Mindenkit érdekelnek az egyszerű és olcsó megoldások, ha valóban hasznosak. Ezért is kezdtünk bele a nagy izzótesztünkbe, aztán ahogy a szakemberek látták a botladozásainkat, meghívtak tanulni, és nagyon érdekes dolgokat tudtunk meg a szabványos izzókról, vagy ahogy ők nevezték, a lámpákról.

Mivel annyira imponáló volt, hogy egyrészt értenek hozzá, másrészt minden rendelkezésre áll a pontos mérésekhez, hogy teljesen rájuk szoktunk. Már nem tud úgy lámpa felkapcsolódni a Totalcar szerkesztőségben, hogy valaki ne szóljon be, hogy vigyük ezt is a Tungsram laborba megmérni. Egy mérés nem mérés, valójában ott szeretnénk lakni, a lézer szintezőfények között, lámpatestekkel körülvéve.
Nem volt ez másként akkor sem, amikor Zách Dani előállt két darab H4-es izzóval, hogy kicserélte az első gazdás Suzukijukban, mert ez bizony 1998 óta világít benne, amikor szükség van rá. A kételkedőket az izzó alsó részére festett dátum azonnal meggyőzte, az bizony 1998 július 18-án készült, valószínűleg a Tungsram, most már General Electric budapesti gyárában. Akkor vigyük azonnal vissza, méressük meg, mit tud így 140 ezer kilométer és 16 év után, hiszen közben a Swift kapott egy garnitúra prémium GE izzót, a növelt fényerejű fajtából. És jobban világít? Naná, láthatóan. De mennyivel? Majd a laborban kiderül.

Hogy a járműnek mennyire jó a világítása, egy komplex rendszer eredménye. A rendszernek csak egyik eleme a fényforrás. Legalább ennyire fontos maga a lámpatest, és természetesen a tápfeszültség. Előfordulhat, hogy az izzó csatlakozóira nem jut el a névleges feszültség, a kisebb feszültség pedig erősen csökkenti a fényerőt. A lámpatest is lehet rossz, akár geometriailag, vagy állapotát tekintve is, hiszen egy vak foncsort semmilyen izzó nem javít ki. És persze van a szabványos lámpa, a fényforrás, amelyre nagyon pontos szabványok vonatkoznak, olyanok, amelyekre soha nem gondoltunk volna.

Aki már látott öregebb izzót, és megnézte közelebbről az izzószálat, láthatta, hogy bizony öregszik, kicsit megváltozik az állaga, bizonyos idő után szinte kiszőrösödik . Ez nyilvánvalóan csökkenti a fényerejét, de nem tudjuk, mennyivel, és ez a csökkenés mit jelent, ha belerakjuk a lámpatestbe és rendszerben vizsgáljuk az adott öreg izzót.
Szabvány vonatkozik a H4-es izzó esetében arra, mennyi fényáramot kell kibocsátania összességében, körkörösen, illetve arra is, hogy a szabványos lámpatestbe helyezve a vetített kép adott pontjain milyen fényerőt kell mérnünk. Az sem lenne jó, ha a használat során az izzószál elmozdulna, mert ezzel geometriai hibát okozna, így a vetített kép nem lenne szép, főleg nem szabályos. Például ahol már nem szabad egy bizonyos fénymennyiségnek lenni, ott is lenne, ahol meg kéne még legalább 1-2 lux, ott nem volna elegendő.

Megkértük tehát a GE labort, hogy hadd menjünk be egy mérésre, számokat szerettünk volna látni, nem szubjektív, talán jobban világít-ot érezni. A GE-nél fejlesztés folyik, tesztelés és egyéb titkos dolgok, az ilyen helyekre a bejárás nem egyszerű. A biztonsági őr azonnal kijelentette a fényképezőgépemre, hogy az bizony itt bevíve nem lesz, még szerencse, hogy előzetesen engedélyeztettem, úgyhogy mégiscsak de.

A mérés gyors volt és könyörtelen. Először az etalonnak használt első generációs Ford Focus lámpatestbe tettük az öreg izzót, majd egy normál mai GE izzót, végül egy GE emelt fényerejű, úgynevezett prémium lámpát. A mérőfolyosón felvettük az isolux diagramot, a gép kiértékelte a fényeloszlást, pontosabban az egységnyi területre eső fényáramot. Valójában nem arra voltunk kíváncsiak, jobb-e az új, mert ez látható, hanem, hogy a régi teljesíti-e a jelenlegi szabványokat.

Az isolux diagram alapján a Focus lámpatestbe rakott 16 éves izzó tudta, amit minimálisan tudnia kell a szabvány szerint, geometriai pontossága kifogástalan volt, így a lámpatest vetített képe is tökéletes. Az új és a prémium izzóval összehasonlítva gyengébb a megvilágítás, de még így is szabványon belüli. Ez csak azt mutatja, hogy az újak erősen túlteljesítik – természetesen az engedélyezetten belül – a minimumkövetelményeket.

A másik nagy kérdés, hogy az izzó, lámpatest nélkül, fényforrásként milyen fényáramot, azaz összfényt bocsát ki. Ennek a H4-es izzónak a szabvány által előírt minimális fényárama 850 lumen, de az öreg 16 éves izzó már csak alig 710-et tudott, tehát szigorúan véve nem felelt meg a mellékszál (tompított fény) a szabványnak. Új korában nyilvánvalóan tudta, de a 140 ezer kilométer alatt, és az eltelt körülbelül 16 év alatt az izzószál ennyit öregedett.

A mérésen megint annyira fellelkesültünk, hogy meg akartuk tudni, a mostanában elterjedőben lévő, H4-es formájú, de nem szabványos, hanem ledekkel helyettesített égők mit produkálnak. Pénz nem számít alapon vásároltunk egy olcsóbbat, egy meglehetősen drágát, valamint Kínából is rendeltünk pár ígéretes példányt.

Vajon a sok ledes, H4-szerű, háromszoros árú égő meg tudja szorítani a 16 éves Tungsram H4-est? Mi meglepődtünk, hamarosan önök is meg fognak.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
