Öreg az izzó, kicseréljük?

2014.04.17. 06:42 Módosítva: 2014.04.17. 08:06

Mindenkit érdekelnek az egyszerű és olcsó megoldások, ha valóban hasznosak. Ezért is kezdtünk bele a nagy izzótesztünkbe, aztán ahogy a szakemberek látták a botladozásainkat, meghívtak tanulni, és nagyon érdekes dolgokat tudtunk meg a szabványos izzókról, vagy ahogy ők nevezték, a lámpákról.

Mivel annyira imponáló volt, hogy egyrészt értenek hozzá, másrészt minden rendelkezésre áll a pontos mérésekhez, hogy teljesen rájuk szoktunk. Már nem tud úgy lámpa felkapcsolódni a Totalcar szerkesztőségben, hogy valaki ne szóljon be, hogy vigyük ezt is a Tungsram laborba megmérni. Egy mérés nem mérés, valójában ott szeretnénk lakni, a lézer szintezőfények között, lámpatestekkel körülvéve.

Nem volt ez másként akkor sem, amikor Zách Dani előállt két darab H4-es izzóval, hogy kicserélte az első gazdás Suzukijukban, mert ez bizony 1998 óta világít benne, amikor szükség van rá. A kételkedőket az izzó alsó részére festett dátum azonnal meggyőzte, az bizony 1998 július 18-án készült, valószínűleg a Tungsram, most már General Electric budapesti gyárában. Akkor vigyük azonnal vissza, méressük meg, mit tud így 140 ezer kilométer és 16 év után, hiszen közben a Swift kapott egy garnitúra prémium GE izzót, a növelt fényerejű fajtából. És jobban világít? Naná, láthatóan. De mennyivel? Majd a laborban kiderül.

Hogy a járműnek mennyire jó a világítása, egy komplex rendszer eredménye. A rendszernek csak egyik eleme a fényforrás. Legalább ennyire fontos maga a lámpatest, és természetesen a tápfeszültség. Előfordulhat, hogy az izzó csatlakozóira nem jut el a névleges feszültség, a kisebb feszültség pedig erősen csökkenti a fényerőt. A lámpatest is lehet rossz, akár geometriailag, vagy állapotát tekintve is, hiszen egy vak foncsort semmilyen izzó nem javít ki. És persze van a szabványos lámpa, a fényforrás, amelyre nagyon pontos szabványok vonatkoznak, olyanok, amelyekre soha nem gondoltunk volna.

Aki már látott öregebb izzót, és megnézte közelebbről az izzószálat, láthatta, hogy bizony öregszik, kicsit megváltozik az állaga, bizonyos idő után szinte kiszőrösödik . Ez nyilvánvalóan csökkenti a fényerejét, de nem tudjuk, mennyivel, és ez a csökkenés mit jelent, ha belerakjuk a lámpatestbe és rendszerben vizsgáljuk az adott öreg izzót.

Szabvány vonatkozik a H4-es izzó esetében arra, mennyi fényáramot kell kibocsátania összességében, körkörösen, illetve arra is, hogy a szabványos lámpatestbe helyezve a vetített kép adott pontjain milyen fényerőt kell mérnünk. Az sem lenne jó, ha a használat során az izzószál elmozdulna, mert ezzel geometriai hibát okozna, így a vetített kép nem lenne szép, főleg nem szabályos. Például ahol már nem szabad egy bizonyos fénymennyiségnek lenni, ott is lenne, ahol meg kéne még legalább 1-2 lux, ott nem volna elegendő.

Megkértük tehát a GE labort, hogy hadd menjünk be egy mérésre, számokat szerettünk volna látni, nem szubjektív, talán jobban világít-ot érezni. A GE-nél fejlesztés folyik, tesztelés és egyéb titkos dolgok, az ilyen helyekre a bejárás nem egyszerű. A biztonsági őr azonnal kijelentette a fényképezőgépemre, hogy az bizony itt bevíve nem lesz, még szerencse, hogy előzetesen engedélyeztettem, úgyhogy mégiscsak de.

A mérés gyors volt és könyörtelen. Először az etalonnak használt első generációs Ford Focus lámpatestbe tettük az öreg izzót, majd egy normál mai GE izzót, végül egy GE emelt fényerejű, úgynevezett prémium lámpát. A mérőfolyosón felvettük az isolux diagramot, a gép kiértékelte a fényeloszlást, pontosabban az egységnyi területre eső fényáramot. Valójában nem arra voltunk kíváncsiak, jobb-e az új, mert ez látható, hanem, hogy a régi teljesíti-e a jelenlegi szabványokat.

Az isolux diagram alapján a Focus lámpatestbe rakott 16 éves izzó tudta, amit minimálisan tudnia kell a szabvány szerint, geometriai pontossága kifogástalan volt, így a lámpatest vetített képe is tökéletes. Az új és a prémium izzóval összehasonlítva gyengébb a megvilágítás, de még így is szabványon belüli. Ez csak azt mutatja, hogy az újak erősen túlteljesítik – természetesen az engedélyezetten belül – a minimumkövetelményeket.

A másik nagy kérdés, hogy az izzó, lámpatest nélkül, fényforrásként milyen fényáramot, azaz összfényt bocsát ki. Ennek a H4-es izzónak a szabvány által előírt minimális fényárama 850 lumen, de az öreg 16 éves izzó már csak alig 710-et tudott, tehát szigorúan véve nem felelt meg a mellékszál (tompított fény) a szabványnak. Új korában nyilvánvalóan tudta, de a 140 ezer kilométer alatt, és az eltelt körülbelül 16 év alatt az izzószál ennyit öregedett.

A mérésen megint annyira fellelkesültünk, hogy meg akartuk tudni, a mostanában elterjedőben lévő, H4-es formájú, de nem szabványos, hanem ledekkel helyettesített égők mit produkálnak. Pénz nem számít alapon vásároltunk egy olcsóbbat, egy meglehetősen drágát, valamint Kínából is rendeltünk pár ígéretes példányt.

Vajon a sok ledes, H4-szerű, háromszoros árú égő meg tudja szorítani a 16 éves Tungsram H4-est? Mi meglepődtünk, hamarosan önök is meg fognak.

Az oldalról ajánljuk

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

1 órája
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38