Micsoda mázli, hogy vannak nekünk a németek. Ha mérni kell, bennük bízhatunk. Évről évre kivonulnak a hegyekbe, kipakolják a cókmókot, és százszámra nyüstölik a gumikat, hogy a szezon elején tudjunk mi alapján választani. Idén három méretet vettek elő, és összesen 37-féle abroncsot mértek végig. Vannak meglepetések.
Alig két hét van már csak hátra, és kötelező lesz a szivárványszínű energiamatrica a gumiabroncsoknál is. Ezen ugyan találunk némi támpontot a termék minőségére vonatkozóan, de főleg téligumiknál nem annyira a gördülési ellenállás, a vizes tapadás vagy a zajkibocsátás érdekel minket. Hogy havon, jégen mit mutat a mintázat és a keverék, nem mindig függ össze a matricán megjelenített vizes úton nyújtott teljesítménnyel, bár igaz, hogy aki megbukott az ADAC tesztjén, ezen bukott meg.
Mindenesetre nem baj, hogy a német autóklubosok fenyegetve érzik magukat az energiacímke által, így legalább a hagyományosan részletes tesztjüket továbbfejlesztették. Idén már nem csak két méretet, egy kisautóst és egy középkategóriást néztek meg, hanem egy harmadik, SUV-s kategóriát is indítottak, és módosítottak kicsit az értékelési rendszerükön is.
Hogy olvassuk a táblázatot?
Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ezzel már értelmezni tudjuk a táblázat húsát, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál pedig normális esetben egy súlyozott átlagot látunk (száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, fogyasztás 10%, kopás 10%).
Kivétel ez alól, amikor az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is. A 165/70 R14-es Goodyear Ultragrip 8 például 2,2-es átlaga alapján az élmezőnyben, jó minősítéssel végzett volna, ha havon nem kap 2,8-at, ami túl van a jó minősítés 2,5-ös határán. Így viszont összesítésben is 2,8-at kapott az UG 8-as, és ezzel a hetedik helyre csúszott vissza.
A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. Aki egy-egy kritériumban szerencsétlenül a határérték fölé csúszik, annak súlyos büntetés jár. Fair viszont, hogy a táblázatban megnézhetünk minden egyes értéket, és ha úgy gondoljuk, számunkra nem sorsdöntő a pár centivel hosszabb fékút havon, nyugodtan választhatunk a középmezőnyből, ha oda került a kedvenc gumigyártónk.
A három tesztelt méret 2012-ben a 165/70 R14 T, a 205/55 R16 H és a 215/65 R16 T. Fontos az utolsó betű is, a sebességindex, mivel a legtöbb gyártónál ettől függ, hogy milyen felépítést, milyen keveréket és milyen profilt alkalmaznak ugyanolyan méretű gumiknál. Továbbá nem csak a márkát kell nézni, amikor a gumisnál vagy a webáruházban meghozzuk a döntést a következő pár évre, hanem a pontos típusjelet is - egy szám eltérés vagy csak egy apró plusz jel már egészen más abroncsot jelölhet.
Akit az idei teszt nem talált el méretben, az ADAC ajánlása alapján plusz-mínusz egy mérettel kisebb vagy nagyobb abroncsra is használhatja az eredményt, vagyis a 165/70 R14-es teszt 155/70 R14-től 175/70 R14-ig érvényes. Peresebb vagy más átmérőjű gumik esetén viszont érdemes megnézni a tavalyi, tavalyelőtti teszteket, ott más méreteket is meg lehet találni.
165/70 R14 T téligumik
Három abroncs emelkedik ki a mezőnyből a kisautókra illő méretben: a Michelin Alpin A4, a Continental WinterContact TS 800 és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3. Tesztgyőztesi pozícióját a Michelin nem csak azzal érdemelte ki, hogy az összes vizsgált felületen egyenletesen jó teljesítményt nyújtott, hanem kopásban fölényesen le is körözte a mezőnyt. Igaz, a tesztben csak 10%-os súlyozással szerepel ez a kritérium, de ezzel a hagyományos michelini erénnyel teljes joggal indokolni tudja a középmezőnyhöz képest magasabb árazását. Hiszen ha valaki sokat jár, és kétszer annyi ideig tudja használni az adott szettet, másfélszeres áron is megéri a lassan kopó abroncs.
A középmezőnyt némi meglepetésre három másodvonalbeli márka vezeti, a Barum Polaris 3, a Sava Eskimo S3+ és a viszonylag ismeretlen Marshal I'ZEN MW15. Mindhárman száraz aszfalton teljesítenek gyengébben a vezető prémium hármashoz képest, de még így is elég jó értékelést kaptak. Peches volt a Goodyear UltraGrip 8, hogy mögéjük csúszott a bevezetőben említett rangsorolási szabály miatt. Vizes úton például az UG8-as volt a teszt legjobbja, egyedül havon nem tapadt eléggé ahhoz, hogy a top háromban végezzen.
Szintén érdekes, hogy a Barum-Sava-Marshal trió maga mögé utasította a Vredesteint, a Firestone-t és a Dunlopot, bár óriási különbségekről itt azért nem beszélhetünk. A Firestone azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy az összes gumi közül ő a legcsendesebb, a Vredestein pedig jégen teljesít kiemelkedően. Kissé leszakadt a középmezőnytől, de még elégséges minősítést kapott a GT Radial ChampiroWinterPro, amely fogyasztásban mindenkit megver, viszont vizes és havas úton elég gyengén tapad.
A lista végére két olyan márkát talált az ADAC, amit lelkifurdalás nélkül lehet elrettentésként mutogatni: az Effiplus Epluto I és a Premiorri ViaMaggiore vizes úton súlyos tapadási problémákkal küzd. Még ha a többi kritériumban elfogadható teljesítményt is nyújtanak, nem érdemes vállalni a kockázatot, hiszen ugyanannyiért vagy alig drágábban már rendes gumit is lehet kapni.
Milyen autókra jók az idén tesztelt abroncsok?
Az ADAC típuslistája nem száz százalékos: felszereltségtől és motorváltozattól függően előfordulhat, hogy nem stimmel az alábbi táblázatban szereplő típusra a gumi, illetve akad majd bőven olyan autó, amire jó a méret, de nem szerepel itt. Érdemes utánanézni - ha már új abroncsot veszünk, legyen megfelelő méretű. Ha van kézikönyv, ott mindenképpen fel vannak sorolva a jóváhagyott méretek, de általában a tankfedélre vagy ajtónyílásra tapasztott nyomástáblázatos matricán is meg lehet találni őket.
Többnyire két lehetséges méretet is meg szokott adni a gyártó, ezek közül télire a keskenyebbet érdemes választani. A száraz és enyhén nedves út kivételével ugyanis rendszerint a keskenyebb gumi tapad jobban; különösen nagy a különbség a vastag hóval borított felületen: itt a vékonyabb abroncsnak kevesebbet kell összelapítania maga előtt, és az egységnyi felületre jutó nagyobb nyomás is előnyös.
165/70 R14 T
Citroen | C3 |
Fiat | Panda, Punto |
Lancia | Ypsilon |
Nissan | Micra |
Peugeot | Partner |
Renault | Kangoo |
Seat | Ibiza, Cordoba |
Skoda | Fabia |
Subaru | G3X Justy |
Suzuki | Swift |
Toyota | Yaris |
VW | Fox, Polo |
205/55 R16 H
Audi | A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT |
BMW | 1-es, 3-as, Z3, Z4 |
Chevrolet | Evanda |
Chrysler | PT Cruiser |
Citroen | C4 |
Fiat | Bravo, Stilo, Croma |
Ford | Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy |
Honda | Civic, FR-V, Accord, S-2000 |
Hyundai | I30, Coupe |
Kia | C'eed |
Lancia | Lybra |
Lexus | IS |
Mazda | 3, 5, 6 |
Mercedes | B és C osztály, CLK, SLK |
Nissan | Almera, 200SX |
Opel | Astra, Zafira, Vectra, Signum |
Peugeot | 307, 308, 406 |
Renault | Megane, Laguna, Scenic |
Seat | Leon, Altea, Toledo, Alhambra |
Skoda | Oktavia, Superb |
Subaru | Impreza, Legacy |
Toyota | Auris, Avensis, Corolla Verso |
Volvo | C30, S40, V50, S60, V70 |
VW | Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan |
215/65 R16 T
Chrysler | Sebring, Voyager |
Daihatsu | Terios |
Dodge | Avenger |
Honda | CR-V |
Hyundai | Santa Fe, Tucson |
Kia | Sportage |
Land Rover | Freelander |
Mazda | MPV |
Mitsubishi | Pajero Pinin |
Nissan | Qashqai, X-Trail |
Renault | Scenic 4x4 |
SSang Yong | Rodius |
Suzuki | Vitara |
Volvo | XC70 |
VW | Tiguan |
205/55 R16 H téligumik
Népesebb az élmezőny a nagyobb méretben: a győztes Continental WinterContact TS 850, és a nála alig gyengébb Michelin Alpin A4 mellett a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Goodyear UltraGrip 8 és a Nokian WR D3 is jó minősítéssel végzett. A Michelin és a Conti lassú kopásával veri meg csúnyán a mezőnyt, a német márka ráadásul fogyasztásban is alulmúlja az összes konkurenst.
Ahogy a kisebb méretben, úgy a 205-ösöknél is a Goodyear a nyerő vizes úton, de érdekes módon a szélesebb abroncs havon mért tapadása itt nem rontotta le a végeredményt, így az UG8-as az előkelő negyedik helyen végzett. Éppen befért még a jó minősítésbe a Nokian WR D3, ami a mögötte sorakozó márkákat elnézve meglepetésnek számít.
De a középmezőnybe sorolt abroncsok között is akadnak specialisták: a Semperit Speed-Grip 2 például messze a legcsendesebb a mért abroncsok közül. Alapvetően megállapíthatjuk, hogy a téligumik mind hangosak, ha hiszünk az ADAC osztályzatainak - egyedül a Semperit kapott a zajmérésnél közepes értékelést.
A Yokohama W.drive V903A nem csendes, viszont a száraz úton mért tapadásban a teszt legjobbja. Ha hozzá vesszük a kiemelkedően jó kopási jellemzőit, ez az abroncs is érdekes lehet, főleg a mi éghajlati viszonyaink között. Hasonlóan jó száraz és vizes úton a Falken Eurowinter HS 449, amely havon nyújtott gyengébb teljesítménye miatt csúszott a középmezőny végére, hasonlóan az Uniroyal MS plus 66-hoz, amely a még ajánlható kategóriát zárja.
Nem ajánlható, hanem messze elkerülendő viszont a Syron Everest 1. Vizes úton a lehető legrosszabb eredményt kapta, ami éppen elég ahhoz, hogy ne foglalkozzunk a többi jellemzőjével.
215/65 R16 T téligumik
A ballonos SUV-abroncsok közül hatot mértek végig a németek. Ebben a szűk körben talán nem is a sorrend a legfontosabb, hanem hogy melyik gumi mit tud jól.
Elsősorban kiegyensúlyozottságával nyert a Bridgestone Blizzak LM-80, vagyis ez a gumi minden felületen egy viszonylag magas szintet hoz. Emellett ő a teszt legtakarékosabb és legcsendesebb gumija is, vagyis megérdemli az első helyet. Szorosan mögötte végzett a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Continental CrossContact Winter, amelyek szintén megbízható teljesítményt nyújtanak minden kritériumban.
Száraz úton mért tapadása miatt csúszott le a Goodyear UltraGrip 8 a közepes értékelésű gumik közé, vízen viszont mindenkit megver. Főleg a drága SUV-gumik között fontos szempont a kopás, amiben szintén kiemelkedik a mezőnyből a Goodyear. E tekintetben csak a Sava jobb nála, annak viszont tapadási jellemzői maradnak el a többieknél mért értékektől.
Ebben a méretben is mellé lehet nyúlni, üzeni az ADAC a Sailun Ice Blazer WSL 2 értékelésével, amely a többi bukott gumihoz hasonlóan vizes úton vérzett el.
Bár az árak nálunk jelentősen eltérhetnek a német autóklub által közölt eurós értékektől, akkora különbség Magyarországon sincs a selejt és az abszolút használható középkategória között, ami indokolná az utolsó ezresek lecsippentését a gumikra szánt összegből. A teszten megbukott abroncsoknál egy jó állapotú, márkás használt szettel is jobban járhat az ember, bár téligumiknál már a négymilliméteres profilmélységet emlegetik minimumként a sárga köpenyes urak. Aki pedig abban a szerencsés helyzetben van, hogy az élmezőnyből mazsolázhat, a táblázat elején megtalálja a megfelelő abroncsot a számára fontos kritériumok alapján.