Örökre összegyógyult? A fenét
Szerszám szombat: körmös kulcs
Aki szerel, előbb-utóbb találkozik az Elnyalt Fejű Csavar Esetével. Bár káromkodásgyártáshoz kiváló katalizátor az ilyen, nincs reménytelenül messze a megoldás.
Bevallom, nem szűkítettem le eléggé a kört, ugyanis a Csavar ez esetben kizárólag a hatlapfejű csavarok közül kerülhet ki, a többi kiszedéséhez nem okvetlenül ad segítő jobbost a cikk. De mivel az autóban még mindig a hatlapfejű csavar teszi ki a kötőelemek zömét, még az is lehet, hogy segíteni tudunk. És nem drágán.
Merthogy a csavar, ha soká nem tekergetik, és ha esetleg éri némi nedvesség, hő, egyéb, bizony megköt a helyén. Ha ilyenkor valaki kicsit ügyetlenül kezd a kicsavarásának, rátesz egy méretpontatlan villáskulcsot, esetleg csak lecsúszik róla a mégoly méretpontos is, szinte garantált, hogy lekerekedik a hatlapfej. Onnantól aztán jöhet a fejvakarás, mert amikor valaki ki akar szedni egy csavart, akkor arra nyilván jó oka van.
A legbrutálisabb kivételi módszer mind roncsolással és gépek beavatkozásával történik: vagy rá kell hegeszteni egy brutális nagy vasdarabot a csavarfejre, és azzal megpróbálni kitekerni, vagy tőben leköszörülni, majd a maradékba központosan belefúrni egyre nagyobb fúrókkal, amíg olyan vékony kis cső nem marad a csavarból, ami már vagy magától kitekeredik, vagy egy balmenetes kivevőszerszámnak már enged, és kijön. Egyik sem a házi barkácsszakkör témaköre.
Ennél azonban vannak egyszerűbb, otthon kivitelezhető módszerek is. Ott van ugye, a fújkálás csavarlazítóval, WD40-nel, CRC 5-56-tal, ez a módszer néha segít, olykor a hatlapfej szánalmas maradékán megkapaszkodó csillagkulcs ereje elég lesz a kiszedéshez. Sok-sok idő, türelem, próbálkozás kell hozzá, akár napokba is telhet így kivenni. Amikor már nagyon eláztattuk, érdemes kalapáccsal ütögetni a csavarfejet, miközben a csillagkulccsal nyitás irányban feszítjük. Egy meghúzás-lazítás-meghúzás-lazítás-ütögetés-meghúzás-lazítás trükk is segíthet, de készüljünk rá, hogy a hatlapfej közben mindinkább megközelíti majd a tökéletes kör alakot.
Ha elfogytak a szögek a fejről, kétoldalról lehet laposabbra is reszelni (köszörülni), s a létrejött, kisebb méretre egy kisebb villáskulcsot ráhelyezve próbálkozni. De érzik: ez már a küszködés kategória.
Jöjjön hát valami brutálisabb, például a csőfogó. Minél nagyobb, minél élesebbek a fogai, annál jobb, minden centiméternyi erőkar megsokszorozza a siker valószínűségét. Sajnos az a csőfogó, ami igazán a célra termett, nincs minden háztartásban, s a jó minőségnek és nagy méretnek meg is kérik az árát, az Axiálnál például 19 557 forint egy olyan, combos példány, amilyet a képen is látnak. Még mindig nincs zöldben az ECO-műszer, ennél olcsóbb megoldás a kívánatos.
A hő. Az mindig segít. Egy akármilyen ócska pörzsölő (a kempingpalackos, gázégős) alig egy-két ezer forint. Ha a környezet engedi – mert kábelek, műanyag burkolatok, gumiból készült rezgéscsillapító elemek lehetnek a közelben, azok pedig megolvadnak, sőt, lángra is kaphatnak, ha valaki nagyon melegítget arrafelé – nyomni kell rá a lángot (ugye mindenki tudja, hogy valahol a hegye táján a legforróbb?) a tövénél, mert a vörös izzás rábeszélőképessége négy pohár pezsgőével ér fel...
Hogy nincs már meg rendesen a hatlapfej? Sebaj. Mondom a tutit: körmös kulcs. 863 forint nyitja meg a Berohadtéslenyaltfejűcsavaroldó Nirvána kapuját, legalábbis a bemutatott kulcs ennyit kóstál az Axiálnál.
Az a makacs gallér megtalálja a legkisebb kiszögellést is a csavarfejen, a túloldalról masszívan torkon ragadja az egészet a tekerés erejével arányosan a szorítást növelő, recés nyelv. A nagyobb hatékonyság érdekében tovább lehet variálni a meghúzás-lazítás irányokat váltogatva, a már említett kalapácsos ütögetéssel. Így sem jön ki? Na, akkor hívjuk át a szomszédot a hegesztőgéppel. De legalább megpróbáltuk.