Egy jó krimpelés mindent megér
Présfogó a hivatalos magyar neve, ha jól sejtem, de mindenki krimpelőnek emlegeti. Olyan ez, mint a subler vagy a colstok, így épült be a szaknyelvbe, nincs mit tenni. Nem beszélve arról, hogy sokkal titokzatosabb, és mérhetetlenül szakszerűbb rákrimpelni egy sarut a huzal végére, mint csak úgy odapréselni a csatit a madzagra. Ha tehetném, én is mindent krimpelnék, de egy jó krimpelő fogó bizony nem olcsó.

A krimpelő igazi célszerszám: általában egy típusú, speciális csatlakozófajtához való, és nehéz megkerülni. Aki az UTP-kábel (amit a számítógépes hálózatokhoz használunk) végére rá szeretné roppantani a kis kockát, nincs választása, kell a fogó. Minden marokszerszámot, amellyel ilyen-olyan kábelek végére rápréselhetjük az oda való véget, krimpelőfogónak nevezünk, de a rengeteg típus közül most az autós dolgokhoz valóra koncentrálunk.

Igaz, a CAN-buszok és a végtelenül elfajzott csatlakozók korában már lassan kikopnak a lapos és hüvelyes saruk, de egy rendes autóvillanyász fiókjában azért még ott vannak ezek a békebeli, egymásba csúsztatható kábelvégek. Ha máskor nem, egy rádió- vagy riasztóbeépítésnél jól jönnek, meg minden olyan javításnál, amikor oldható elektromos kötést kell létrehozni. A szerszám, amivel a szakember rányomja a drótra, árulkodik a munka igényességéről.

Nem csak a leggyorsabb, de a különféle csatlakozások közül egyben a legigényesebb is a préselés. A csavaros, sorkapcsos kábeltoldás vészmegoldásnak jó, de ha nincs olyan nyelve a sorkapocsnak, amely benyúl a csavar és a huzal közé, óhatatlan a rézdrót roncsolódása. Szigetelés szempontjából is problémás, ráadásul a rázkódást sem szereti a nehéz, kilazulásra hajlamos csoki. Sokkal jobb egy rendesen kivitelezett forrasztás, amely zsugorcsővel kombinálva a legmegbízhatóbb szigetelést nyújtja, egyetlen problémája a forrasztás és a rézsodrony találkozásánál létrejövő töréspont, amely szélsőséges mechanikai igénybevétel esetén, értsd, intenzív hajlítgatás esetén el tud fáradni. Egy tuti saru mindent lepipál: a préselés éppen annyira rogyasztja meg a huzalt, hogy sose engedjen el, a csatlakozó kialakítása nyakban megvezeti a vezetéket hajlítgatáskor, és bizonyos típusoknál igényes szigetelést is lehet alkalmazni.
Rendes krimpelőfogó nélkül viszont csak kókányolni lehet. Ha nincsen eléggé összepréselve a huzal, lelazulhat a csatlakozás, ha túl erős, vonalszerű a roppantás, könnyen eltörik a vezeték és egyszerűen leesik a kábelvég. Az autók környékén használatos krimpelési típusokból alapvetően kétféle van, a szigetelt és a csupasz: az Axiálnál egy profi, szigetelt csatlakozókat préselő fogóval ügyeskedtük össze a bemutató fotókat.
A művelet végtelenül egyszerű: megfelelő hosszon le kell blankolni a huzal végét, rátenni a kábelvéget és nyomni egy izmosat. Csak a csupaszítás hosszát kell jól eltalálni, no meg a színhelyes gödröt a fogó pofájában. A színkódok amúgy a vezeték keresztmetszetét jelölik, a piros 0,5-1 mm2-es, a kék 1,6-2,5 mm2-es, a sárga 4-6 mm2-es huzalhoz használható, ahogy a fogón is fel van tüntetve. Ennek becsléséhez kell némi tapasztalat, de alapvetően ami erőltetés nélkül belemegy a lyukba, az jó lesz.

Minden szerszámra igaz, hogy a rendes minőségért nem keveset kell kiköhögni, de a krimpelőfogó még a szokásosnál is szélsőségesebb: az olcsó pénzkidobás, a jó többszörösébe kerül. Az ezer forint környékén kapható vékony lemezből készült vackok, amelyeket a színes, szigetelt kábelvégekhez árulnak, általában már az első préselésnél elgörbülnek, mivel már eleve nem találkoznak a pofák. Rendes áttételük sincs, ezért nagy erőt kell kifejteni, a vékony fogantyú pedig vágja a tenyeret. Egy tapasztalt kéz egy kombinált fogóval jobbat présel.

A hasonló felépítésű, vastagabb anyagból, erősebb csappal készült fogók hobbihasználatra már határesetben elmennek, de aki szépet szeretne krimpelni, annak ötezer forint környékén vagy még inkább fölötte kell keresgélnie, az áttételes, széles pofás fogók között. Ezek rendesen, méretre préselnek, nem erőfüggően, és van, amelyik a vezeték szigetelésénél is megnyomorgatja a sarut, hogy még jobban megvezesse a kábelvégződést.

Személyes kedvencem egyébként a szigetelés nélküli, csupasz saru, ez a legprofibb megoldás. Ehhez másik fogó kell, amely ráhajtogatja, belenyomja a saru lemezét a rézdrótba, és a vezeték szigetelését is körbeöleli, ezért mechanikailag ez a legstabilabb megoldás. Ha kész, erre aztán rá lehet húzni egy külön kapható gumisapkát, amely általában tartósabb, mint a szigetelt saruk piros, kék, sárga kemény műanyaga, vagy ha nagyon igényesek vagyunk, zsugorcsővel védhetjük az egész csatlakozási pontot.

Én azt mondom, ha már krimpelünk, krimpeljünk rendesen, normális fogóval, ha nincs, keressünk más megoldást. Kicsit időigényesebb, de megbízható a forrasztás, ha pedig feltétlenül saru kell, a szigetelés nélkülit tulajdonképpen rá is lehet forrasztani a vezetékre. Nem ideális, de még mindig jobb egy rosszul sikerült krimpelésnél, ami két hét múlva elenged vagy letörik, aztán éjjel zárlatos lesz, kigyullad az autó, felgyújtja a garázst, az pedig a házat, mi meg ott állunk gatyában, nézzük a lángoló, üszkösödő romot, és átkozzuk a vacak fogót, amivel félrekrimpeltünk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
