Ha kevés a bilincs
Szerszám szombat: hidraulikatömlő-gyártás
Amikor az Axiálnál jártunk Szerszám Szombat tanulmányi kiránduláson, egyből megakadt a szemem a hidraulikatömlő-gyártó gépen. Csodálatos nyomástároló tartályok, gyönyörű fittingek, meseszép pofagyűjtemény – egy gépészeti mézesbödön. Lehet, hogy csak érintőlegesen kapcsolódik az autózáshoz, de például a szervokormány nyomástömlőjét pont le lehet gyártani vele.

Való igaz, a hidraulikatömlő nem egy fékbetét vagy olajszűrő, amit a fehér öves sufnimester-növendék is készségszinten semmisít meg egy csapással, de amelyik autóban van hidraulikus szervokormány, abban kell lennie valami hasonlónak. Nagy mennyiségben persze inkább földmunka- és mezőgazdasági gépeknél fordulnak elő, ez a hidraulikatömlők elsődleges felvevőközege, de a több száz barra hitelesített tömlő sok célra használható.

A hivatalos terminológia ugye tömlő, mivel rugalmas slagról van szó, nem kemény falú csőről, még ha a köznyelv össze is mossa őket. Ami a végére jön, a csavaros fitting, azt fegyverzetnek nevezik, csak hogy szakszerűek legyünk.
Az ilyen típusú, méretre gyártott, rároppantott csatlakozóval gyártott tömlők 2-3-400 bar vagy még nagyobb nyomásra vannak méretezve, de olyankor sem hülyeség ilyet használni, ha nagy biztonságra törekszünk vagy komoly mechanikai igénybevételre lehet számítani. Mondjuk verseny- vagy más célra épített autóknál az olajhűtő például egy olyan létfontosságú szerv, amit én ilyennel szoktam bekötni. Súlyos túlméretezés, de a rádugós, bilincses megoldásokkal szemben, a hidraulikatömlővel még sosem volt gond.
Ellentétben a krimpeléssel, a hidraulikatömlő készítésére nincs házi módszer. Kell hozzá a gép, amit talán a legnagyobb szerszámbuzi sem fog megvenni hobbihasználatra. Ellenben ha a tömlőre éhes sufnimágus jól felkészülten megy el a minden tanyakomplexum közelében megtalálható tömlőgyártóhoz, akkor kis szerencsével némi várakozás után egy jó minőségű, tuti tömlővel tér haza, amit csak fel kell csavarozni. Mondjuk javításra nincs is lehetőség, szóval jónak kell lennie.

Nagyon kritikus a hossz, mivel az acélbetétes gumitömlő nem úgy hajlik, mint a kerti slag negyven fokban, hanem elég masszív ellenállást tanúsít, ezért ha nem passzol pontosan, be fog feszülni. Ismerni kell a tömlővégek pontos paramétereit, a menetet, ezért a legjobb, ha hóna alá csapja az ember a csatlakozó elemeket vagy mintát visz. Végül ki kell találni, hogy egyenes vagy hajlított legyen a fitting. Mindenképpen előnyt élvez az egyenes fitting, mert sokkal kisebb eséllyel lazul le, mint a szintén általánosan használt kilencven fokos, amelyet a lengések, rázkódások csavargatnak. Ahol gyárilag hajlított a tömlővég, ott szinte mindig használnak a csatlakozástól néhány centire egy rögzítőbilincset, amely elmozdulás ellen biztosítja a tömlőt, nehogy lelazuljon.
De most azért gyűltünk össze, hogy megnézzük, hogyan készül el. Először egy flex-szerű korongos darabolóval levágják méretre a tömlőt, majd rácsúsztatják a fegyverzet hüvelyét, illetve bedugják a tömlőbe a fittinget. Ezután ki kell választani a megfelelő pofakészletet a géphez, és rápréselni. A roppantás némi tapasztalatot igényel, mivel kézi vezérlésű: addig kell nyomni a gombot, amíg úgy nem érezzük, hogy már jó.
Ítéletünket utólag ellenőrizhetjük, a mintaléc segítségével. A gyakorlott szemnek igazából elég ránéznie, de az igényes műhelyfelszerelés nem nélkülözheti a jó és rossz roppantási példákat bemutató gyűjteményt. Itt látszik, mennyi hibát lehet elkövetni: túlroppantani, mögé roppantani, rároppantani a hatlapra vagy egyszerűen túl hamar abbahagyni a roppantást. Ha viszont jól végeztük a dolgunkat, atombiztos csatlakozásunk készült.
A hidraulikatömlő járulékos haszna, hogy rá van nyomtatva a szavatossági idő. Persze jókora ráhagyással, hiszen emberek élete is múlhat rajta, de ha komolyan vesszük a jellemzően legalább öt éves élettartamot, sose lesz gondunk a tömlővel.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
