2013.06.15. 06:56 Módosítva: 2013.06.15. 07:44

Kevés ember van, aki nem használt még csavarhúzót. De sajnos abból is kevés ember, aki mindig a megfelelőt használná.

A csavaroknak számos fajtájuk van, de általában két fő csoportra osztjuk őket. Egyik csoport a legelterjedtebb hatlapfejű csavarok, a másik a hengeres fejű, belső kulcsnyílású csavarok. Utóbbiak két legismertebb képviselője a torx és az imbusz csavarnak nevezett kötőelem.

Ha szigorúan vesszük, a csavarhúzóval meghúzható, kilazítható csavarok is utóbbi csoportba tartoznak, hiszen a kulcsnyílásuk a csavarfej belsejében van, nem a kerületén vagy külsején, fejük pedig lehet akár hengeres is.

A csavarhúzókat a hozzájuk tartozó csavarokról és az élük formájáról nevezzük el. A két legelterjedtebb csavarhúzó az egyhornyú csavarhoz való lapos csavarhúzó, valamint a kereszthornyos csavarhoz való kereszthornyos csavarhúzó. Ez egyeseknek túl bonyolult volt, ezért a népnyelv a kereszthornyos csavarhúzót elkeresztelte csillag csavarhúzóra. Mint minden egyszerűsítés, ez is támadható, mert ki látott már négyágú csillagot, de ne menjünk az árral szemben.

A kereszthornyos csavarhúzó ikertestvére a pozidrive csavarhúzó, teljes nevén a kereszthornyos pozidrive csavarhúzó. Itt a kereszthoronyban további négy kisebb hornyot találunk, amely jobban, több kapcsolódási ponttal fekszik bele a megfelelő csavarba, így nagyobb erőt tudunk átvinni a csavarfejre anélkül, hogy megforogna, vagy kiugrana a szerszám a horonyból.

Tudjuk használni a normál csillagcsavarhúzót a pozidrive-hoz? Természetesen igen, csak eggyel kisebb számút kell használni, hogy beüljök a horonyba rendesen, és soha nem fog olyan jól belepasszolni, mint a hozzá való, sőt.

Ezen három alap-csavarhúzó mellett van még pár egzotikus szerszám, például a polidrive csavarhúzó, a hármas négyszög, vagy XZN csavarhúzó, de ezek annyira ritkák, hogy nem foglalkozunk most velük.

Ha rossz csavarhúzót használunk a csavarhoz, két esettel szembesülünk. Vagy nem tudjuk jól meghúzni, vagy meglazítani a csavart, vagy pedig szétbarmoljuk a csavarfejben kiképzett hornyot, és a gépelem úgy fog kinézni, mint a magyarországi otthon buherált autók, vagy motorok java része, ahol minden csavarfej el van nyalva.

A csavarfejek nagyságától függően a hornyok mélysége és szélessége is különbözik. Ebből egyenesen következik, hogy különböző méretű csavarfejekhez különböző méretű, hozzájuk passzoló csavarhúzó jár. Gyakori hiba, hogy legalább egy mérettel kisebb csavarhúzót használnak, amely nem fekszik bele a horonyba, és könnyebben roncsolja. A lapos csavarhúzó az egyhornyú csavar hornyában majdnem végig ér, és pontosan illeszkedik bele.

A csavarhúzó lapos éle soha nem éles, és az oldalakkal majdnem derékszöget zár be. A köszörűn vagy reszelővel vékonyabbra köszörült csavarhúzó éle pontatlanul fekszik a horonyba, és erő hatására kiugrik onnan, gyakran tönkretéve a csavarfejet. Ez barbárság.

Hasonló a helyzet, amikor a kereszthornyos csavarba kisebb csavarhúzót, esetleg két számmal kisebb lapos csavarhúzót akarunk használni. A csavar hornya és a csavarhúzó éle méretét és szögét tekintve is eltér, a horonyból könnyen kiugrik, tönkretéve a csavarfejet.

A csavarhúzó szára és feje általában egy anyagból van, még akkor is, amikor a fej részét nem festik, vagy nem nikkelezik, ezzel úgy téve, mintha az valami erősebb, vagy külön edzett rész lenne. Az anyaguk, legalábbis a jobbaké, krómmal és molibdénnel ötvözött acél, a profi szerszámok pedig szerszám vagy gyorsacélból vannak. Igen, kitalálták, nem ezeket lehet 1900 Forintért tízdarabos csomagban kapni. Azok anyaga általában ötvözetlen, olcsó vas.

A csavarhúzó esetében is fontos a szerszám fogása, markolatának kialakítása. Kezdetben fém és fa nyelű csavarhúzók voltak, de a műanyagok térnyerésével szinte kiszorultak a piacról. Ma a csavarhúzók döntő többsége valamilyen műanyag nyelű, de nagyon nem mindegy, milyen. Az áttetsző piros, sárga, zöld nyelű csavarhúzók kerülendők, néha még a leeséstől is eltörnek. Nem baj, ha műanyag a nyél, de legyen kellemesen bordázott és ne csúszós felületű. Gyakran olajos kézzel markoljuk, nem baj, ha van fogása. Elterjedtek a marok formájához igazodó aszimmetrikus nyelű szerszámok is, én személy szerint nem szeretem őket, mert ritka, amikor van hely és lehetőség pontosan fentről markolva csavarozni. Nagyobb helyet igényelnek, és három ujjal fogva bénán lehet velük dolgozni.

A jó csavarhúzó nyele nem könnyen koszolódó, nem csúszós és bordázott. Hasznos, ha a nyél, a markolat elején van egy fém hatlapfejű rész, ahol meg tudjuk fogni kulccsal vagy fogóval. Még az is több a semminél, ha ez a rész a műanyagon van kialakítva.

Az is hasznos, ha a szár a nyélben végig van vezetve, és a nyél végénél kilátszik. Ezeket a csavarhúzókat kicsit üthetjük, kocogtathatjuk kalapáccsal, de ne feledjük, hogy a csavarhúzó nem hidegvágó vagy véső. Még akkor sem, ha egyes profi szerszámok éle hasonlóan kemény anyagból készült.

A csavarhúzó elhasználódik. Az éle elkopik, megsérül, ebben az esetben cserélni kell a szerszámot. Kiköszörülés, megreszelgetés nem fog pontos élt eredményezni, ha így használjuk, öljük a csavarokat. Akkor is öljük a csavarokat, ha nem megfelelő, méretben nem hozzá illő szerszámmal próbálkozunk. Levest sem eszünk villával, kereszthornyos csavart se próbáljunk lapos csavarhúzóval nyitni.

Az oldalról ajánljuk

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

30 perce
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40