Beceneve: racsnis csilli-villi
Szerszám szombat: racsnis csillag-villás kulcs
Akárhogy is nézzük, az autóhenkölés jókora része azzal telik, hogy csavarokat tekergetünk ki és be. Ezért használ a profi szerelő minden adódó lehetőségnél légkulcsot vagy elektromos ütvecsavarozót, dugókulcsot vagy éppen racsnis csilli-villit.

Sosem voltam egy kapkodós fajta a szerelésnél. Ha valamit az utolsó fogaskerékig szét kell húzni, le kell bontani a komplett futóművet vagy ki kell pakolni a fél motorteret, felkészülök elméletben, majd mentálisan, felhúzom a szerelőkesztyűt, és rászánom a szükséges időt. Igaz, ezeket az órákat egyre nehezebben találom meg az életemben, de rég megtanultam, a kapkodásból semmi jó nem sül ki. Ha tizenketted fordulatonként kell leimádkozni az anyát, és van belőle nyolc, akkor elbabrálok fél órát, nem húzom fel magam. Talán ezért is alakult úgy, hogy hobbinak tartottam meg a szerelést, nem megélhetésnek. De buddhista hozzáállásom ellenére egyik kedvenc szerszámom a racsnis csillag-villás kulcs.
Tizenhat évesen, nagyfateromék mosókonyhából átfunkcionált, olajos fűrészporszagú műhelyében kezdtem a szerelést, ahol a legjellegzetesebb berendezési tárgy egy íróasztal méretű, házi építésű, ellensúlyos golyós prés volt. Az öreg rozsdaszínű, olajos villáskulcsain Precíziós felirat virított, oltári hazugságként. Első saját szerszámaimra a Tangóként ismert használtcikk-piacon alkudoztam, az eladó által vallásos áhítattal lehelt CroVa ígéret olyan minőséget jelentett, amiért mindenki kifizette a felárat. Szentimentális révedezésemen látszik, húsz év is eltelt azóta. Fogalmam sincs, mikor terjedt el a racsnis csillag-villás, annyi biztos, hogy akkoriban a mi hosszúsági fokainkon még híre sem volt.
Afrikában még öt évvel ezelőtt is kerekre nyílt a szeme a helyi szerelőknek, akik amúgy teveszarból és sivatagi homokból is képesek csapágylehúzót gyártani, amikor a magyarok elkezdték pörgetni a racsnit. Az őszintén boldog felismerés, amikor kezükbe vették, mindent elmond a találmány jelentőségéről. Aki a kerékcserénél mélyebben nyúlt már autóba, annak nem kell magyarázni, mennyi időt takarít meg, hátrányok nélkül.
Számtalan olyan csavar, anya van minden autó motorterében, amelyhez racsni-dugókulcs kombinációval nem lehet hozzáférni. Ilyenkor jön a türelemjáték a villáskulccsal. Akinek viszont a birtokában van egy racsnis csillag-villás készlet, nem a dugókulcs helyett fogja használni, hanem fordítva. Amikor nem áll kézre a csilli-villi, vagy túl nehezen nyílik az anya, csak akkor nyúl a krovakészlethez, mert nem kell dugdosni, keresgélni.
Már egy alapkészlet, 10-13-17-19 méretekkel is irgalmatlanul meggyorsítja a munkát európai autóknál; japánoknál még jól jön a 12-14-es méret. A Beta fullos készlete, amely az Axiálnál most éppen akciós, hatvanezerért mindent tud, amit a műfajban kell. Az elfordítható fej külön kasztot képvisel, a fix végű kulcsokhoz képest egy további dimenzióval előrébb jár. A jól csengő márkanévvel járó garanciák és az örök élet ígéretén kívül a Beta mellett szólnak az olyan figyelmességek is, mint forgásirányt jelző gravírozott nyilacska, amely jelentőségét csak az tudja igazán becsülni, aki már használt nyíl nélküli verziót.
Pénzkereső műhelybe megéri, de a sufnimájszter csak pajzán álmaiban találkozik a Betával. Jó hír, hogy hobbi minőségben már egy tízes környékén, vagy a négybetűs diszkontábécék akcióiban időnként még olcsóbban hozzá lehet jutni egy fix fejű alapkészlethez. Én már évek óta elvagyok egy ilyen garnitúrával, és eddig csak a tizenhármast sikerült szétnyüstölnöm. Ha nem vesztette volna éppen aktualitását, karácsonyi ajándéknak is hevesen ajánlanám, garantált az elérzékenyülés minden férfiembernél, aki ilyet kap, bármilyen alkalomból.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
