2015.10.31. 06:32

Présfogó a hivatalos magyar neve, ha jól sejtem, de mindenki krimpelőnek emlegeti. Olyan ez, mint a subler vagy a colstok, így épült be a szaknyelvbe, nincs mit tenni. Nem beszélve arról, hogy sokkal titokzatosabb, és mérhetetlenül szakszerűbb rákrimpelni egy sarut a huzal végére, mint csak úgy odapréselni a csatit a madzagra. Ha tehetném, én is mindent krimpelnék, de egy jó krimpelő fogó bizony nem olcsó.

A krimpelő igazi célszerszám: általában egy típusú, speciális csatlakozófajtához való, és nehéz megkerülni. Aki az UTP-kábel (amit a számítógépes hálózatokhoz használunk) végére rá szeretné roppantani a kis kockát, nincs választása, kell a fogó. Minden marokszerszámot, amellyel ilyen-olyan kábelek végére rápréselhetjük az oda való véget, krimpelőfogónak nevezünk, de a rengeteg típus közül most az autós dolgokhoz valóra koncentrálunk.

Igaz, a CAN-buszok és a végtelenül elfajzott csatlakozók korában már lassan kikopnak a lapos és hüvelyes saruk, de egy rendes autóvillanyász fiókjában azért még ott vannak ezek a békebeli, egymásba csúsztatható kábelvégek. Ha máskor nem, egy rádió- vagy riasztóbeépítésnél jól jönnek, meg minden olyan javításnál, amikor oldható elektromos kötést kell létrehozni. A szerszám, amivel a szakember rányomja a drótra, árulkodik a munka igényességéről.

Nem csak a leggyorsabb, de a különféle csatlakozások közül egyben a legigényesebb is a préselés. A csavaros, sorkapcsos kábeltoldás vészmegoldásnak jó, de ha nincs olyan nyelve a sorkapocsnak, amely benyúl a csavar és a huzal közé, óhatatlan a rézdrót roncsolódása. Szigetelés szempontjából is problémás, ráadásul a rázkódást sem szereti a nehéz, kilazulásra hajlamos csoki. Sokkal jobb egy rendesen kivitelezett forrasztás, amely zsugorcsővel kombinálva a legmegbízhatóbb szigetelést nyújtja, egyetlen problémája a forrasztás és a rézsodrony találkozásánál létrejövő töréspont, amely szélsőséges mechanikai igénybevétel esetén, értsd, intenzív hajlítgatás esetén el tud fáradni. Egy tuti saru mindent lepipál: a préselés éppen annyira rogyasztja meg a huzalt, hogy sose engedjen el, a csatlakozó kialakítása nyakban megvezeti a vezetéket hajlítgatáskor, és bizonyos típusoknál igényes szigetelést is lehet alkalmazni.

Rendes krimpelőfogó nélkül viszont csak kókányolni lehet. Ha nincsen eléggé összepréselve a huzal, lelazulhat a csatlakozás, ha túl erős, vonalszerű a roppantás, könnyen eltörik a vezeték és egyszerűen leesik a kábelvég. Az autók környékén használatos krimpelési típusokból alapvetően kétféle van, a szigetelt és a csupasz: az Axiálnál egy profi, szigetelt csatlakozókat préselő fogóval ügyeskedtük össze a bemutató fotókat.

A művelet végtelenül egyszerű: megfelelő hosszon le kell blankolni a huzal végét, rátenni a kábelvéget és nyomni egy izmosat. Csak a csupaszítás hosszát kell jól eltalálni, no meg a színhelyes gödröt a fogó pofájában. A színkódok amúgy a vezeték keresztmetszetét jelölik, a piros 0,5-1 mm2-es, a kék 1,6-2,5 mm2-es, a sárga 4-6 mm2-es huzalhoz használható, ahogy a fogón is fel van tüntetve. Ennek becsléséhez kell némi tapasztalat, de alapvetően ami erőltetés nélkül belemegy a lyukba, az jó lesz.

Minden szerszámra igaz, hogy a rendes minőségért nem keveset kell kiköhögni, de a krimpelőfogó még a szokásosnál is szélsőségesebb: az olcsó pénzkidobás, a jó többszörösébe kerül. Az ezer forint környékén kapható vékony lemezből készült vackok, amelyeket a színes, szigetelt kábelvégekhez árulnak, általában már az első préselésnél elgörbülnek, mivel már eleve nem találkoznak a pofák. Rendes áttételük sincs, ezért nagy erőt kell kifejteni, a vékony fogantyú pedig vágja a tenyeret. Egy tapasztalt kéz egy kombinált fogóval jobbat présel.

A hasonló felépítésű, vastagabb anyagból, erősebb csappal készült fogók hobbihasználatra már határesetben elmennek, de aki szépet szeretne krimpelni, annak ötezer forint környékén vagy még inkább fölötte kell keresgélnie, az áttételes, széles pofás fogók között. Ezek rendesen, méretre préselnek, nem erőfüggően, és van, amelyik a vezeték szigetelésénél is megnyomorgatja a sarut, hogy még jobban megvezesse a kábelvégződést.

Személyes kedvencem egyébként a szigetelés nélküli, csupasz saru, ez a legprofibb megoldás. Ehhez másik fogó kell, amely ráhajtogatja, belenyomja a saru lemezét a rézdrótba, és a vezeték szigetelését is körbeöleli, ezért mechanikailag ez a legstabilabb megoldás. Ha kész, erre aztán rá lehet húzni egy külön kapható gumisapkát, amely általában tartósabb, mint a szigetelt saruk piros, kék, sárga kemény műanyaga, vagy ha nagyon igényesek vagyunk, zsugorcsővel védhetjük az egész csatlakozási pontot.

Én azt mondom, ha már krimpelünk, krimpeljünk rendesen, normális fogóval, ha nincs, keressünk más megoldást. Kicsit időigényesebb, de megbízható a forrasztás, ha pedig feltétlenül saru kell, a szigetelés nélkülit tulajdonképpen rá is lehet forrasztani a vezetékre. Nem ideális, de még mindig jobb egy rosszul sikerült krimpelésnél, ami két hét múlva elenged vagy letörik, aztán éjjel zárlatos lesz, kigyullad az autó, felgyújtja a garázst, az pedig a házat, mi meg ott állunk gatyában, nézzük a lángoló, üszkösödő romot, és átkozzuk a vacak fogót, amivel félrekrimpeltünk.

Az oldalról ajánljuk

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

45 perce
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34