Sportos hanggenerátorok
1976-ban a Fiat 131 Abarth Rallynak nem kellett hanggenerátor. Amikor odaléptünk a két vezértengelyes, négyhengeres Fiat motornak, a Weberek pillangószelepei hirtelen nyíltak, a szívási zajtól és a kipufogó morgásától azonnal libabőrözött a hátunk. 140 lóerő 6400-nál, 980 kg, 190-es végsebesség.
Közben azonban eltelt negyven év. Egy ilyen kategóriájú mai sportkocsi nagyjából 300 lóerős, 1600 kg, és a végsebessége 250-re van korlátozva. Három kipufogógáz-komponensre ható katalizátorral látták el, és ha nem tapossuk, kevesebbet eszik, mint a példaként említett Fiat 131-es. Euro 6-os környezetvédelmi osztályba tartozik, és az elhaladási zaja nagyjából negyede a régi sportos Fiatnak.
Ma már egy sportos dízellel tempomattal utazunk 140-nel, de ahol szabad, simán tartjuk a 200-at. Tudjuk, és szerencsére tudják a gyártók is, hogy az autózás élményéhez nem csak éles futómű és erős motor, hanem hang is tartozik. Kívülről már nem lehet az autó hangos, belül pedig nem mindig jó, ha ordít a motor. A pályanapon rendben van, amikor az M5-ös BMW-vel körözünk, hogy bent szól a V8-as, de amikor szűk egy nap alatt szeretnék Münchenből Dortmundba utazni, nem biztos, hogy jó. Kívül az érvényben lévő szabályok miatt nem is ordíthat, nem füstölhet, és a CO2-kibocsátását is erősen korlátozták. Kár most ezen rugózni, jó-e ez nekünk, vagy sem, ez van. A hörgő Weber és ordító kipufogó a múlté, törődjünk bele.

Már 2012-ben, amikor megjelent az első twinturbós V8-as M5, a BMW piacfelmérései szerint az ügyfeleiknek szüksége volt a motorhangra, hát megcsinálták. Érezték ők is, hogy a végletekig zajszigetelt kabin elveszi az M modell egyik jellegzetességét, így egy a motorról felvett, és kicsit átalakított hang az utastér hangszóróin jut a vezetőhöz és az utasokhoz. A korszerű, adatbuszos rendszerekben ezt már könnyű a terheléshez illeszteni, hiszen mindenről van adat. Tudjuk, ha a vezető gyorsítani akar, tudjuk, ha motorféken van, és azt is, hogy a menetstabilizálót és a kipörgésgátlót sport módba tette-e. A hang nagyon élethű, nem érezzük átverve magunkat, a BMW Active Sound Design-ja az egyik legjobb hangszórós motorhang a piacon.
Na, milyen volt az M5-nek kenni?
A 7 évvel ezelőtti M5-teszt egy éktelen káromkodással kezdődött. Ez a mostani egy régi emlék tűnődő felidézésével. Ebben nagyjából minden benne is van a két autó közti különbségről.

2013-ban a Renault továbbgondolta és leegyszerűsítette, és a Renault R-Link segítségével kibővítette ezt a hangszórós motorhang kérdést. Itt nincs szó a motorról felvett zaj erősítéséről, tisztán szintetikus hangokat töltöttek fel egy programba a jármű kommunikációs menüjébe, és akár további hangokat is tölthetünk le az internetről. Így van Clio V6 hangunk, V2 motorhangunk, és a vicc, az űrhajó hang is bejött. Letölthetjük a Renault 8 Gordini hangját is, és halkíthatjuk, erősíthetjük, akár ki is kapcsolhatjuk.
A Focus dízel ST is a saját hangját erősíti fel rejtett hangszórón, ezt azonban titkolják. Nem tudjuk kikapcsolni, nem tudjuk halkítani vagy erősíteni, mindig van. Természetesen a jármű menetkörülményeihez igazítva, gyorsításkor más a hang, mint motorféknél vagy állandó tempónál, de mindig van. Annyira valódinak tűnik, hogy nagyon nehéz észrevenni. Nekünk is csak azért tűnt fel, mert tudjuk, hogy egy kétliteres, négyhengeres turbódízelnek nem szokott ennyire jó hangja lenni.
A hangszórós hangcsalásból nem hagyhatjuk ki a Volkswagent sem, amely a Golf VII GTi esetében használja a a Volkswagen Soundaktor rendszert, ahol az ablaktörlők alatt elhelyezett kis hangszóró, illetve rezonátor az első szélvédő segítségével juttatja a hangot sport módban az utastérbe. A hang egy motortérből elektronikusan továbbított jelből áll össze.

Ez a rendszer már valamiféle átmenetnek tekinthető a Porsche és a Lexus LFA által használt rendszer között. Ezeknél az autóknál ugyanis nem utólag rögzített hangot vezetnek az utastérbe hangszórón, hanem a szívócső kikapcsolható rezonanciakamrájáét. A Lexus esetében egy fém merevítés vezeti a tűzfalra V10-es motor mikrorezgéseit, és generálja a hangot. A Yamaha hangszergyár tervezői akusztikailag optimalizálták, ami az utastérbe jut.
A farmotoros Porsche 911 esetében a szívócső egy akusztikailag hangolt szakasza a hátsó ülés mögé van vezetve. Ebbe a hangolt szakaszba membrán van építve, amely a szívócső-rezonancia hatására a szívóhangot erősíti. Ha sport módba kapcsolunk, vagy a kabrió esetében a tetőt leengedjük, ez a rész egy csappantyúval megnyílik, és erősebben halljuk a motorhangot. Mellesleg a kipufogóban is nyílik egy csappantyú, de ezt nem szabad túlzásba vinni, mert az autónak sport módban is tudni kell a környezetvédelmi normákat, így a zajkibocsátást is.

Talán senkit nem lep meg, ha már műszaki fórumokon nem csak a motorvezérlőre cserélnek a srácok tuningprogramokat, hanem a hangkeltő eszközöket is módosítgatják, és nem csak úgy, hogy más hangot töltenek le az internetről, hanem az intenzitását befolyásolják a motorterhelés függvényében.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
