Kivennéd a motort? Ne parázz, uccu neki!
Szerszám szombat: motorkiemelő zsiráf
Ha mázlid van, 25 ezerből megúszod, viszont ha nem hiszel a használt áruban, lehet, hogy rámegy nyolcvanezred is egy olcsóbb fajtára. Igazából – kölcsönözni is lehet, fillérekért. Csapj bele a lecsóba, szedd ki azt a rühes motort, ezzel az izével egyszerű lesz. Még csak masszív mennyezet sem kell hozzá, egy zsiráffal akár az utcán nekiállhatsz a motorcserének.

Pár zártszelvény, egy olajos teleszkóp, négy zsámolykerék és egy lánc, kampóval. Ennyi a zsiráf, láttán az ember arra gondol – akár otthon is összeütök egy ilyet, ha muszáj. De minek? Két-háromezer forint táján profi cuccot lehet bérelni, a zsiráfok összecsukhatók, ezért ha dönthető a támla az autódban, te magad haza is viheted a kölcsönzőből.
Igazából egy semmiség, egy masszív tartókból készült, roppant egyszerű daru, lakossági verziói általában egy- vagy kéttonnásak, persze ipari méretekben léteznek ennél sokkal durvábbak is. A legtöbb feladathoz persze bőven elég a kicsi, egytonnás, hiszen a legnehezebb autómotorok karácsonyfadíszekkel együtt se lépik túl a 3-400 kilót, ami afölött van, az már teherautóé.

A növelt teherbírás egyes esetekben nem is azért kell, mert egy tonnánál nehezebb blokkot akarunk vele kivenni, hanem mert nagyon hosszan be kell nyúlni a zsiráffal a motortér fölé, mert mondjuk, iszonyú hosszú a kocsi orra. Márpedig ezeknél az emelőknél a darukar hossza állítható, és a névleges terhelést csak a legbelső helyzetben tudják, utána lépésenként általában 100-250 kilónként csökken a teherbírásuk, legjobban kitolva sokszor csak 2-300 kilót bírnak, ami megeshet, hogy már kevés lesz.
Általában lapra hajtva kapod, úgy könnyű fal mellett, állítva tárolni, fektetve szállítani az autóban. A két lába lehajtható, egyszerű csapszeggel marad a helyén, onnantól, hogy a rögzítés benn van, gurítható és stabil lesz. A darurész teleszkóposan csúszik ki, attól függően, milyen mélyre kell nyúlni a motorért, az emelést pedig egy éppolyan hidraulikus teleszkóp végzi, mint amilyen a krokodilokon, azaz az olajemelőkön van, csak itt hosszabb az útja. Természetesen a daru karját is csapszeg tartja a helyén kicsúszás ellen, hiszen ezeken a cuccokon minden ugyanazzal a logikával működik.

A biztosító rugós sasszeget egyetlen alkalommal se felejtsd el betenni, mert ha véletlenül kicsúszik bármelyik csapszeg, és emiatt megbillen, ellendül a motorblokk, pár száz kilós lengőtekeként szép pusztítást tud végezni az autón – a tarolás élményét ekkora intenzitással a legmodernebb bowling-termek sem tudják biztosítani. Viszont a biztosító olyankor garantáltan nem fizet.

Akár bérled, akár veszed, érdemes elkérned (megvenned) mellé azt az emelőlánc kampójára akasztható rudat, amelynek két végéről egy-egy láncon, egy egy másik kampó lóg le. Ezzel a kiegészítéssel sokkal stabilabban emelhető, manőverezhető a motorblokk kifelé vezető útja során, a szimpla kampóra tett két-három spanifer ugyanis elemi pontként (szemeteszsákként, ruhás bálaként, kinek, mi tetszik) markolja a motort, így az elég nehezen irányítható, pláne, ha emelés közben derül ki, hogy az egyik fele (általában a kuplung felé eső, hiszen ott a dög nehéz lendkerék) nehezebb, mint a másik. A kiegészítő szelvény egyébként pont úgy működik, mint a mérleg, attól függően, melyik része nehezebb a blokknak, eltolható a középső emelési pont, hogy kiegyensúlyozott legyen az egész.
Használatba vételkor a következőket mindig ellenőrizd:
1) Minden rögzítő csapszeg a helyén van-e.
2) Nem haladja-e meg a motorblokk tömege a darukar beállított helyzetében a zsiráf teherbírását (keresd a skálát, rajta szokott lenni a darukaron).
3) Nem levegős-e az emelő teleszkóp – amikor elkezded kiemelni a blokkot, hagyd egy kicsit feszítve a rendszert, zárt el jól az emelő olajcsapját, s figyeld, nem lazul-e meg a lánc vagy spanifer kis idő után. Ha levegős, légteleníteni kell, de azt a használati utasításból nézd ki.
4) Jól fogja-e a spanifer a blokkot, a kampón masszívan rajta van-e a spanifer.
5) Vízszintes-e a talaj a zsiráf alatt.
6) Jól helyben rögzítetted-e az autód.
Ha mindent jól csináltál, igazából még élvezni is fogod a műveletet. Ki tudja, lehet, hogy egy bérlés után úgy rákapsz a motor ki-motor be ízére, hogy hosszú távra is beszerzel magadnak egy zsiráfot. Végül is – nem kell neki sok hely...
(Mi az Axiálnál próbáltuk ki ezt a zsiráfot.)

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
