Valójában már rég el kellett volna dőlnie az okostelefon-navi meccsnek, hisz elvileg a telefonoknak minden adottsága megvan ahhoz, hogy kiváltsák a klasszikus navigációs készülékeket. Ebben a tesztben a Navon N670 Plus képviselte a klasszikus vonalat Igo Primóval, a Wayteq viszont egy androidos gépen futó, Sygic 3D nevű programmal szállt ringbe. Referenciaként kipróbáltuk, mit tud ehhez képest az iPhone, egyáltalán vannak-e kompromisszumai.
...igen, tudom, tudom. Az iPhone drága. De akinek már van, joggal gondolhatja azt, hogy megér a számára 70 eurót, azaz cirka húszezer forintot, hogy legyen egy teljes Európát tartalmazó navigációja. Méghozzá külön készülék nélkül, tehát tényleg mindig nála lesz, ha kell; élettartamra szóló frissítéssel; és persze online kapcsolat nélküli működéssel.

Vajon hogy viszonyul ehhez egy ötcolos, azaz bő 12 centis képátlójú képernyővel rendelkező Navon N670 plus, ugyanezzel a szoftverrel? Hiszen szép nagy a képernyője, minden jól látszik rajta, nem kell hozzá nagyító. És pár extrát is tud, az ember szinte vérszemet kap: videó- és zenelejátszó, képnézegető, sőt, e-könyv olvasó. Már-már hihetetlen, de igaz. Az ára teljes Európát tartalmazó iGo Primo térképpel 48-50 ezer forint, de figyelem: ez az élettartam-frissítéssel együtt értendő. Ha az ember megveszi ugyanezt 22 ezerért, akkor csak egy Magyarországot kap, egy évnyi frissítéssel. Mostanság persze nem dúl akkor útépítési láz, de a friss térkép többet ér bárminél.
Ugyanekkora az androidos Wayteq új xTAB-50 nevű készüléke, amelynél maga a gyártó sem tudta eldönteni, hogy tablet-e, vagy navi. Mindenesetre rengeteg extrát nyújt amellett, hogy a Sygic 3D nevű programmal képes navigálni is. Az ára teljes Európával 38-40 ezer forint, ugyanez élettartam-frissítéssel 42-44 ezer forrint. A szoftver egyébként megvásárolható a Google Play (ex-Android Market) áruházban is, normál Androidos mobilokra is.
Wayteq xTAB-50, Sygic 3D EU
Az Androidot eredetileg telefonokhoz és táblagépekhez találták ki, így a Wayteq készülék szinte mindent tud, amit egy alap 2.3-as Android oprendszer tudhat. Az olcsó androidos cuccoknak általában az a veszte, hogy relatíve kis memóriaterülete marad a programok futtatására, ha gyárilag túl sokat telepítenek fel rá, amiktől utána lehetetlen megszabadulni (hackerkedés nélkül). Az xTAB szerencsére nem ilyen, sőt, szinte megdöbbentően kopár gyárilag. Olyannyira, hogy még a navigációs szoftver sincs rajta, mindössze egy kaparós kódkártyát mellékelnek hozzá. Aki arra számított, hogy beugrik a naviboltba, beszáll a kocsijába és elnavigál utána az Adriára, az keményen arcra fog esni.

Először is szüksége van egy wifi-kapcsoltra (mobilnetezésre nem képes a készülék), és létre kell hoznia egy Google-fiókot, ami egyébként közel sem annyira fájdalmas dolog, mint egy iTunes-regisztráció – erről még lesz szó. Utána a Google Playről le kell töltenie a Sygic úgynevezett voucher(bón-)változatát.

Ekkor kezdődnek a komplikációk: a program indításakor egy cirka 240 megabájtos telepítőt kezd el leszipkázni – és ez még csak a kezdet. Ha ez összejött hibaüzenet nélkül (nekem nem), bejutunk a „Sygic üzletem”-be, ahol végre bepötyöghetjük a kódot, majd ha ezt elfogadta rendszer, és nem áll le (mint nekem), akkor megkezdhetjük a térképek letöltögetését. Sajnos, amikor én próbálkoztam, a Sygic szerverei valami hibával küzdöttek, úgyhogy több napig tartott.

Aztán következik a következő bibi: hiába komplett Európát vettük meg, a sok gigabájtnyi adatbázis már nem fér el a készülék belső memóriájában. Semmiféle súgó, vagy a készülék leírása sem tartalmazza, de a forgalmazótól kiderítettem, hogy a szoftver és az egész adatbázis egy kis furmánnyal áttelepíthető memóriakártyára, amit persze külön meg kell venni, de egy 8 gigás SD-kártya háromezerért bőven elég lesz, még marad hely rajta zenéknek és videóknak is. Aki viszont ezt nem tudja, minden nagyobb külföldi útja előtt bűvészkedni fog a tárhellyel, hogy most Románia és Bulgária helyén elfér-e Spanyolország, satöbbi. Ez gáz.
Hogyan varázsoljuk a kártyára a navigációt?
- a Sygic_voucher mappát a készülék memóriájából át kell helyezni a memóriakártya gyökérmappájába. Fontos, hogy áthelyezés legyen és ne másolás, az eredeti helyen ne legyen ilyen nevű mappa.
- az alkalmazáskezelőn keresztül el kell távolítani a Sygic: Voucher Edition szoftvert
- A Google Play áruházból le kell tölteni és újratelepíteni az alkalmazást. Az új telepítésnél az alkalmazás a memóriakártyán meg fogja találni a mappát és ennek megfelelően állítja be az útvonalakat.
Nem szerettem őszintén a Sygicot, amikorra használatba vettem, viszont a gigantikus térkép-adatbázis töltése közben egy érdekes dolgot észleltem. Az irodában a legközelebbi ablaktól úgy három méterre ülök, és a GPS pozíciót talált! Ejha, kezdett érdekelni a dolog, és kipróbáltam a Navonnal is, mert elvileg még combosabb a GPS-vevője: annak is sikerült. Az iPhone-nak viszont nem.

Ami a kezelhetőséget illeti, az Android óriási előnyhöz juttatja a Sygicot. Egy ugyebár kapacitív, tehát a mai legmodernebb érintőképernyővel látták el, ez elég pontosan böködhető, finom mozdulatokkal kezelhető. A képe meglepően szép, viszont a fényes felszíne miatt napsütésben ez a legnehezebben leolvasható a három készülék közül.
Van azonban egy óriási hibája az xTAB-nak: a bekapcsoló gombon kívül nincs rajta más igazi gomb, így a hangerőszabályzó és az életmentő vissza gomb csupán virtuálisan van jelen, a képernyő tetején előrecsalogatható. Mivel a szoftver írásánál ezt nem mindenhol vették figyelembe, néha bizonyos menüpontokból igen nehéz visszalépegetni. És mivel itt autóban használandó készülékről beszélünk, külön baj, hogy a vissza-gomb megbökéséhez egy cirka 3 x 3 milliméteres helyet kell eltalálni, ez egyszerűen túl kicsi.

A káprázatos 3D grafikájú Sygic szoftveren látszik, hogy sokat tud, de a kezelhetőségéből hiányzik az rutin, ami süt az iGóból. A szerteágazó menürendszerben teljesen jól megoldható minden, bár néha sok keresgéléssel. A igazán zavaró csak az volt, hogy az útvonalakat újra kell tervezni, ha az ember módosítaná a tervezési beállításokat, nevezetesen azt, hogy használjon-e autópályákat, vagy sem, a legrövidebb, vagy a leggyorsabb utat keressük, stb. Ezeket az iGo automatikusan újraszámolja, nem kell törölni, majd újra megadni mindent.
Hibát találni minden térkép-adatbázisban lehet, a Sygicban is, noha állítólag ugyanazt az adatbázist használja, amit a Tom-Tom készülékek. Engem mégis zavart, hogy az Őrs vezért terén szerinte nincsenek házszámok. Mert a valóságban vannak, és nem mindegy, hová megy az ember azon a téren. Továbbá az, hogy a százezres Szatmárnémetiben lényegében egyetlen utca nevét sem tudja, szintén kérdéseket vet fel.

A Sygic legnagyobb hibája mégis az, hogy néha kifejezetten rossz útvonalakat tervez. Például a Totalcar Belsőség-találkozójának a helyszínét, Perkupát bármilyen beállítás mellett csakis Szlovákián keresztül volt hajlandó megközelíteni. Tán földútnak tekintette Borsod megye úthálózatát? Tény, hogy valóban volt olyan út, amelynél ez szinte jogos, na de akkor is. A már említett Szatmárnémetiben is már ránézésre is hosszabb úton vitt volna egy adott ponthoz – kép a galériában. Amit viszont látványosan jobban csinál, mint a Navon meg az iPhone: lényegesen jobban időzítve mondja be a bemondandókat. Ez alatt azt értem, hogy amikor háromszáz métert mond, akkor a távolság valóban közelebb áll hozzá, néha a késlekedés miatt az iGo nem hagy elég időt egy-egy manőverre.
Ha már Perkupára mentem, elvégeztem egy akksitesztet is. A Wayteq akkuja egy órán keresztül bírta navigálással, ez volt a legrosszabb érték.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
