Ötven tonna nem viccel

Szerszám Szombat: hidraulikus prés

2015.11.28. 06:36

Nagyon is mai problémákat old meg ez a 220 évvel ezelőtt feltalált szerkezet. Talán nem is tudod, de könnyen lehet, hogy már a te autódon is használt ilyet valaki.

Van kertkapujuk? Szokták kenegetni a zsanérját? Mert ha nem, előbb-utóbb berohad majd, s ezt abból biztosan észreveszik, hogy erőből kell hajtogatni az ajtót. Nem kell nagyon magyarázni: ahol két fémalkatrész illesztetten találkozik egymással, ott alapos az esély arra is, hogy azok összerágódjanak – a kenőanyag idővel távozik vagy kiszárad, a két fém egymáshoz ér és... szerelem első látásra.

A kertajtónál könnyű a megoldás, mert azon van fogás, jól meg lehet markolni, aztán kis vívással, ide-oda mozgatással leemeli az ember, megreszelgeti a csapot, jó alaposan megkeni zsírral, oszt' jó lesz megint pár évig. De az autóban általában érzékeny és elég szerény kapaszkodót nyújtó alkatrészek gyógyulnak össze: tengely a csapágyba, csapágy a váltóházba, csapszeg a kerékcsapágy-állványba, fémházas szilentblokk a lengőkarba...

Egyiket se szabad nagyon ütögetni, mert a szétválasztandó felek közül minimum az egyik alkatrésznek sértetlenül illene távoznia a küzdelemből, azt meg hamar belátja az ember, hogy házi szerszám-tákolmányokkal nem mindig éri el a kívánt hatást – gondolok itt kifúrt laposvasakra, menetes szárakra és egyéb, izzadságszagúan kétségbeesett társaira.

Fenti feladatok korrekt elvégzésére a hidraulikus prés való. Nem játék, mert még a kisebb, húsztonnás változat is sok helyet foglal, az igazán hatékony ötventonnás verzió pedig egy hatalmas, nehéz, leginkább targoncás mozgatás után kiáltó bútordarab, ráadásul alsó hangon félmillió forintba kerül. Az ilyenre már bizniszmodellt kell építeni, a nagy prés ráadásul háziállatnak is túlságosan elefánt.

A készüléket – legalábbis az elvét – 1795-ben találta fel egy Joseph Bramah nevű angol csávó, ugyanaz, aki egyébként a ma ismert formájára finomította az öblítős vécét. Épp ezen a finomításon molyolt – s vélhetően különféle folyadékok áramlásainak képével volt tele az agya, hogy kissé profának legyünk – amikor összeállt a fejében a hidraulikus prés ötlete, amely amúgy meg pont azon az elven működik, mint az autó fékrendszere. A kiindulás: a folyadékok összenyomhatatlanok, ha pedig egy kis átmérőjű dugattyút hosszan mozgatsz egy hengerben, amiben folyadék van, az egy ugyanerre a hidraulikus körre kapcsolódó nagy átmérőjű hengerben egy nagy dugattyút sokkal nagyobb erővel mozgat, mint amit beleteszel a túlsó végen, igaz, rövidebb úton.

Tehát: ha hosszan nyomod le a kart a kicsi izmaiddal, a másik helyen röviden ugyan, de gigászi erőt tudsz kifejteni, mondom, így működik a fékrendszer is. Igazából – ez a csiga elve átültetve folyadékokra. Azzal a kapott bazi nagy erővel meg aztán szét tudsz sajtolni olyan összegyógyult tárgyakat, amire különben esélyed se lenne. Nem kell ütögetni, szétverni, eltörni és utána zokogva káromkodni, mert a feltartóztathatatlan, barátságos erő elvégzi a piszkos munkát.

A mai, nagy hidraulikus prések persze már nem kézi erővel működnek, hanem villanymotoros szivattyú kelti bennük a nyomást, ráadásul általában több fokozatban, hogy lehessen finomabb és durvább munkákat is végezni velük. A prés fontos eleme a masszív munkalap, illetve a fölötte, hasonlóan masszív kereten függő présfej. A munkalapba és -ra pedig különféle betéteket lehet tenni, hogy az eltérő formájú és méretű alkatrészek jó alátámasztást kapjanak, s egyben a szerkezet működési sugarába kerüljenek.

Ilyen préssel nemcsak szilentblokkokat, csapágyakat, csapszegeket, tengelyeket és egyéb csapokat, illesztett izéket lehet szét- illetve kiszedni, de kellő szakértelemmel egyes elgörbült alkatrészeket is vissza lehet egyenesíteni. Megfelelő műhelyben kincset ér az ilyen – nekünk, kívülállóknak pedig a látványa támpontot nyújt az iparosok közötti választásban. Ahol ugyanis ilyen szerkezet van, és láthatóan használják is, ott nagy eséllyel komoly és precíz munka zajlik. Mi pedig innentől értő módon kapcsolódhatunk be a műhelybeszélgetésbe, némi bennfentes respektet szerezve ezzel. Már megérte.

Az oldalról ajánljuk

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

45 perce
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34