Sportos hanggenerátorok
1976-ban a Fiat 131 Abarth Rallynak nem kellett hanggenerátor. Amikor odaléptünk a két vezértengelyes, négyhengeres Fiat motornak, a Weberek pillangószelepei hirtelen nyíltak, a szívási zajtól és a kipufogó morgásától azonnal libabőrözött a hátunk. 140 lóerő 6400-nál, 980 kg, 190-es végsebesség.
Közben azonban eltelt negyven év. Egy ilyen kategóriájú mai sportkocsi nagyjából 300 lóerős, 1600 kg, és a végsebessége 250-re van korlátozva. Három kipufogógáz-komponensre ható katalizátorral látták el, és ha nem tapossuk, kevesebbet eszik, mint a példaként említett Fiat 131-es. Euro 6-os környezetvédelmi osztályba tartozik, és az elhaladási zaja nagyjából negyede a régi sportos Fiatnak.
Ma már egy sportos dízellel tempomattal utazunk 140-nel, de ahol szabad, simán tartjuk a 200-at. Tudjuk, és szerencsére tudják a gyártók is, hogy az autózás élményéhez nem csak éles futómű és erős motor, hanem hang is tartozik. Kívülről már nem lehet az autó hangos, belül pedig nem mindig jó, ha ordít a motor. A pályanapon rendben van, amikor az M5-ös BMW-vel körözünk, hogy bent szól a V8-as, de amikor szűk egy nap alatt szeretnék Münchenből Dortmundba utazni, nem biztos, hogy jó. Kívül az érvényben lévő szabályok miatt nem is ordíthat, nem füstölhet, és a CO2-kibocsátását is erősen korlátozták. Kár most ezen rugózni, jó-e ez nekünk, vagy sem, ez van. A hörgő Weber és ordító kipufogó a múlté, törődjünk bele.
Már 2012-ben, amikor megjelent az első twinturbós V8-as M5, a BMW piacfelmérései szerint az ügyfeleiknek szüksége volt a motorhangra, hát megcsinálták. Érezték ők is, hogy a végletekig zajszigetelt kabin elveszi az M modell egyik jellegzetességét, így egy a motorról felvett, és kicsit átalakított hang az utastér hangszóróin jut a vezetőhöz és az utasokhoz. A korszerű, adatbuszos rendszerekben ezt már könnyű a terheléshez illeszteni, hiszen mindenről van adat. Tudjuk, ha a vezető gyorsítani akar, tudjuk, ha motorféken van, és azt is, hogy a menetstabilizálót és a kipörgésgátlót sport módba tette-e. A hang nagyon élethű, nem érezzük átverve magunkat, a BMW Active Sound Design-ja az egyik legjobb hangszórós motorhang a piacon.
2013-ban a Renault továbbgondolta és leegyszerűsítette, és a Renault R-Link segítségével kibővítette ezt a hangszórós motorhang kérdést. Itt nincs szó a motorról felvett zaj erősítéséről, tisztán szintetikus hangokat töltöttek fel egy programba a jármű kommunikációs menüjébe, és akár további hangokat is tölthetünk le az internetről. Így van Clio V6 hangunk, V2 motorhangunk, és a vicc, az űrhajó hang is bejött. Letölthetjük a Renault 8 Gordini hangját is, és halkíthatjuk, erősíthetjük, akár ki is kapcsolhatjuk.
A Focus dízel ST is a saját hangját erősíti fel rejtett hangszórón, ezt azonban titkolják. Nem tudjuk kikapcsolni, nem tudjuk halkítani vagy erősíteni, mindig van. Természetesen a jármű menetkörülményeihez igazítva, gyorsításkor más a hang, mint motorféknél vagy állandó tempónál, de mindig van. Annyira valódinak tűnik, hogy nagyon nehéz észrevenni. Nekünk is csak azért tűnt fel, mert tudjuk, hogy egy kétliteres, négyhengeres turbódízelnek nem szokott ennyire jó hangja lenni.
A hangszórós hangcsalásból nem hagyhatjuk ki a Volkswagent sem, amely a Golf VII GTi esetében használja a a Volkswagen Soundaktor rendszert, ahol az ablaktörlők alatt elhelyezett kis hangszóró, illetve rezonátor az első szélvédő segítségével juttatja a hangot sport módban az utastérbe. A hang egy motortérből elektronikusan továbbított jelből áll össze.
Ez a rendszer már valamiféle átmenetnek tekinthető a Porsche és a Lexus LFA által használt rendszer között. Ezeknél az autóknál ugyanis nem utólag rögzített hangot vezetnek az utastérbe hangszórón, hanem a szívócső kikapcsolható rezonanciakamrájáét. A Lexus esetében egy fém merevítés vezeti a tűzfalra V10-es motor mikrorezgéseit, és generálja a hangot. A Yamaha hangszergyár tervezői akusztikailag optimalizálták, ami az utastérbe jut.
A farmotoros Porsche 911 esetében a szívócső egy akusztikailag hangolt szakasza a hátsó ülés mögé van vezetve. Ebbe a hangolt szakaszba membrán van építve, amely a szívócső-rezonancia hatására a szívóhangot erősíti. Ha sport módba kapcsolunk, vagy a kabrió esetében a tetőt leengedjük, ez a rész egy csappantyúval megnyílik, és erősebben halljuk a motorhangot. Mellesleg a kipufogóban is nyílik egy csappantyú, de ezt nem szabad túlzásba vinni, mert az autónak sport módban is tudni kell a környezetvédelmi normákat, így a zajkibocsátást is.
Talán senkit nem lep meg, ha már műszaki fórumokon nem csak a motorvezérlőre cserélnek a srácok tuningprogramokat, hanem a hangkeltő eszközöket is módosítgatják, és nem csak úgy, hogy más hangot töltenek le az internetről, hanem az intenzitását befolyásolják a motorterhelés függvényében.