Torrentezés a műhelyben
Szerszám szombat: Torrent 500 alkatrészmosó
Az autójavításban az egyik legnehezebb feladat a minőség tartósan magas szinten tartása. Egy megjavított motor, de igazából bármilyen gép csak tökéletesen tiszta alkatrészekkel összeszerelve fog megfelelően működni. Az alkatrészmosás macerás, időigényes és koszos résztevékenység. Vagy mégsem?

Amikor felhívtak, hogy tesztelni kéne egy hiperszuper alkatrészmosót, kicsit kételkedtem. Talán elmúltam tíz éves, amikor életemben először egy koszos, olajos alkatrészt a kezembe vettem. Már gyerekként jobban érdekelt egy Škoda-szelepfedél, mint a futball, tehát három évtized távlatából kijelenthetem, alkatrészmosás területén elegendő tapasztalattal rendelkezem.
Mivel nem ritka, hogy a műhelyemben motorokat bontunk darabokra, régóta használunk alkatrészmosó berendezést. Egyszerű szerkezet: egy tálca, alatta a tartály, a mosóecsetből pedig folyik a mosószer. Sajnos előfordul, hogy egy dízelmotor szívócsövét egy éjszakáig tartó áztatás után is legalább két órán keresztül kell suvickolni. Egy motor nagyjavítása esetén az ezzel eltöltött idő elérheti akár az egy műszakot is. Ez üzleti szempontból rossz, mert borzalmasan sok idő, ennyi munkaóra szinte sosem számlázható ki a szét-, összeszerelésen kívül.
Meghoztuk – mondták az NCH Hungary Kft munkatársai egy szép reggelen. Miközben megtaláltuk a Torrent 500 helyét a műhelyben, kaptam néhány ajándék golyóstollat és egy pénztárcát, mondván, a gép biztosan megtakarítást fog eredményezni a költségvetésemben. Egyből a költségekről kezdtem puhatolózni. Miután nagyságrendileg felmérték a műhelyem kapacitását, és a gépkarbantartás szükségességét, durván nettó ötvenezer forint környékére jött ki a havidíj. Abban a pillanatban eldöntöttem, hogy az egy hónapos tesztidőszak után nem fogok igényt tartani a szolgáltatásra.
A beüzemelés egyszerű - a gép 230 voltos tápellátást és 6 bar nyomású levegőt igényel a gyorscsatlakozóján keresztül. Utóbbira az ablak tisztán tartása miatt van szükség, belülről folyamatosan levegővel fújja. Mivel az én kompresszorom kis teljesítményű, ezt a funkciót csak az első próbánál használtuk. A mosófolyadék környezetbarát, vízbázisú, körülbelül 90 liter víz és néhány liter oldószer keveréke. A pH érték beállítása után kezdődhetett a próba.
Az első próbát természetesen én végeztem. Kicsit aljas indíttatásból egy közvetlen benzinbefecskendezéses motor kokszos szívószelepét kezdtem pucolni, aminek a gyakorlatban semmi értelme, mert ezt a megkövesedett szennyeződést késsel szoktuk lekaparni. A gép 25 baros nyomással tolja ki az oldószert körülbelül 45 fokos hőmérsékleten. Ekkor történt köztem és a Torrent 500 között valami. Leszedte a kokszot. Miután kikurjongattam magam, megegyeztünk, hogy a tesztidőszak végén nyilatkozom a gép bérléssel kapcsolatban. Az igazi tesztelés a következő hetekben történt, életszerű feladatokkal. Dízelmotorok szívócsöve, EGR szelepek, hengerfejek, szelepfedelek lerakódott olajsara meg sem kottyant. Nem mondom, hogy a kontinensünket körbejárva bottal a gép logóját fogom karcolgatni a homokba, de a hívője lettem.
A következő hetekben arra lettem figyelmes, hogy folyamatosan zúg. Gyakorlatilag csak fogat nem mosunk vele. Nem értettem, miért mondták az átadásakor, hogy szeretni fogjuk, de rájöttem. Összefoglalva: egy kardinális problémát sikerült megoldani. Az említett kokszos szívócsövek percek alatt tisztulnak ki órák helyett, az időt, amit megspórolunk vele, tényleges munkára fordíthatjuk. Ez gazdaságossági szempontból nagyon fontos. Ennek ellenére nem ezt nevezném a legjobb tulajdonságának, hanem a tökéletes minőségű tisztítást.
Ma Magyarországon egy autójavító vállalkozás vagy az árversenyt választja, vagy a minőségi munka elkötelezettje, a kettő együtt nem megy. Utóbbi profilba tökéletesen illeszkedik a Torrent 500. Nem utolsó szempont, hogy a technológia rendkívül környezetbarát, belegondolni is rossz, hogy a fekete autószervizek alkatrészmosásból származó veszélyes hulladéka hová kerülhet. A Torrent 500 körülbelül kéthetenkénti karbantartásánál ülepítő folyadékot adagolnak a tartályba, és egyszerűen lehalásszák a tetejéről a szennyező anyagokat. Ezután újra beállítják az oldószer hatékonyságát, PH értékét, és boldogan lehet alkatrészt mosni tovább.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
