyít, ellenben a politika újra közbeszólt: 1968-ban Csehszlovákiában éppen mással voltak elfoglalva, és a keletnémet testvérek iránt érzett elvtársi szeretet is némiképp alacsonyabb hőfokon lobogott.
Az eisenachi
Wartburg-gyár megmenthette volna a 603-as prodzsektet,
hiszen a Wartburgok 3 hengeres, kétütemű motorja még mindig kéznél
volt, de a termelési kapacitás bővítése súlyos márkamilliókat
igényelt volna. Az új típus gyártásához ráadásul új szerszámok és
új gyáregységek kellettek volna Zwickauban is - bár a Trabant
mérnökei nagyon körültekintően úgy jártak el, hogy a 601-es
gyártásához használatos szerszámgépek jó részét a 603-ashoz is
használni lehessen.
1968 szilvesztere előtt szomorú leiratot kézbesítettek Zwickauba: a Politbüro nyakkendősei úgy döntöttek, csak a baj van ezzel a fránya 603-assal, úgyhogy nem adtak engedélyt (és főleg pénzt) a gyártósor felállítására. Egyrészt az NDK gépipari kapacitásának jó részét lekötötték az elsőbbséget élvező agrárfejlesztés igényei, és főleg az elsőbbséget élvező szovjet megrendelések; másrészt a Trabant a meglevő változatában is olyannyira sikeres autó volt, hogy a keletnémetek éveket (később évtizedeket) is hajlandóak voltak várni rá.
Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. A képeken látható mintadarab az autó fából készült modellje. Azt rebesgetik, a Trabant 603 nem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül.
Ez a modell Volkswagen Golfként lett ismert.
(Köszönet a Trabant-Wartburg Klub oldalanak. www.extra.hu/twk)