Szerszám Szombat - próbalámpa és multiméter
Nem elég tudni, hogy ott van - jó, ha tudjuk, mekkora. Rozi megméri.
Gyakori feladat a háziműhelyben az elektromos hibák felderítése. A legtöbb esetben elegendő egy egyszerű próbalámpa használata is, amivel kideríthetjük, hol vész el az áram, miért nem jut el a féklámpáig. Néha azonban ennél több kell, egy folyton lemerülő akkumulátor esetén komolyabb felszerelésre is szükség lesz, hogy kiderítsük, vajon leszívja valami éjszaka, vagy a generátor nem tölti vissza menet közben.
A legolcsóbb, leginkább univerzális szerszám a listán. Megvizsgálhatjuk vele, hogy a gyanús kábelen érkezik-e áram, de működtethetjük vele próbaképpen az AC-pumpa reléjét is.
Megszokás kérdése csupán, hogy ehhez ragaszkodunk-e, vagy a LED-es verzióhoz, bár az autóelektromosságban (és főleg -elektronikában) járatlanabbaknak inkább az utóbbi ajánlott. Az izzó bizonyos esetekben komoly elektromos terhelést jelenthet, amivel egy érzékenyebb, kis terhelésre méretezett elektronika kábelkötegébe becsatlakozva vaskos károkat lehet okozni.
A vége általában hegyes, hogy a szigetelésen átszúrva is tudjunk vizsgálódni. Ezt azonban nem nagyon ajánljuk, a megszúrt szigetelésen kikandikáló ér könnyen okoz zárlatot, és egy ilyen hibát utólag megtalálni igazi szívás. A motortérben futó kábelek ráadásul vizet is kaphatnak bőven, egy ilyen helyen felszúrt vezeték rövid időn belül durván korrodálódhat. A kábeleket inkább a csatlakozóknál vizsgáljuk vele!
Előnye:
- olcsó;
- egyszerűen használható;
- külön áramforrást nem igényel;
- egy kézzel használható;
Hátránya:
- a legtöbb esetben a háza maga is fém, ha nem vagyunk elég óvatosak, könnyű rövidzárat összehozni;
- csak áram alatt lévő rendszeren tudunk dolgozni vele - levett sarukkal értelemszerűen nem világít;
- az áramnak csupán a jelenlétét tudjuk vele vizsgálni, feszültséget, áramerősséget nem mér;
Az előzőhöz igen hasonló. Mivel a LED önmagában dióda, így csak az áram egyik irányú folyásánál világít. Ezért szokás két LED-et építeni ezekbe, ellentétes vezetéssel, így polaritástól függetlenül használhatjuk. Elektromos terhelése igen alacsony, így az elektronikus eszközök vizsgálatára is alkalmas.
Általában ezek is "szúrós" véggel készülnek, sőt, az általunk próbált darab végén még egy "szúróberendezés" is található, amivel az ujjbegyünk kockáztatása nélkül is átbökhetjük a kábelt. A fentiekhez hasonlóan persze itt is ellenjavallt a használata, csak akkor böködjünk, ha nincs más megoldás.
Előnye:
- egyszerűen használható;
- külön áramforrást nem igényel;
- egy kézzel használható;
Hátránya:
- csak áram alatt lévő rendszeren tudunk dolgozni vele - levett sarukkal értelemszerűen nem világít;
- az áramnak csupán a jelenlétét és - a LED-ek révén - irányát tudjuk vele vizsgálni, feszültséget, áramerősséget nem mér;
3. Multiméter
Nevét nem véletlen kapta, több feladatra is alkalmas berendezés. Az alapkivitelek általában feszültség, áram és ellenállás mérésre alkalmasak, de a legtöbb tartalmaz tranzisztorvizsgálót, hangjelzést rövidzár vizsgálatára. A komolyabb darabok hő és hangnyomás (hangintenzitás) mérésére is alkalmasak lehetnek. Hasznos funkció még az adattartó funkció - ennél egy gomb megnyomásával rögzíthető a pillanatnyi érték -, illetve a kijelző megvilágítása.
Bizonyos esetekben a digitális helyett az analóg multiméter lehet a jó választás. Bár skáláját leolvasni nem mindig egyszerű, ám a mutató fizikai tehetetlensége miatt kevésbé zavarérzékeny. Régi, kistrafós Wartburgok gazdái, akik próbáltak már töltést mérni az óriási zavarszórású autón, talán tudják, miről beszélek.
Fontos, hogy a multiméter használata feltételez néhány alapismeretet a fizika felsőtagozatos anyagából. Bár ezt elvileg mindenki tanulta, könnyű felejteni, ha nem használjuk. Érdemes tehát utánaolvasni, nem csak a multiméter, hanem saját épségünk érdekében is.
Hobbi használatra bőven elegendőek a legkisebb eszközök is, ezek általában méréshatárukban is fedik a hétköznapi igényeket. Profibb eszközök esetén jól jöhet egy 20A maximális átfolyó áram mérésére képes darab, vagy egy lakatfogós multiméter, amellyel a kábel megszakítása nélkül tudunk átfolyó áramot mérni.
Előnye:
- feszültségmentes rendszeren is használható;
- a hétköznapokban bőven elegendő méréshatárok között dolgozhatunk;
- egzakt áram-, feszültség és ellenállásokat mérhetünk;
Hátránya:
- általában két kéz szükséges hozzá, bár ezt krokodilcsipeszes kábelek használatával kikerülhetjük;
- saját áramforrás szükségs - igaz, egy 9V-os elemmel évekig működnek;
Még néhány praktikus ötlet:
*Biztosíték vizsgálatára bőven elegendő egy próbalámpa. A csipeszt testre (a karosszériával érintkező fémes alkatrészre) tegyük. Régi, hengeres *biztosíték esetén a próbalámpát a foglalat két végéhez érintsük (ne a *biztosítékhoz!), ha mindkét végén világít, a *biztosíték jó. Ne feledjük, hogy a csak gyújtáson működő fogyasztók *biztosítékain csak gyújtáson van áram, a fényszóró, tompított és helyzetjelző *biztosítékain pedig csak ezek bekapcsolt állapotában! Újfajta, késes *biztosíték esetén, ha a *biztosíték fején találunk két fém pontot, ezen mérjünk - ha nem, nos, hát cseréljük ki ilyenre!
Testkábelt ne keressünk próbalámpával, mert meglepő eredményre jutunk. A pozitívra csipeszelt próbalámpa tüskéjét a műszerfalvilágítás pozitív kábelére rakva a lámpa világítani fog, mint egy jó családból származó testkábel esetén - egészen addig, amíg a világítást fel nem kapcsoljuk. Ilyenkor ugyanis a világítás izzóján keresztül bizony testelődni fog a próbalámpa. Az ilyen esetekből születnek a rosszul bekötött rádiók, amelyek csak nappal működnek.
Relé működtetéséhez kiváló a próbalámpa. Ne féljünk a fenti intelmektől ilyenkor - az a kimenet, amely külső relét vezérel, elég erős lesz az izzós próbalámpához is. Ha van egy AC-pumpa működtető relénk, a próbalámpa csipeszét testre rakva a lámpa tüskéjével tapogassuk végig a relé lábait! Az egyiknél nagy valószínűséggel hallunk egy kattanást a relé felől, hátulról pedig az AC zúgását. Ha így nem megy, tegyük a csipeszt pozitívra, és újra tapogasusk végig a lábakat! Ha az AC így megy, tudhatjuk, hogy a relé, a pumpa és a közöttük lévő kábelezés elektromosan rendben van.
Átfolyó áram mérési határának átlépésekor, ha a műszer enyhén büdös, és nem méri az áramot, nem biztos, hogy baj van. A legtöbb multiméter a legmagasabb mérési határt kivéve *biztosítékkal védett, így ha a maximum 10A-t mérni tudó műszer 2A-s állásában 3A áram folyt át, akkor valószínűleg csak *biztosítékot kell cserélnünk.
*: igen, én is tudom, hogy helyesen biztosító a neve, köszi.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
