2012.12.29. 19:26

Új rovatot indítunk, Szerszám Szombat néven. Ebben sorban bemutatjuk azokat a szerszámokat, amire egy amatőr vagy félprofi autósnak szüksége lehet a mindennapi szíváshoz, vagy a garázs-barkácsoláshoz.

Eddigi Szerszám Szombatjaink:
- Kerékkulcsok
- Emelők
- Pumpák

A legegyszerűbb otthoni műveletnél is előfordulhat, hogy a célterület sötét, szükségünk van valami fényforrásra. A választék bőséges, segítünk eligazodni.

Alapvetően háromféle iskola létezik a szerelőlámpák terén. A klasszikus, hagyományos izzós lámpa, a neoncsővel szerelt és a LED-es. Előbbi általában a legegyszerűbb, legolcsóbb, szükség esetén a sarki Tesco-ban is kapható, mint ahogy a hozzá való izzó is, ami ezekben ráadásul könnyen cserélhető is. A neonos inkább a szerelők kedvence, mert szórt fényt ad, még ha láthatóan kevesebbet is, mint az izzós. Utóbbi pedig az elmúlt pár éven kezdett terjedni, ahogy a magasfényű ledek ára lehetővé tette az olcsó gyártást. Elvileg ezek szinte örökéletűek, bár a tapasztalat az mutatja, hogy a kínai gyártástechnológia még nem érte el az elmélethez szükséges szintet.

A tápellátás is változatos képet mutat. Klasszikus példa a 230V-os hálózati áramról működő kábeles lámpa, de elérhetőek 12V-ról, az autó akkumulátoráról táplálható verziók is. Az alacsony fogyasztású ledes lámpák zöme pedig saját akkumulátoros üzemű, ezek persze gyakran 230 és 12V-ról egyaránt tölthetőek.

Lássuk tehát, milyen lehetőségek közül választhatunk:

1. Zseblámpa, kézilámpa

Számtalan verziója létezik, a klasszikus laposelemestől az indukciós töltésű ledesig. Közös jellemzőjük, hogy kompromisszumos megoldást jelentenek az autójavításoknál, hiszen általában nem arra tervezték őket, hogy olajos, nedves, sáros környezetben működjenek. Gyors megoldásnak azonban megfelelnek, ha más nincs kéznél.

Egyszerű indukciós kézilámpa, akkumulátorral.
Egyszerű indukciós kézilámpa, akkumulátorral.

Előnyei:

- általában van otthon, csak úgy;
- univerzális megoldás, más feladatokra is tökéletes;
- kicsi, kompakt, mobil;
- olcsó;

Hátrányai:
- nem nagyon szeretik az olajos.benzines felületkezelést;
- töltött állapotban kell tartani, vagy friss elemet kell előkészíteni;

2. Fejlámpa

Míg egy nyári kempingezésnél elengedhetetlen eszköze az esti sátorállításnak, fa mellé vizelésnek, szerelés közben nem túl kényelmes. Az autó, vagy akár csak a géptető alatt bújva folyton beakad, és sosem oda világít, ahová kéne. Igaz rá, ami a fentiekre, ha van otthon kéznél, és épp van benne elem, vagy feltöltött akku, megmentheti az aktuális pillanatot, de nem ez az ideális megoldás.

Ledes fejlámpák
Ledes fejlámpák

Előnyei:

- gyakran van otthon ilyen amúgy is;
- univerzális megoldás, más feladatokra is tökéletes;
- kicsi, kompakt, mobil;
- olcsó;

Hátrányai:
- nem nagyon szeretik az olajos.benzines felületkezelést;
- töltött állapotban kell tartani, vagy friss elemet kell előkészíteni;
- borzasztóan útban tud lenni, könnyen beakad mindenhová munka közben;

3. Kábeles, izzós szerelőlámpa, stekklámpa

Nevét a német steck szóból kapta, ami konkrétan dugót jelent. A stekklámpa tehát konnektorba dugható, és itt igazán mindegy, hogy hálózati, vagy szivargyújtó-csatlakozóról van szó. A 230V-os verzió az igazi klasszikus. Ha ilyet vásárolunk, jó tudni, hogy az olcsóbb verziók a 60W-os izzót sem bírják hosszabb ideig. Lehetőleg olyat vásároljunk tehát, aminek kerámia-foglalata van, ez a nagyobb izzótól sem fog megolvadni. Fontos még, hogy az ilyen lámpák izzószála borzasztóan tud vakítani, és ha belenézünk, hosszú percekig tartó ideiglenes vakságot okoz - keressünk tehát olyat, aminek egyik oldalán árnyékoló van. Ha nem találunk, alulemezből, vagy hasonló, hőálló anyagból készíthetünk magunk is.

Árnyékolt kábeles szerelőlámpa, 12V-ra.
Árnyékolt kábeles szerelőlámpa, 12V-ra.

A 12V-os verzió nem sokban különbözik, a vékonyabb kábel végén fityegő szivargyújtó-csatlakozóról ismerhetjük fel. Bár nagy előnye, hogy ahol autó és akkumulátor van, ott használhatjuk, ez a mobilitás csak addig tart, amíg az izzó. Átlagos boltban nem fogunk pótizzót találni hozzá.

Munkában öregedett stekklámpáim.
Munkában öregedett stekklámpáim.

Előnyei:

- a 230V-os esetében nem kell tölteni, hosszabbítóval bejárjhatjuk a ház környékét;
-  a12V-os estén még mobilabbak lehetünk, útszéli javításokhoz is megfelelő, amíg az autó akkumulátora bírja;
- a 230V-os izzóját könnyű pótolni, a 12V-osét sem lehetetlen, bár igényel némi utánajárást;
- Nem túl sérülékeny, amíg az izzó nem sérül, nem kell igazán figyelni rá;

Hátrányai:

- az izzó a legtöbb esetben védtelen, a rácsöppenő olaj, üzemanyag simán meggyulladhat, az üvege a hideg folyadéktól megrepedhet;
- a hosszabb ideig működő izzó (főleg 60W felett) az ütésre érzékeny, kis kocctól is elpattanhat az izzószál;
- a kábelre ügyelni kell, a 230V-os esetén a sérült kábel áramütést okozhat, a 12V esetén rövidzárat, de legalábbis a biztosító kiégését;
- nyilván megfogni sem érdemes az izzót üzem közben, hacsak nem vágyunk kellemetlen méretű vízhólyagokra;
- az izzószál durván vakít, belenézve akár percekig vakoskodhatunk, amíg a szemünk visszaáll a környezeti fényre;

4. Kábeles, neonos szerelőlámpa

Jellemzően a szervizek, szerelők kedvence. Az izzóshoz képest bár gyengébb, de jóval szórtabb fénye van, így kellemesebb vele a hosszú távú munka. Cserébe sérülékeny, a neon egészen kis ütődésre is hamar megadja magát, és bár el nem törik, nem működik tovább. Ráadásul a legtöbb esetben nem cserélhető, így ilyen esetben új lámpát kell vennünk.

Profi és félprofi neon, 230V-ra.
Profi és félprofi neon, 230V-ra.

Az előzőhöz hasonlóan létezik 12V és 230V variációkban egyaránt, a tudnivalók is nagyjából hasonlóak.

Neonos szerelőlámpa 12V-ra, mindenféle kiegészítővel.
Neonos szerelőlámpa 12V-ra, mindenféle kiegészítővel.

Előnyei:

- a 230V-os esetében nem kell tölteni, hosszabbítóval bejárhatjuk a ház környékét;
-  a12V-os estén még mobilabbak lehetünk, útszéli javításokhoz is megfelelő, amíg az autó akkumulátora bírja;
- szórt fénye miatt kellemesebb vele a munka;
- a fényforrásba nézve sem igazán kellemetlen, nem vakít;
- a neoncső burkolat alatt van, így az ütődésen kívül nem nagyon érzékeny a külső hatásokra;
- működés közben sem fejleszt annyi hőt, mint az izzó, így kevésbé kell óvatoskodni;

Hátrányai:

- a kábelre ügyelni kell, a 230V-os esetén a sérült kábel áramütést okozhat, a 12V esetén rövidzárat, de legalábbis a biztosító kiégését;
- a folyamatosan üzemelő neon ütésre könnyen megadja magát;
- általában nem cserélhető a neoncső;
- bizonyos esetekben a fényereje kevés lehet;

5.Ledes szerelőlámpák

A modern kor gyermekei. Magas fényű, akkumulátorról üzemelő, elméletileg hosszú élettartamú ledekkel készülnek, bár a gyakorlati tapasztalatok szerint a kínai technológia még nem érte el igazán az elmélet igazolásához szükséges szintet. A ledek általában nem cserélhetőek (legalábbis az átlag számára), bár néhány led meghibásodása esetén azért a lámpa még bőven használható.Az akkukat persze időnként tölteni kell, bár a legtöbb esetben a töltőre dugva is világíthatunk. Persze ezzel a mobilitás elvész. Én magam két egyformát használok, az egyik mindig töltőn van, a másikkal tudok dolgozni.

Ledes, akkumulátoros szerelőlámpák - balra a két sajátom.
Ledes, akkumulátoros szerelőlámpák - balra a két sajátom.

Üzemi feszültségről beszélni felesleges, hiszen az akkuhoz általában 12V-os szivargyújtós és 230V-os hálózatról üzemelő töltőt is kapunk. Ezzel egy csapásra megoldódik a fentiek dilemmája is, hiszen az autós, az otthoni és a saját akkus üzem is megoldódott.

Előnyei:

- mobil, a szó szinte minden értelmében;
- elég komoly fényerővel rendelkezik, természetesen a beépített ledek számának függvényében - bár egy harmincledes már korrektül használható;
- néhány verizó csilli-villi funkciókkal is rendelkezik, például tud pirosan villogni, vagy előrefelé világítani - mondjuk ezek engem inkább idegesítenek;
- a kis fogyasztás miatt gyorsan tölthetőek, sokáig működnek;
- ha néhány led meghibásodik, a lámpa még bőven rendelkezik megfelelő fényerővel;
- mechanikai behatásokra, olajra, benzinre, vízre általában nem érzékenyek;

Hátrányai:

- használat előtt tölteni kell őket, ha ezt elfelejtjük, ki kell várni a töltési időt;
- a többi verzióhoz képest relatíve drágábbak;
- mivel szinte kivétel nélkül Kínában készülnek, meglehetősen nagy a minőségi szórás;
- a ledek otthoni eszközökkel nem cserélhetőek;

Természetesen a fentieken kívül léteznek más megoldások is, a viaszgyertyától a flexibilis-akkus-ledes-kék-krómozott-rezgő lámpákig. Reméljük, azért a fentiekkel is megfelelő segítséget adtunk ahhoz, hogy mindenki megtalálja a maga kedvencét, ha szerelgetni támad kedve.

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

45 perce
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44