Dugókulcs, de harap, mint az aligátor
Szerszám Szombat: Gator Grip
Amikor a kombinált fogó megjelent, akkor is biztosan kételkedtek az öreg szakik, hogy a laposfogót hogyan lehet kombinálni az oldalcsípővel, biztos nem lesz jó, biztos rossz lesz. Aztán a kombifogó szépen elterjedt, mindenki használja, bizonyított.

Az univerzális, többcélú szerszámokkal még mindig kétkedés van, hiszen ami mindenre jó, nem igazán jó semmire, de nem szabad elutasító lenni, hátha itt az új kombifogó és szépen elterjed majd.
A szerkesztőségben többen vagyunk, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel szerelünk és kétkedve forgattuk a Gator Grip nevű univerzális dugókulcsot. A csomagoláson zászlóval hirdetik, hogy amerikai gyártmány, a felirat a csomagoláson pedig angol és spanyol nyelvű. A kulcs 3/8-os hajtószárhoz kapcsolódik és akár 100 lb/ft nyomatékot kibír, az nagyjából 130 Nm-t. Ez azt jelenti, hogy például kerékanya csavarokat simán húzhatunk és nyithatunk vele. De a nagy előnye nem ez, hanem hogy 7 mm-estől 19-ig bármilyen hatlapfejű csavarra jó, de akár szárnyas csavart vagy négyszög fejű csavart is nyithatunk vele. Sőt nyolcszög fejűt is.
A marketing video nagyon jól szemlélteti, hogy egy fantasztikus szerszámmal van dolgunk.
Mielőtt azonban kidobálnánk a teljes dugókulcs készletünket a hajtószár kivételével, nézzük meg közelebbről az univerzális Gator Grip dugókulcsot.
A hagyományos méretű, de kicsit magasabb 19-es dugóban belül 54 darab, körülbelül 2,3 milliméter vastag acél rudacska van, hátulról rugóval nyomva. Amennyiben bármilyen alakzatra ráhelyezzük, a kis rudak egy része benyomódik, a többi részben kint maradt rudak pedig megtámasztást adnak és hajthatjuk vele a csavart vagy a bármit.

Aki már legalább egyszer szerelgetett valamit azonnal észreveszi az első hátrányát, - ami miatt a sima csillagkulcsot sem tudja kiszorítani a dugókulcs - mégpedig azt, hogy nagy a mérete. Ha a focipálya közepére hajtunk be csavarokat akkor ez nem számít, de ha a motor és a doblemez között akarunk kihajtani valamit, akkor már minden milliméter számít. De ne legyünk szigorúak, máshol is lehet nagy hely, például kerékkulcsként jó lehet. Pláne jó akkor, ha a kerékcsavarunk 19-es, mert akkor az összes kis acélrúd visszanyomódik és a dugókulcs normál 19-es dugókulcsként használható, a 150 Nm-re beállított nyomatékkulcs simán kattant le, nem volt feszülés, tágulás. Ugyanígy a 17-es kerékcsavarokra is jó, de ekkor általában már a csavar nem koncentrikusan középre áll be, hanem nekitámaszkodva közvetlenül az egyiknek a hatlapból. Ez már probléma lehet egy süllyesztett csavarnál, könnyűfém felninél. De ott is be tudjuk játszani középre és akkor nyitja.

Viszont itt már észrevesszük, hogy nem annyira passzentosan megy rá, van egy kis játéka, mintha valami kiszopósodott (elkopott, lötyögős) dugókulcsot tennék a csavarra, vagy a csavar lenne legyalázva. Mindegy, a 150 Nm úgy kattant le, hogy a kint maradt kis acélrudakon nem látszik felületi sérülés, benyomódás. Az anyagminőség úgy látszik elég jó.
A nagyobb csavarokkal jól elboldogul, viszont a kisebb csavarokkal már gondban van. Nyilván egy 10 mm-es csavarfejű csavarra, ami egyébként M6-os csavar már nem szabadítunk rá 130 Nm-t, ezek jellemzően 6-10 Nm-rel vannak meghúzva, ennyit elbír. A 10-es kulcsnyílású csavarokkal már egész nagy a holtjáték, mozog a csavarfejen több tíz foknyit, nem tesz jó benyomást. Nem véletlen, hogy 7-es a legkisebb, amire rá lehet tenni, de a 7-es kulcsnyílású csavarral majdnem használhatatlan.
Nagyon gyakori a járműiparban az M8-as csavar, amely jellemzően 13-as kulcsnyílású hatlapfejű csavarfejjel van szerelve. Ezek a csavarok már - felhasználástól függően - akár 35-40 Nm-es meghúzást szoktak megkívánni, de megnyitáshoz még nagyobb nyomaték is szükségeltetik. Nem beszélve arról az esetről, ha be van rohadva, például kipufogó bilincseken.

A Gator Grip a 13-as kulcs helyett elég lötyögősen megy a csavarra, éppen a hatlapfej sarkát fogja. További baj, hogy ellentétben egy jó dugókulccsal, könnyen lefordul a csavarfejről, mert nem vezeti jól meg a kulcsot a csavar hatlap síkjai. Az anyacsavar oldaláról pedig akkor tudunk dolgozni vele, ha a csavarorsó nem lóg ki 5 mm-nél többet.
Egy berohadt M8-as csavart próbáltam meg kinyitni vele, a nyomatékkulcsot 60 Nm-re állítottam és mielőtt lekattant volna, a Gator Grip lefordult a csavarról és durván elnyalta a hatlapfej két sarkát. Utána pedig központosan rátéve már megforgott rajta, nem központosan rátéve aztán megindult, még 60Nm előtt.

Az ember mindig bízik a csodákban, de a Gator Grip nem az. Nagyon hobbi szintű szerszám, azt mondom, hogy a 17-es és a 19-es dugókulcsot egész jól helyettesíti egyedül, de a kisebb csavaroknál már a nagy holtjáték miatt bajban van. Kis szárnyas csavar be- és kihajtására egész jó lehet, de Önnek hányszor kellett ilyet behajtani, amikor nem volt elég a keze? Ára körülbelül 10 USD, azaz nagyjából nettó 3000 Ft.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
