Ötven tonna nem viccel
Szerszám Szombat: hidraulikus prés
Nagyon is mai problémákat old meg ez a 220 évvel ezelőtt feltalált szerkezet. Talán nem is tudod, de könnyen lehet, hogy már a te autódon is használt ilyet valaki.
Van kertkapujuk? Szokták kenegetni a zsanérját? Mert ha nem, előbb-utóbb berohad majd, s ezt abból biztosan észreveszik, hogy erőből kell hajtogatni az ajtót. Nem kell nagyon magyarázni: ahol két fémalkatrész illesztetten találkozik egymással, ott alapos az esély arra is, hogy azok összerágódjanak – a kenőanyag idővel távozik vagy kiszárad, a két fém egymáshoz ér és... szerelem első látásra.
A kertajtónál könnyű a megoldás, mert azon van fogás, jól meg lehet markolni, aztán kis vívással, ide-oda mozgatással leemeli az ember, megreszelgeti a csapot, jó alaposan megkeni zsírral, oszt' jó lesz megint pár évig. De az autóban általában érzékeny és elég szerény kapaszkodót nyújtó alkatrészek gyógyulnak össze: tengely a csapágyba, csapágy a váltóházba, csapszeg a kerékcsapágy-állványba, fémházas szilentblokk a lengőkarba...

Egyiket se szabad nagyon ütögetni, mert a szétválasztandó felek közül minimum az egyik alkatrésznek sértetlenül illene távoznia a küzdelemből, azt meg hamar belátja az ember, hogy házi szerszám-tákolmányokkal nem mindig éri el a kívánt hatást – gondolok itt kifúrt laposvasakra, menetes szárakra és egyéb, izzadságszagúan kétségbeesett társaira.
Fenti feladatok korrekt elvégzésére a hidraulikus prés való. Nem játék, mert még a kisebb, húsztonnás változat is sok helyet foglal, az igazán hatékony ötventonnás verzió pedig egy hatalmas, nehéz, leginkább targoncás mozgatás után kiáltó bútordarab, ráadásul alsó hangon félmillió forintba kerül. Az ilyenre már bizniszmodellt kell építeni, a nagy prés ráadásul háziállatnak is túlságosan elefánt.

A készüléket – legalábbis az elvét – 1795-ben találta fel egy Joseph Bramah nevű angol csávó, ugyanaz, aki egyébként a ma ismert formájára finomította az öblítős vécét. Épp ezen a finomításon molyolt – s vélhetően különféle folyadékok áramlásainak képével volt tele az agya, hogy kissé profának legyünk – amikor összeállt a fejében a hidraulikus prés ötlete, amely amúgy meg pont azon az elven működik, mint az autó fékrendszere. A kiindulás: a folyadékok összenyomhatatlanok, ha pedig egy kis átmérőjű dugattyút hosszan mozgatsz egy hengerben, amiben folyadék van, az egy ugyanerre a hidraulikus körre kapcsolódó nagy átmérőjű hengerben egy nagy dugattyút sokkal nagyobb erővel mozgat, mint amit beleteszel a túlsó végen, igaz, rövidebb úton.
Tehát: ha hosszan nyomod le a kart a kicsi izmaiddal, a másik helyen röviden ugyan, de gigászi erőt tudsz kifejteni, mondom, így működik a fékrendszer is. Igazából – ez a csiga elve átültetve folyadékokra. Azzal a kapott bazi nagy erővel meg aztán szét tudsz sajtolni olyan összegyógyult tárgyakat, amire különben esélyed se lenne. Nem kell ütögetni, szétverni, eltörni és utána zokogva káromkodni, mert a feltartóztathatatlan, barátságos erő elvégzi a piszkos munkát.

A mai, nagy hidraulikus prések persze már nem kézi erővel működnek, hanem villanymotoros szivattyú kelti bennük a nyomást, ráadásul általában több fokozatban, hogy lehessen finomabb és durvább munkákat is végezni velük. A prés fontos eleme a masszív munkalap, illetve a fölötte, hasonlóan masszív kereten függő présfej. A munkalapba és -ra pedig különféle betéteket lehet tenni, hogy az eltérő formájú és méretű alkatrészek jó alátámasztást kapjanak, s egyben a szerkezet működési sugarába kerüljenek.

Ilyen préssel nemcsak szilentblokkokat, csapágyakat, csapszegeket, tengelyeket és egyéb csapokat, illesztett izéket lehet szét- illetve kiszedni, de kellő szakértelemmel egyes elgörbült alkatrészeket is vissza lehet egyenesíteni. Megfelelő műhelyben kincset ér az ilyen – nekünk, kívülállóknak pedig a látványa támpontot nyújt az iparosok közötti választásban. Ahol ugyanis ilyen szerkezet van, és láthatóan használják is, ott nagy eséllyel komoly és precíz munka zajlik. Mi pedig innentől értő módon kapcsolódhatunk be a műhelybeszélgetésbe, némi bennfentes respektet szerezve ezzel. Már megérte.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
