Defekt a legrosszabbkor

Defektjavító használata

2011.02.22. 06:27

Háromnegyed órád van, hogy becsekkolj a chartergépre, ami nem vár, és százhúsz kilométerre vagy a reptértől, egy teljesen ismeretlen olasz kisváros legkülsőbb zugában. Erre kidurran a kerék, és csak némi űrtechnikád van meg egy háromszáz oldalas kézikönyved. Káromkodol-e?

Alig egy hete olvashatták az új Audi A6-os bemutatójáról szóló cikket, ha bárkit érdekel, itt van. Gondolom, senkit nem értek meglepetések, hiszen az autó igen jó, a nagymotoros mennybe (és moziba) visz, a kismotoros pedig valószerűtlenül jóautó-szerű élményhez juttat, tehát azt sem érezni mezítlábasnak. Csak az út, az ne lett volna.

Papíron, még előzetesben jól nézett ki a dolog: reggel hétkor találkozó a Ferihegyen, egy átszállással menet Palermóba, ott tesztautóba ülünk, átautózunk fél Szicílián a déli partra egy golfklubba, ami Spa reszort is, sajttáj, kaja, másnap újabb tesztvezetés váltott autókkal, este hatkor pedig megérintjük a falat Budapesten. Zsír, az autós újságíró az élet császára, ha nem mondtam volna még.

Nem tudom, hogy sikerült végül egész máshogyan, de a valóságnak annyi köze volt az előzeteshez, mint a felfújható guminőnek az áru dobozán látható képhez. Pedig előre ki lehetett számolni: Szicília messze van, a délszláv háború, a World Trade Center elleni támadás és az általában fokozódó nemzetközi helyzet miatt egyre durvábbakat csúsznak a járatok, egyre nagyobb levegőt kell hagyni a tranzitra, ráadásul viszonylag hamar haza is érünk másnap. Ez jól nem jöhetett össze.

Négy órát vártunk Münchenben odafelé, kicsit kevesebbet vissza. Fél öt tájban értünk Pelermo repterére, de mivel a luxemburgi kollégák nem a Münchenből induló, Audi által szervezett chartergéppel jöttek, hanem maréknyi csoportjuk alternatív járatot választott, ezért egy órát ki kellett húznunk az érkezésükig. Épp megpillantottuk a pálmafákat, kicsit beszippantottuk a balzsamos, 12 fokos, langy levegőt, majd betereltek bennünket a palermói reptér egyik oldalsó zugában gipszkartonból felhúzott, kékesfehér falú, halogénizzókkal megvilágított, króm büféasztalkákkal telirakott, szűk helyiségébe, ott ácsorogtuk végig félálomban az időt. Aztán eligazítás, ami részben a tesztútról, részben az autóról szólt – szó, mi szó, alig valamivel hat óra előtt sikerült csak beülnünk Rácz kollégával az A6 3.0 TDI quattróba. Fotózni nem lehetett a sötét miatt, sietni viszont kellett, de nagyon. Sciaccáig kellett eljutnunk, az százharminc kilométerre volt onnan, eredetileg fél nyolcra tervezték a sajtótájékoztatót, de áttették inkább nyolcra.

Téptünk, mint barom, de akadt bőven kis út is, nagy forgalommal, teherautókkal, cserélni is kellett, meg aztán el is kavarodtunk egy helyen. Sciaccában a reszortnál kisbusz vitt a recepcióig attól a ponttól, ahol leadtuk a tesztautókat, a recepciótól hézagosan közlekedő elektromos golfautó sederintette tovább testünket a lakosztályokig. Mert nem szállodaépületben laktunk, hanem egy falunyi méretű helyen, kétlakásos házakban, amelyek között rendes távolság volt. A sok kisebb-nagyobb csúszás összeadódott, csoda, hogy egyáltalán a nyolcórás találkozóra sikerült odaérnünk.

Sajttáj, vacsora, nahát, éjféltájban kerültünk ágyba, reggel nyolctól meg már vezettünk, addigra reggelizve, összecsomagolva, kijelentkezve, kigolfautózva, kiminibuszozva az átadópontig. Az előző napi eligazítás szavai azonban – „nyomatékosan kérek mindenkit, hogy fél tizenegyre legyen a repülőtéren, akkortól kezdődik a becsekkolás a chartergépre” – vészjóslóan csengtek a fülünkben.

Ha már előző nap elmaradt, igazából szerettünk volna most kicsit nappal is vezetni, le is kellett fotóznunk az autót, az sem két perc. Palermóig volt két és fél óránk.

A tudattól nagy lökést kapva még a reszortban elkészítettük gyorsan a belső fotókat és a behúzottakat (amelyeken mozog az autó), akkor már csak a külsőkre volt szükség, ám az olyanokhoz illik szép hátteret találni. Mentünk valamennyit, aztán letértünk a tesztútról, felhajtottunk valami jó magas hegyre, ahol lentről jópofa épületeket láttunk. Rácz Tomi vezetett, én a jobb egyen, ezért nekem tűnt fel először a hang.

„Te, mi ez az ütemes kopogás?” – szegeztem neki a kérdést. „Fogalmam sincs, nem hallom, nagyon rossz az út” – válaszolt. Aztán találtunk egy kis sima aszfaltszakaszt, ott meghallotta. „Talán jobb, ha nem is tudom, mi az” – fűzte hozzá egy kilencvenéves kínai bölcs éleslátásával.

A hegytetőn kórházat találtunk a hátába tapasztott templommal. Rossz irányból jött a fény, de rettentően szorított az idő, ezért jobb híján nekiálltunk ott, helyben, üsse kavics. A háromnegyedes hátsó fotó készítése közben vettem észre valamit. Khm, a jobb első kerék… Lapos.

Hát ezért nem hallotta Tomi elsőre a hangot, hiszen nem az ő oldalán kattogott a kerék, hanem az enyémen. És tudják, mi adta? Valami bazi nagy szög, mifelénk talán a középkorban használtak ilyet. Ott hevert a gumiban, csillogó vigyorral röhögött ránk.

„Siessünk, már ereszt!” – noszogattam Tamást, ő pedig elő is állt az ötlettel. „Csak olyan bő tíz kilométert jöhettünk el a szállótól, vigyük gyorsan vissza, és kérjünk másik autót, mert ebben nincs pótkerék, én meg nem akarok itt bénázni a defektjavítóval” – mondta. Én sem akartam.

Átvettem a kormányt, tekertem lefelé a nagy dög Audival a hegyről, a kormány már kicsit kenődött a kezemben, húzott is jobbra, csak tarts ki, kicsi, kapsz egy puszit. A puszi elmaradt. Az egyik balkanyarban erősebb, majd néhány hátrafelé távozó, gyengébb koppanást hallottam. Aha, most esett ki a szög. Nem jutunk vissza a bázisra, oké.

Így esett, hogy Sciacca kül-kül-külvárosában, egy jelöletlen utcában, 2011 egyik februári délelőttjén egyszerre vesztettük el defektjavító-szüzességünket Tamással. Előpakoltuk a cuccokat, és gondolkodóba estünk. Ami, a helyzet ismeretében, még mindig jobb volt, mintha valódi szüzességelvesztés után ugyanez történt volna teherbe.

Az oldalról ajánljuk

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14