Tényleg ki kell nyomni a klímát előzéskor?
Pár sör után nem ritkaság, hogy az ember az autójáról beszélget, és ilyenkor valaki biztos elsüti: valamelyik autója "olyan gyenge volt, hogy az előzéshez/nagyobb emelkedőkhöz ki kellett kapcsolni a klímát."
Ezt érezzük igazából, ha klímával előzünk
Az alulméretezett hűtőrendszer miatt csökken a teljesítmény klímás előzéskor? A hőerőgépész mérnök megmondja.
Logikusnak tűnik, a klíma nagy energiafogyasztó, az autó méretétől függően öt-tíz kilowatt is lehet a klíma hűtőteljesítménye, azonban a klíma működési elve miatt ez úgy 2-5 lóerőnyi teljesítmény felvételét jelenti a főtengelyről (olvasói update). Igaz, nehéz ezt fogyasztásban kifejezni, de azt szokták mondani, hogy óránként pár deciliter benzint igényel a működtetése. Aztán ha közben egy óra alatt megteszünk 100 kilométert, akkor csak ezzel a pár decivel nő a fogyasztás, ha viszont városban poroszkálunk 20 km/órás átlaggal, a légkondi miatt már literes nagyságrendű lehet a száz kilométerre vetített fogyasztásnövekedés.

Főleg a kisebb motorú autóknál számíthat sokat a klíma energiaigénye. Ha le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot, ugyanúgy működik a klimatizálás, mint a hűtőgép. Mi vagyunk a sör a hűtőben, az elvont hő viszont nem a hűtőgép háta mögött, hanem az autó orrában elhelyezett klímahűtőn (hivatalos nevén kondenzátor) távozik. A hűtőközeget egy kompresszor keringeti, ám míg a hűtőgép esetében ezt egy villanymotor hajtja, addig az autó esetében egy ékszíjon át maga a motor.
Ahogy a hűtőgép is, a klímakompresszor sem üzemel egyfolytában: alapvetően ki-be kapcsol. (A legmodernebb kompresszorok ennél finomabban szabályoznak, a szállított hűtőközeg mennyiségét növelve vagy csökkentve, de a hatás gyakorlatilag ugyanaz.) Amióta elektronikus befecskendező rendszerek dolgoznak az autókban, a motorvezérlő számítógépek mindig tudják, hogy dolgozik-e a légkondi, mert ilyenkor több üzemanyagot kell befecskendezni, illetve meg kell emelni kicsit az alapjárati fordulatszámot, nehogy lefulladjon a motor. Tizenöt-húsz éve még teljesen normális dolog volt a klímátlan autó utólagos klimatizálása, még ezeknél a beépítéseknél is bekötötték a klímát a motorvezérlés megfelelő bemenetére.

Egy kis teljesítményű autó értelemszerűen jobban észreveszi, ha elvész pár lóerő a ménesből: mélyebbre kell nyomni a gázt. Ha mindezt emelkedővel és egy komplett család nyaralásának az összes súlyával is megtoldjuk, akkor meg pláne.

Azonban az autókat nem hülyék tervezik, a mérnökök gondolnak erre a szituációra. Ha előzni kell vagy az emelkedőn már a padlógáz ellenére is elkezdene visszagurulni a kocsi, a motorelektronika automatikusan lekapcsolja a klímakompresszort. Onnan tudja, mi a dolga, ha azt érzékeli, hogy a vezető padlógázt ad. Igaz, a gyenge autókon sokszor ez sem segít, csak a visszaváltás alacsonabb sebességfokozatba.
A lekapcsolás többnyire alig észrevehető, maximum egy kis rántás érződik, vagy a régebbi autóknál a klímakompresszor tengelykapcsolójának a csattanása. Ettől még a hópihe/AC gombnál ugyanúgy világít tovább a lámpa, sőt, a levegőrostélyokból is hideg levegő érkezik egy darabig. Ennek az a magyarázata, hogy a klíma hőcserélője (elpárologtatója) tárol egy kis hideget magában, s csak utána kezd átmelegedni. Persze egy hosszabb emelkedőn egy idő után már érezhető, hogy fülledtebb, melegebb és (a rég fertőtlenített klímánál) büdösebb levegő érkezik, de Magyarország hegyei bőven kisebbek annál, hogy ez gondot jelentene.

Vagyis teljesen felesleges kinyomni a klímát előzés vagy emelkedő előtt, figyeljünk csak a vezetésre. Ha tudjuk, hogy iszonyatosan hosszú lesz a hegymenet, legfeljebb a belső levegőkeringetést érdemes bekapcsolni, mert az utastér levegője így lassabban melegszik fel, hisz nem olyan forró, mint a kintről érkező levegő. De utána kapcsoljuk ki a keringetést, mert elhasználódik az utastérben az oxigén, és ugyanúgy elálmosodhatunk, mint egy hosszú értekezleten, csakhogy a volánnál elaludni sokkal egészségtelenebb.
Korábbi cikkeink között már bőven olvashatott a klíma részletesebb működési elvéről, illetve arról, milyen hibái lehetnek és azokat hogyan javítják. A klímatisztítás ráadásul házilag is elvégezhető, háztáji módszerekkel, és így nem is drága.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
