A cikk három főszereplője korosodó, de sokak által nagyra becsült autó. A kilencvenes évek elején-közepén gyártott nagykocsik között még találni olyan szép példányokat, amik megdobogtatják sokunk szívét. Javítsuk meg őket együtt!
Opel Omega 2.0 (1994)
„Valószínűleg gyújtótrafó lesz”, mondta üdvözlésképpen az autó gazdája, mikor belépett a műhelyünkbe. A hiba: szaggatva, egyenetlenül jár a motor, hallható égéskimaradással. Egy úrvezető számára is világos, hogy legalább egy henger nem dolgozik rendesen. Első lépés: hibatároló-olvasás.
Ez még nem az a pont, amikor alkatrészért kéne szaladnunk, de nagy segítséget adhat a további vizsgálatok végzéséhez, hogy van regisztrált hiba a motorvezérlő elektronikában. Mit jelenthet az, hogy nincs, vagy hibás a fordulatszámjel? Az autóban ikerszikrás gyújtórendszer van, amiről már egy korábbi cikkben írtam. Tehát, ha a főtengely helyzetérzékelője nem ad megfelelő értékű jelet, az okozhat gyújtáskimaradást üzemi körülmények között. Ki tippelte, hogy most jön az oszcilloszkópos mérés? Az nyert!
A diagnosztizálásnál fontos, hogy a tárolt hibakód alapján gyanúba keveredett alkatrész hibáját mérésekkel is alátámasszuk, így elkerülhetjük a fölösleges alkatrészcserét, és a konfliktust az ügyféllel. Mik ezek a krikszkrakszok? Mondanak ezek valamit, vagy csak az ügyfél kábítását szolgálják? A jeladó a főtengelyre szerelt, fogaskerékszerű, úgynevezett póluskereket tapogat le. Ezen a keréken 60–2 fog található, vagyis 58, és van rajta két kihagyás.
A referenciajel, amit a motorvezérlő a befecskendezés-kezdet, és az előgyújtás meghatározásához is használ, az oszcillogramon látható nyolcvoltos plusz-mínusz irányú feszültségkilengés (ez a két fogkihagyás). Az ábrán a két referenciajel között egy forgattyústengely-körbefordulást láthatunk. Ha valakinek van türelme, megszámolhatja a kisebb feszültség-kilengéseket, ez 58 darab, ami a póluskeréken az említett „fogak” számát jelenti.
Maga a jeladó egy induktív működési elvű áramforrás. Egy állandó mágnesre rézhuzalt tekercselnek, és a már említett póluskeréktől 0,8–1,5 mm-es távolságra szerelik. Amikor a főtengely forog, a póluskerék fog–szünet–fog profilja megváltoztatja a mágneses teret, ennek hatására áramot indukál a réztekercsben, és ezt a jelet küldi a kábelkorbácson keresztül a motorvezérlő elektronika számára.
A mai, korszerű motoroknál már egyre kevésbé használatos ez a (szerintem megbízható) konstrukció, helyette olyan Hall-elven működő jeladókat alkalmaznak, amelyek tartalmazzák a kiértékelő elektronikát is, így a kibocsátott digitális jelet akár a CAN-hálózaton keresztül is továbbítani tudják. Ez talán egy későbbi cikk témája, most maradjunk az Opel Omega hibafeltárásánál.
Mi lehet a gond a fordulatszám-jellel, mikor a vizsgálat láthatóan tökéletes állapotról tanúskodik? Elárulom, semmi! A hiba teljesen megszűnt a műszer csatlakoztatása után. A jeladó csatlakozójába beszúrt mérőtüskék olyan kontakthibát szüntettek meg, ami megakadályozta az említett jel motorvezérlőbe való korrekt közvetítését. Azonnal megszűnt a durrogó, kihagyó motorüzem, és a jeladó csatlakozójának karbantartása, kontaktjavítása végleges megoldást adott a hibára.
BMW 525 TDS (E34)
Egy TC-olvasó keresett meg a problémájával: beindul ugyan BMW-jének dízelmotorja, de szinte használhatatlan az autó. Üzemmeleg állapotban már veszélyes is közlekedni a járművel, hiszen annyira rosszak a menetteljesítményei, hogy nem tudja vele felvenni a forgalom ritmusát. Előzményként említette, hogy adagolót cseréltek az autóban (nem biztos, hogy e hiba miatt), illetve járt már vele néhány szerelőnél.
A vizsgálat tárgya egy elektronikus vezérlővel ellátott adagolós dízelmotor (EDC). A konkrét hiba feltárása előtt beszélni kell az ilyen dízelmotorok teljesítményszabályzásáról. Az Otto- (benzinüzemű) motorok lambda=1 értékű mennyiségi szabályzásáról már volt szó. Léteznek már, és forgalomban vannak olyan benzinüzemű járművek, amelyek keverékképzése ettől eltérő (homogén-inhomogén keverék), de ennek a cikknek most nem ez a témája.
A dízelmotorok működésének alapelve viszont a minőségi szabályozás. Ennek lényege, hogy a lökettérfogatnyi beszívott levegőhöz képest a befecskendezett üzemanyag mennyiségének változtatásával szabályozza a motor teljesítményét, vagyis itt az említett lambdaérték változó. Az adagolóporlasztós (PumpeDüse), és a közös nyomócsöves (common-rail) dízelmotorok előtt ezek az elektronikusan szabályzott, de még hagyományos dízelalkatrészeket is tartalmazó rendszerek számítottak a legkorszerűbbnek.
Az ok, ami miatt a mechanikus szabályzás elavulttá vált, a környezetvédelem és a gazdaságosság. Létezik a dízelmotorok működésében egy fogalom, ez az úgynevezett füstölési határ. Ez az a pont, amikor több üzemanyag jut a hengertérbe, mint amennyit még – szinte – tökéletesen el tudna égetni a motor. Az EDC legfontosabb feladata ennek megakadályozása volt.
Első lépésként olvassuk ki a hibatárolót. Rutinosabb BMW-tulajdonosok szokták kérdezni, hogy: „kerekcsatlakozótok van”? Ők már ugyanis tudják, hogy ezekhez a modellekhez gyártóspecifikus diagnosztikai csatlakozó szükséges.
A BOSCH KTS 670-esen futó ESItronic program segítségével sikerült a csatlakozás, hisz egy kapcsolási rajz, és a műszerünk birtokában már csak néhány áthidaló drótot kellett közbeiktatni. A rögtönzött megoldás látványáért elnézést kérek. Néhányan korábban reklámozási szándékot véltek fölfedezni a cikkeimben, de szó sincs ilyenről, viszont én ezzel a műszerrel dolgozom, tehát erről tudok írni.
Mindegyik ilyen típusú készüléknek megvan az erőssége és a hátránya különféle autótípusoknál, ezért szélesebb vevőkör befogadásához legalább két műszerre van szüksége az autójavítóknak. Ezen kívül, ha mélyrehatóbb diagnosztikai munkákat is el akar valaki vállalni, szüksége lesz egy rendszervizsgáló készülékre. Az én szerelmem a Bosch FSA 450-es, de az ilyen műszerek, horrorisztikus áruk miatt nem annyira kelendők.
A hibatároló kiolvasása most is jó alapot adhat a további hibakereséshez. Ezen a motoron nincs légtömegmérő, tehát a légnyelést a szívócsőben uralkodó nyomás és hőmérséklet, illetve a fordulatszám alapján határozza meg a vezérlőelektronika. Tehát, ha nincs turbónyomásjel, nem tudja meghatározni a beszívott levegő mennyiségét, és mivel az említett füstölési határ átlépésének megakadályozása prioritást élvez, ezért a befecskendezett üzemanyag mennyiségének növelését letiltja az elektronika. Nyilvánvaló magyarázat arra, miért gyenge az autó.
A turbónyomás-érzékelő megkeresése után egyértelművé vált, hogy a hibát a csatlakozóról leszakadt vezetékek okozzák. Némi tákolásra utaló jel a forraszanyaggal feltöltött stekker. Három új saruval, némi zsugorcsővel a hibát elhárítottam.
A fentebb olvasható 144-es „befecskendezés kezdet” hiba okozója pedig a tűmozgás-érzékelő vezetékének kiszakadása a befecskendezőházból. Sajnos ez csak cserével orvosolható, de erre ez alkalommal nem került sor. Ennek ellenére ez a szép BMW most újra fürgén falja a kilométereket.
AUDI 100 2.8 V6 Quattro
Egy különösen szép, frissen vásárolt autóval keresett fel bennünket egy ügyfél. A panasz: motorhiba. Egyenetlen működés, teljesítményhiány. Hamar beigazolódott, hogy nem megy minden henger. A vizsgálat tárgya első körben a gyújtórendszer, ami leginkább a négyhengeres motorokon alkalmazott, és már korábban említett ikerszikrás elvű.
A gyújtórendszer vizsgálata nem vezetett eredményre. Annyi azonban kiderült, hogy a kettes és a hármas henger nem működik rendesen. Erre az utal, hogy az ezekhez tartozó gyújtókábelek lekötése után a motorműködés változatlan maradt. A következő evidens lépés a kompressziómérés volt. A vizsgálatot a kettes henger mérése után abba is hagytam, alig lehetett nyomást mérni. A hengerfej leszerelését a precizitásáról híres Laci kollégám végezte, ez most sajnos az én időbeosztásomba nem fért bele.
A képen egyértelműen látható a hibaforrás, a kettes és a hármas hengerek összedolgoztak. Erre utalt a kipufogó furcsa, tüsszögő hangja is. A tömítés cseréje, plusz egy általános szerviz (vezérműszíj, motorolaj, szűrők, gyújtógyertyák) elvégzése után ügyfelünk boldogan távozott a különlegesen jó állapotú, de korosodó autójával.
Körülbelül két hét múlva keresett bennünket telefonon az Audi gazdája: „lerobbantam a Lánchídnál”!
Ilyenkor a frász kerülget bennünket, hisz megfordul a fejünkben, hogy elrontottunk-e valamit? Szerencsére nem erről volt szó, megszorult a tápszivattyú motorja, a csere után újra szépen muzsikált a V6-os motor.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
