Kivennéd a motort? Ne parázz, uccu neki!
Szerszám szombat: motorkiemelő zsiráf
Ha mázlid van, 25 ezerből megúszod, viszont ha nem hiszel a használt áruban, lehet, hogy rámegy nyolcvanezred is egy olcsóbb fajtára. Igazából – kölcsönözni is lehet, fillérekért. Csapj bele a lecsóba, szedd ki azt a rühes motort, ezzel az izével egyszerű lesz. Még csak masszív mennyezet sem kell hozzá, egy zsiráffal akár az utcán nekiállhatsz a motorcserének.
Pár zártszelvény, egy olajos teleszkóp, négy zsámolykerék és egy lánc, kampóval. Ennyi a zsiráf, láttán az ember arra gondol – akár otthon is összeütök egy ilyet, ha muszáj. De minek? Két-háromezer forint táján profi cuccot lehet bérelni, a zsiráfok összecsukhatók, ezért ha dönthető a támla az autódban, te magad haza is viheted a kölcsönzőből.
Igazából egy semmiség, egy masszív tartókból készült, roppant egyszerű daru, lakossági verziói általában egy- vagy kéttonnásak, persze ipari méretekben léteznek ennél sokkal durvábbak is. A legtöbb feladathoz persze bőven elég a kicsi, egytonnás, hiszen a legnehezebb autómotorok karácsonyfadíszekkel együtt se lépik túl a 3-400 kilót, ami afölött van, az már teherautóé.
A növelt teherbírás egyes esetekben nem is azért kell, mert egy tonnánál nehezebb blokkot akarunk vele kivenni, hanem mert nagyon hosszan be kell nyúlni a zsiráffal a motortér fölé, mert mondjuk, iszonyú hosszú a kocsi orra. Márpedig ezeknél az emelőknél a darukar hossza állítható, és a névleges terhelést csak a legbelső helyzetben tudják, utána lépésenként általában 100-250 kilónként csökken a teherbírásuk, legjobban kitolva sokszor csak 2-300 kilót bírnak, ami megeshet, hogy már kevés lesz.
Általában lapra hajtva kapod, úgy könnyű fal mellett, állítva tárolni, fektetve szállítani az autóban. A két lába lehajtható, egyszerű csapszeggel marad a helyén, onnantól, hogy a rögzítés benn van, gurítható és stabil lesz. A darurész teleszkóposan csúszik ki, attól függően, milyen mélyre kell nyúlni a motorért, az emelést pedig egy éppolyan hidraulikus teleszkóp végzi, mint amilyen a krokodilokon, azaz az olajemelőkön van, csak itt hosszabb az útja. Természetesen a daru karját is csapszeg tartja a helyén kicsúszás ellen, hiszen ezeken a cuccokon minden ugyanazzal a logikával működik.
A biztosító rugós sasszeget egyetlen alkalommal se felejtsd el betenni, mert ha véletlenül kicsúszik bármelyik csapszeg, és emiatt megbillen, ellendül a motorblokk, pár száz kilós lengőtekeként szép pusztítást tud végezni az autón – a tarolás élményét ekkora intenzitással a legmodernebb bowling-termek sem tudják biztosítani. Viszont a biztosító olyankor garantáltan nem fizet.
Akár bérled, akár veszed, érdemes elkérned (megvenned) mellé azt az emelőlánc kampójára akasztható rudat, amelynek két végéről egy-egy láncon, egy egy másik kampó lóg le. Ezzel a kiegészítéssel sokkal stabilabban emelhető, manőverezhető a motorblokk kifelé vezető útja során, a szimpla kampóra tett két-három spanifer ugyanis elemi pontként (szemeteszsákként, ruhás bálaként, kinek, mi tetszik) markolja a motort, így az elég nehezen irányítható, pláne, ha emelés közben derül ki, hogy az egyik fele (általában a kuplung felé eső, hiszen ott a dög nehéz lendkerék) nehezebb, mint a másik. A kiegészítő szelvény egyébként pont úgy működik, mint a mérleg, attól függően, melyik része nehezebb a blokknak, eltolható a középső emelési pont, hogy kiegyensúlyozott legyen az egész.
Használatba vételkor a következőket mindig ellenőrizd:
1) Minden rögzítő csapszeg a helyén van-e.
2) Nem haladja-e meg a motorblokk tömege a darukar beállított helyzetében a zsiráf teherbírását (keresd a skálát, rajta szokott lenni a darukaron).
3) Nem levegős-e az emelő teleszkóp – amikor elkezded kiemelni a blokkot, hagyd egy kicsit feszítve a rendszert, zárt el jól az emelő olajcsapját, s figyeld, nem lazul-e meg a lánc vagy spanifer kis idő után. Ha levegős, légteleníteni kell, de azt a használati utasításból nézd ki.
4) Jól fogja-e a spanifer a blokkot, a kampón masszívan rajta van-e a spanifer.
5) Vízszintes-e a talaj a zsiráf alatt.
6) Jól helyben rögzítetted-e az autód.
Ha mindent jól csináltál, igazából még élvezni is fogod a műveletet. Ki tudja, lehet, hogy egy bérlés után úgy rákapsz a motor ki-motor be ízére, hogy hosszú távra is beszerzel magadnak egy zsiráfot. Végül is – nem kell neki sok hely...
(Mi az Axiálnál próbáltuk ki ezt a zsiráfot.)