Minek ütni, ha lehet tágítani?

Szerszám Szombat: gumiharang-tágító

2016.01.23. 06:59

A féltengelyezés mocskos biznisz. Fekete zsírral, burjánzó rozsdával, nagy vasakkal kell elbánni. Minden könnyítésre lelkesen röppen rá a szerelő, akire ilyen feladatot rótt az élet. Nekem is kerekre nyílt a szemem, amikor megláttam a harangtágító polipot.

Mindenkinek a fantáziájára bízom, milyen – egyáltalán nem autós témájú – ajánlással futott be hozzánk a Bailcast gumiharangtágítója. Igaz, nem kimondottan hobbiszerszám, sőt, őszintén szólva a mai napig nem vagyok biztos benne, hogy létezik Magyarországon háromnál több műhely, ahol kifizetődő volna a használata, mégsem hagyhattam ki a lehetőséget. Az ismeretterjesztő küldetés bőven belefér a Szerszám Szombat fogalmába, magam is kíváncsian forgattam a különös eszközt.

Akinek volt már kezében féltengely-gumiharang, és sejti, mire való a tágító, ugyanazt fogja kérdezni magától, mint én: tényleg ki lehet ennyire nyújtani egy hétköznapi harangot? A válasz: nem. Duraboot névre kereszetelt, speciális, néhány univerzális méretben kapható gumiharanggal működik csak az eszköz, viszont azt ígérik, az autótípusok 98%-át le lehet fedni velük. Az eredetiségfetisiszták, gyárialkatrész-hívők ezáltal kiesnek a potenciális ügyfélkörből, de a gyakorlott szerelő tudja, hogy a legtöbb féltengely tényleg nagyon hasonló méretekkel rendelkezik, és ha a Durabootot saccra három-négyszeresére lehet tágítani, nem lehet gond az átlagautókkal.

Masszív szerkezet, logikusan kikövetkeztethető, hogy működik. A fémcsápokra ráhúzzuk a gumiharangot, szűk végével kifelé, majd kitágítjuk, amennyire csak lehet. Ezután már csak rá kell húzni a féltengelyre, összecsukni, és lecsúsztatni a harangot. Kétségkívül elegáns megoldás.

Kétféle kivitel létezik a polipból: mechanikus, amelyet fúrógéppel, elektromos csavarozóval lehet hajtani, illetve pneumatikus, amelyet csak rá kell szúrni a kompresszorra. Harmadik alternatívaként lehet még kapni a Kauffernél szerelőkúpot is, amellyel kézi munkával tágíthatjuk ki a Durabootot.

Első ránézésre káprázatos, zseniális az ötlet. Levágjuk a szakadt gumit, egy gyors tágítással felcsúsztatjuk az újat, és már kész is a harangozás. A gond csak az, hogy a tágítós felrakáshoz ugyanúgy ki kell fűzni a féltengelyt a helyéről, és a féltengelyezésnél ez a nagy meló. Felemelni, kereket leszerelni, gömbfejet kipattintani, csonkállványt kiborítani, ha be van rohadva az agyba, valami böszme nagy préssel kinyomni a helyéről a csukló ricnijét – még leírni is sok, komplikációk nélkül is elmegy vele egy-két óra. Aztán ha már levágtuk a gumiharangot, a legtöbb esetben egy jól irányzott kalapácsütéssel le is ugrik a féltengelycsukló, és szépen, tágító nélkül fel lehet csúsztatni az új harangot. Ezt az utolsó, pár perces műveletet lehet megspórolni a tágítgatással.

A fúrógépes eszköz használata nem annyira egyszerű. Némi gyakorlás után megnyomtam a gombot a fényképezőgépemen, de a nagy maszatolásban félrecsúszott a zsíros ujjam, és VHS-minőségben sikerült rögzíteni a műveletet, bocs. A lényeg nagyjából látszik a négy pixeles felbontásban is, valamivel jobb, mintha viaszhengerre vettem volna fel.

Szerencsétlen, hogy a mechanikus tágító végén a hatszög nem a szabványos bitméret, hanem csak rendes tokmányba lehet befogni. Elég komoly nyomatékot igényel, keményen meg kell markolni, és még így is megszenved egy átlagos akkus csavarozó, amíg kinyitja a harangot. Aztán rá kell játszani a féltengelycsuklóra, amely kinyúló része könnyen megakad a zöld fejben számára kialakított lyukban, és egy nagyobb átmérőjű csuklónál még így sem lehet teljesen összecsukni a polipot, mert megszorul a csukló külső peremén. Négy-öt kísérlet után már egész gördülékenyen megy, de így sem egy diadalmenet. Legfeljebb annyi az előnye, hogy hordozható, mert nem kell hozzá sűrített levegő.

A pneumatikus tágító, amely egyébként ugyanannyiba, mintegy 35000 forintba kerül, sokkal profibb. Egyrészt nem kell rádugni még egy fúrógépet, másrészt nem tekereg a kezünkben, mint egy megvadult boa constrictor, ráadásul a lyuk, ahová a féltengely ricnis része becsúszik, mélyebb, ezért jobban fel lehet dugni a tágítót. Nem kell neki sok levegő, gyorsabban kinyílik, és százszor könnyebb vele hadonászni, mivel csak egy sűrített levegős tömlő lóg a végén, nem egy akkus csavarozó. Ha a kettő közül választhatnék, mindenképpen ez kéne.

Mire is? Tíz szakadt féltengelyharangból kilenc külső, ott pedig egy pár perces leütés megspórolására nem nagyon érdemes beruházni egy ilyen célszerszámba. Ha a belső szakadt, már több értelme van, mivel olyankor egyben maradhat a külső csukló, harangostul, és kívülről lehet feljátszani a belső harangot, ezzel megspórolva a váltóolaj-leeresztést, vagy a csavarok kihajtását. De a szerelőkúpon, amely egyébként mindössze 2300 forint, így is, úgy is felcsúszik, úgyhogy szerintem érdemes megállni ott, és a polipot csak távolról csodálni.

A kúpot ugyan alaposan be kell síkosítani, hogy nagy nehezen rágyömöszöljük a harangot, de türelemmel rácsúszik. A Duraboot anyaga egyébként nyúlós, az első tágítás után már nem feszül annyira, és elképesztően rugalmas. Ahogy fogdostam, húzogattam fel-le, nagyon megfogott a Duraboot, amely a leírás szerint neoprénből készült. Szettben, zsírral-bilinccsel 1700 forintból kijön a kisebbik. Ennyiért legfeljebb egy átlagos, alsó kategóriás harangot dobnak utánunk, amely jó, ha kibír két-három évet, mielőtt elrongyolódik. Ha a Duraboot hosszú távon is ilyen rugalmas marad, akkor már csak az anyagminőség miatt is érdemes használni.

Ahol a tágítgatásnak több értelme van, az a kormányműharang-szerelés, ugyanis nem csak féltengely-, de kormánymű-gumiharangot is kapni tágulékony fajtából. Ott, ha nem kell letekerni a külső gömbfejet, és csak a harangot kell cserélni, meg lehet spórolni egy futóműállítást, ami már komoly érv, és a Duraboot-kormányműharangokhoz még jár is a szerelőkúp.

Nálam a polip megmarad műszaki érdekességnek, de a Durabootot megjegyeztem magamnak. A kínai alkatrészdömping korszakában ritka a jó anyagminőség, és az átlagos gumialkatrészeknél ez mindenképpen bizalomgerjesztőbb.

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

45 perce
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09