- Magazin
- Technika
- filléres neppertrükk
- filléres
- neppertrükk
- neppertrükkök
- műanyag
- karc
- eltávolítás
- láng
Amire még a nepper is azannyázott
Filléres neppertrükk – lánggal a karcok ellen
Az utastér és a csomagtartó műanyagjain éktelenkedő karcokat sokszor semmilyen kencével nem lehet eltüntetni. Ha a lökhárító felújításánál működött a lángszórós trükk, itt is sikerrel járhatunk? De még mennyire!
A múltkori neppertrükkben megmutattuk, hogy lehet egy megszürkült, lemattult lökhárítót vagy díszlécet egy gázos forrasztókészülék lángjával újjá varázsolni. Igazán látványos javulást lehet produkálni, és mint általában, a sikeren felbuzdulva az ember elkezd gondolkozni: mire lehetne még használni a kezünkben lobogó lángot. Valahol még biztos hasznát vesszük, hiszen műanyag nem csak a kocsi külsején, de a beltérben is akad, igaz, azt általában nem viselik meg a természeti elemek, lényegesen jobb állapotban vannak sok év után is, mint a kaszni külső plasztik alkatrészei.

UV sugárzás kevésbé, víz, sár, mindenféle környezeti hatások szinte egyáltalán nem érik ezeket az elemeket, de a tulajdonos és családja, ismerősei annál mélyebb nyomokat tudnak hagyni a műanyag kárpit elemeken. Véletlenül belerúgunk a térképzsebbe, pakolás közben a kisszekrény hegyes sarkával árkot vésünk a csomagtér peremét védő műanyagdarabba, esetleg valakinek a gyűrűje karistolja meg az ajtókapaszkodót. Ilyenkor egyes műanyagok felülete a karc mellett kifehéredik, és hiába kezeli az ember műanyagápolóval, az anyag színelváltozásán nem segít, ráadásul nem csak a karc mar bele mélyen az anyagba, de mellette is kitüremkedik a műanyag.

Bár reménytelennek, vagy csak sok munkával, esetleg komplett cserével helyreállíthatónak tűnhet a sérülés, egyes műanyagoknál csodával felérő eredményt lehet elérni egy kis pirózással. Amikor a múltkori kisfilmben is szereplő Octavián megmutattam mindannyiunk kedvenc Becsületes Nepperének a trükköt, egészen a hatása alá került. Azanyád, mutassad csak, hogy csináltad – ennyiből már nem nehéz levenni, hogy újat mutattam neki, és az eredménnyel elégedett volt.

Ismét előre bocsájtom, nem minden műanyagnál működik a módszer, mindenki saját felelősségére próbálkozzon, nekem senki ne jöjjön, hogy a kétéves S-klasse komplett műszerfala az én idióta ötletem miatt égett porrá. Tessék ésszel használni a trükköt, kipróbálni egy kevésbé látható helyen, ilyesmi. Én eddig csak kemény műanyag elemeken használtam sikerrel, igaz, a puha műanyagok nem is könnyen karcolódnak.
A videón is jól látszik, a trükk az, hogy nincs trükk, csak egy jól működő zseb-forrasztókészülék kell, ami kellőképpen kis pontra koncentrálja a hőt. Ide a múltkori gázos forrasztó berendezés overkill lenne, egy párcentis karistnál sokkal nagyobb felületen melegítene, és megvolna minden esély egy csinos gépjármű tűzre. Ez a pici készülék erre a feladatra pont ideális, csak gyorsan, megfelelő tempóval áthúzza az ember a szúrólángot a kariston (annak irányával megegyezően), és kész.
Ideális esetben a sérülés környékét alaposan megtisztítottam volna, de most a kapkodásban a karistolás után szinte azonnal használtam a mikro-lángszórót. A térképzseben sokkal halványabbá vált a karc, a csomagtartó peremén alig láthatóvá, az ajtófogantyún pedig láthatatlanná varázsolta a felületeti hibát.
Ha sikerült a trükk, befejező lépésként lehet használni valami jó minőségű műanyagápolót is, a kettő együtt már biztos, hogy észrevehetetlenné teszi a hibát. Az alig látszó karcolás sokkal kevésbé fáj az embernek, mint mondjuk a kesztyűtartón, vagy más, szem előtt lévő alkatrészen éktelenkedő karist.
Mire figyeljen?
– Először is, korántsem biztos, hogy minden kemény műanyag kárpit elem anyaga így reagál a kezelésre. Próbálják ki egy nem látható területen, vagy egy kidobott alkatrészen.
– Gumiszerű anyagokon, poliuretánon, puha műszerfalon meg sem próbáltam alkalmazni, ezek az anyagok nekem ránézésre sem lennének barátai egy sok százfokos lángcsóvának.
– A műanyag melletti szövetkárpitokra, üléshuzatokra, satöbbire vigyázzanak, ezek büdösen égnek, és a tűz pattogását nagyon hangos szitokszavak kísérik. Talán már mondtam, tessék óvatosnak lenni.
– Csak rövid időre szabad egy adott pontra tartani a lángot, különben randán megolvad a műanyag, ez is hangos káromkodással és csapkodással jár. Inkább többször, gyorsan húzza át a felületen a lángot.
– Ahogy ezt múltkor is megjegyeztem, nagymamám aszonta, aki a tűzzel játszik, bepisil. Mielőtt lefekszik, könnyítsen magán, hátha a nagyinak volt igaza.
Korábbi filléres neppertrükkjeinket csokorba gyűjtve megtalálja ezen a linken.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
