Kivennéd a motort? Ne parázz, uccu neki!

Szerszám szombat: motorkiemelő zsiráf

2015.09.05. 06:34

Ha mázlid van, 25 ezerből megúszod, viszont ha nem hiszel a használt áruban, lehet, hogy rámegy nyolcvanezred is egy olcsóbb fajtára. Igazából – kölcsönözni is lehet, fillérekért. Csapj bele a lecsóba, szedd ki azt a rühes motort, ezzel az izével egyszerű lesz. Még csak masszív mennyezet sem kell hozzá, egy zsiráffal akár az utcán nekiállhatsz a motorcserének.

Pár zártszelvény, egy olajos teleszkóp, négy zsámolykerék és egy lánc, kampóval. Ennyi a zsiráf, láttán az ember arra gondol – akár otthon is összeütök egy ilyet, ha muszáj. De minek? Két-háromezer forint táján profi cuccot lehet bérelni, a zsiráfok összecsukhatók, ezért ha dönthető a támla az autódban, te magad haza is viheted a kölcsönzőből.

Igazából egy semmiség, egy masszív tartókból készült, roppant egyszerű daru, lakossági verziói általában egy- vagy kéttonnásak, persze ipari méretekben léteznek ennél sokkal durvábbak is. A legtöbb feladathoz persze bőven elég a kicsi, egytonnás, hiszen a legnehezebb autómotorok karácsonyfadíszekkel együtt se lépik túl a 3-400 kilót, ami afölött van, az már teherautóé.

A növelt teherbírás egyes esetekben nem is azért kell, mert egy tonnánál nehezebb blokkot akarunk vele kivenni, hanem mert nagyon hosszan be kell nyúlni a zsiráffal a motortér fölé, mert mondjuk, iszonyú hosszú a kocsi orra. Márpedig ezeknél az emelőknél a darukar hossza állítható, és a névleges terhelést csak a legbelső helyzetben tudják, utána lépésenként általában 100-250 kilónként csökken a teherbírásuk, legjobban kitolva sokszor csak 2-300 kilót bírnak, ami megeshet, hogy már kevés lesz.

Általában lapra hajtva kapod, úgy könnyű fal mellett, állítva tárolni, fektetve szállítani az autóban. A két lába lehajtható, egyszerű csapszeggel marad a helyén, onnantól, hogy a rögzítés benn van, gurítható és stabil lesz. A darurész teleszkóposan csúszik ki, attól függően, milyen mélyre kell nyúlni a motorért, az emelést pedig egy éppolyan hidraulikus teleszkóp végzi, mint amilyen a krokodilokon, azaz az olajemelőkön van, csak itt hosszabb az útja. Természetesen a daru karját is csapszeg tartja a helyén kicsúszás ellen, hiszen ezeken a cuccokon minden ugyanazzal a logikával működik.

A biztosító rugós sasszeget egyetlen alkalommal se felejtsd el betenni, mert ha véletlenül kicsúszik bármelyik csapszeg, és emiatt megbillen, ellendül a motorblokk, pár száz kilós lengőtekeként szép pusztítást tud végezni az autón – a tarolás élményét ekkora intenzitással a legmodernebb bowling-termek sem tudják biztosítani. Viszont a biztosító olyankor garantáltan nem fizet.

Akár bérled, akár veszed, érdemes elkérned (megvenned) mellé azt az emelőlánc kampójára akasztható rudat, amelynek két végéről egy-egy láncon, egy egy másik kampó lóg le. Ezzel a kiegészítéssel sokkal stabilabban emelhető, manőverezhető a motorblokk kifelé vezető útja során, a szimpla kampóra tett két-három spanifer ugyanis elemi pontként (szemeteszsákként, ruhás bálaként, kinek, mi tetszik) markolja a motort, így az elég nehezen irányítható, pláne, ha emelés közben derül ki, hogy az egyik fele (általában a kuplung felé eső, hiszen ott a dög nehéz lendkerék) nehezebb, mint a másik. A kiegészítő szelvény egyébként pont úgy működik, mint a mérleg, attól függően, melyik része nehezebb a blokknak, eltolható a középső emelési pont, hogy kiegyensúlyozott legyen az egész.

Használatba vételkor a következőket mindig ellenőrizd:

1) Minden rögzítő csapszeg a helyén van-e.
2) Nem haladja-e meg a motorblokk tömege a darukar beállított helyzetében a zsiráf teherbírását (keresd a skálát, rajta szokott lenni a darukaron).
3) Nem levegős-e az emelő teleszkóp – amikor elkezded kiemelni a blokkot, hagyd egy kicsit feszítve a rendszert, zárt el jól az emelő olajcsapját, s figyeld, nem lazul-e meg a lánc vagy spanifer kis idő után. Ha levegős, légteleníteni kell, de azt a használati utasításból nézd ki.
4) Jól fogja-e a spanifer a blokkot, a kampón masszívan rajta van-e a spanifer.
5) Vízszintes-e a talaj a zsiráf alatt.
6) Jól helyben rögzítetted-e az autód.

Ha mindent jól csináltál, igazából még élvezni is fogod a műveletet. Ki tudja, lehet, hogy egy bérlés után úgy rákapsz a motor ki-motor be ízére, hogy hosszú távra is beszerzel magadnak egy zsiráfot. Végül is – nem kell neki sok hely...

(Mi az Axiálnál próbáltuk ki ezt a zsiráfot.)

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

45 perce
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14