Ütős szerető
Szerszám szombat: Makita BTW251 ütvecsavarozó
Ismertem a légkulcsot, ismertem a szivargyújtós vonyítós-csattanós elektromos kulcsot, de akkus ütvecsavarozót eddig nem markoltam. Most sem kellett volna, mert ezentúl ezzel fogok álmodni, amíg nem nyerek a lottón.

A Makitát azért kerestük meg, mert elképedtünk a fűtött kabátjukon, de amikor kihozták, ránk tukmáltak még két gépet, ha már erre jártak. Először csak nézegettük, forgattuk, mint majom a hegedűt - mi ez, valami villanycsavarhúzó de luxe? Aztán megnyomtuk a gombot, és megvilágosodtunk. Kicsit agresszívabb, a reakciónyomaték induláskor meghúzza a csuklónkat. Még így szárazon is ígéretesnek tűnt, alig vártuk, hogy bedobjuk a mélyvízbe egy Shitgun-szerelő orgia alkalmából.

A nagy BTW251-esből egy agyonhasznált demógép került hozzánk, de ez csak az ütött-kopott házon látszott, a mechanikán egyáltalán nem érződött. Félcolos négyszög van az orrán, gyárilag egy stiftes 19-es dugókulccsal érkezik. Ezt gyorsan ledobtuk róla, hogy saját dugóinkat gyilkolhassuk - a kézi használatra szánt könnyű crova-fejeknek hosszú távon nyilván nem tesz jót az ütlegelés.

Mert a gép elég tisztességeset üt: leginkább egy szépen kifejlett légkulcshoz hasonlítanám. A villanymotor egy körmös tengelykapcsolóhoz hasonló tárcsát forgat, amely ha üzemszerűen átugrik, elég lendületesen tudja püfölni a dugókulcs tengelyét. Elvileg 230 Nm-rel tud húzni-lazítani, úgyhogy kisebb csavaroknál vigyázni kell, ne szakítsunk le valamit. Én 10-esnél kisebb metrikus csavarra nem szívesen tettem fel, de amint hozzászokott az ember a kezeléséhez, ami körülbelül 2,3 másodperc, elég finoman lehet adagolni, hogy akár egy 8-as csavart is érzéssel meg lehessen húzni.
A nagy makitázás közben boldogan ropogtattuk a kulcsot, és aztán meglepődve tapasztaltuk, hogy tíz perc alatt lent volt a rugóstag. Négy óra alatt megvolt a diffi fel-le, szét-össze, hézagolással. Nem túlzás, a durva szerelési munkákat, kerékszerelést, futóműjavítást fele idő alatt meg lehet vele csinálni egy racsniskulcshoz képest.

Egy jó légkulcs persze ugyanolyan szépen teker - az akkus csavarozó előnye, hogy nincs farka. Nem kell magunk mögött rángatni egy tízméteres, kilós slagot, nem gabalyodunk bele, nem feszül meg, ha túl rövid, és sokkal jobban hozzá is férünk bármihez. Egy természetes mozdulattal odanyúlunk a csavarhoz, és már kint is van.

A nap végére már csak azon kaptunk össze Pistával, hogy kinek van éppen nagyobb szüksége a Makitára. Egymás kezéből martuk, ropogtattuk, imádtuk. Mint kiderült, hat éves már az akkuja, de még így is kibírt egy kiadós szerelős napot két fogalmatlan idióta kezében anélkül, hogy töltésre gondolni kellett volna.
Az én szerszámom - Vályi István
Kézbe fogtam és azonnal megszerettem. Pedig még nem is húztunk meg semmit. Tökéletesen ergonomikus a markolat, és látszik, hogy olyan emberek találták ki, akiknek volt már a kezében nagybetűs Szerszám, mert ha beletoltuk az akkut, szinte tökéletes a súlyozása. Talpnehéz, biztos alapot ad minden húzáshoz, így a gép önsúlya is sokat segít, hogy stabilan, vibrációmentesen húzzunk-lazítsunk, nem fogjuk elnyalni a csavarokat. Ráadásul alkarhoz betámasztható a biztosan rögzült akkunak hála. Kesztyűs kézzel kell bánni vele, rámarkolni mindig jó, erősen kézben tartható, a pisztolymarkolatról nem csúszik le a kéz. És ha le is esik? Nincs gondja, eléggé ütésálló és masszív, nem sértődik meg, ha a műhelyben csak úgy ledobják a szervizkocsira.

Van benne anyag, érződik a súlyán is (1,5 kg), hogy itt nem műanyag fogaskoszorúk adják át a kraftot. Nem is bírnák, hiszen kicsi méretéhez képest iszonyat erős. 230 newtonméterrel tud húzni, tulajdonképpen egy 1.9 TDI kézben tartva.

Sosem akartam elengedni. A barátom, én és a Makita elválaszthatatlanok voltunk. Mindenhová odafértünk (mert kicsi és jól forgatható), mindent megtéptünk, amit meg kellett, pikk-pakk ment a meló vele órákon át. Szabályozni csodásan lehet, ha kell, akkor éppen csak leheletnyit pöccintjük az elsütőbillentyűt és akkor lassan-finoman húz, mint egy előkamrás dízel, nem is értem, hogy a fogorvosok miért nem ezzel állítják a fogszabályzót, hanem csillió forintos kínai vackokkal.

Ellenben ha rendesen nyelezzük, nincs az a berohadt kerékcsavar, amivel ne bírna. Mert üt, mint Mike Tyson és még a dupla hosszabbítószárat, végén a 21-es fejjel is úgy megtekeri, mint Ziggy Marley a jointot. Minden crova-fejet biztosan tart, véletlenül nem fog lecsúszni róla semmi, és nagy fényerejű kis LED-jével oda világít, ahová kell, akár mély üregbe is.

Egyedül egy töltésjelző hiányzik róla, hogy tudjuk, hogyan állunk a delejjel. A 18 voltos, sztenderd Makita-akku egy egész napos szerelést zokszó nélkül bírt, pedig nem volt már új, így jó eséllyel komolyabb használat sem kottyan meg neki. Este pedig rá lehet szúrni a töltőre ezt a drága szeretőt, de ha napközben fogy ki belőle a szusz, akkor is alig több, mint húsz perc alatt megint száz százalékon van.

59 ezer forint nem kevés érte. Aki szokott szerszámmal dolgozni, tudja, hogy mialatt ez elfárad, annyi idő alatt 4-5 kínai selejtet is kidobunk a szemétbe. Erről a BTW251-esről pedig pár perc után tudjuk és érezzük, hogy jó. Mert a jó szerszám nem olcsó, de meghálálja. BTW251: rendes cucc.
Boldog kapcsolatunknak az vetett véget, hogy tönkrement az akku: az intelligens gyári töltő már nem volt hajlandó visszanyomni bele a szuflát. Hat év demószolgálat után végül is nem szégyen. Ezután már nem tudtuk halogatni a tesztkészülék visszaadását, de azóta is vágyunk rá. Ha azt vesszük, hogy egy árban van a fűthető kabáttal, milliószor inkább ezt választanám.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
