Minek ütni, ha lehet tágítani?
Szerszám Szombat: gumiharang-tágító
A féltengelyezés mocskos biznisz. Fekete zsírral, burjánzó rozsdával, nagy vasakkal kell elbánni. Minden könnyítésre lelkesen röppen rá a szerelő, akire ilyen feladatot rótt az élet. Nekem is kerekre nyílt a szemem, amikor megláttam a harangtágító polipot.

Mindenkinek a fantáziájára bízom, milyen – egyáltalán nem autós témájú – ajánlással futott be hozzánk a Bailcast gumiharangtágítója. Igaz, nem kimondottan hobbiszerszám, sőt, őszintén szólva a mai napig nem vagyok biztos benne, hogy létezik Magyarországon háromnál több műhely, ahol kifizetődő volna a használata, mégsem hagyhattam ki a lehetőséget. Az ismeretterjesztő küldetés bőven belefér a Szerszám Szombat fogalmába, magam is kíváncsian forgattam a különös eszközt.
Akinek volt már kezében féltengely-gumiharang, és sejti, mire való a tágító, ugyanazt fogja kérdezni magától, mint én: tényleg ki lehet ennyire nyújtani egy hétköznapi harangot? A válasz: nem. Duraboot névre kereszetelt, speciális, néhány univerzális méretben kapható gumiharanggal működik csak az eszköz, viszont azt ígérik, az autótípusok 98%-át le lehet fedni velük. Az eredetiségfetisiszták, gyárialkatrész-hívők ezáltal kiesnek a potenciális ügyfélkörből, de a gyakorlott szerelő tudja, hogy a legtöbb féltengely tényleg nagyon hasonló méretekkel rendelkezik, és ha a Durabootot saccra három-négyszeresére lehet tágítani, nem lehet gond az átlagautókkal.

Masszív szerkezet, logikusan kikövetkeztethető, hogy működik. A fémcsápokra ráhúzzuk a gumiharangot, szűk végével kifelé, majd kitágítjuk, amennyire csak lehet. Ezután már csak rá kell húzni a féltengelyre, összecsukni, és lecsúsztatni a harangot. Kétségkívül elegáns megoldás.
Kétféle kivitel létezik a polipból: mechanikus, amelyet fúrógéppel, elektromos csavarozóval lehet hajtani, illetve pneumatikus, amelyet csak rá kell szúrni a kompresszorra. Harmadik alternatívaként lehet még kapni a Kauffernél szerelőkúpot is, amellyel kézi munkával tágíthatjuk ki a Durabootot.

Első ránézésre káprázatos, zseniális az ötlet. Levágjuk a szakadt gumit, egy gyors tágítással felcsúsztatjuk az újat, és már kész is a harangozás. A gond csak az, hogy a tágítós felrakáshoz ugyanúgy ki kell fűzni a féltengelyt a helyéről, és a féltengelyezésnél ez a nagy meló. Felemelni, kereket leszerelni, gömbfejet kipattintani, csonkállványt kiborítani, ha be van rohadva az agyba, valami böszme nagy préssel kinyomni a helyéről a csukló ricnijét – még leírni is sok, komplikációk nélkül is elmegy vele egy-két óra. Aztán ha már levágtuk a gumiharangot, a legtöbb esetben egy jól irányzott kalapácsütéssel le is ugrik a féltengelycsukló, és szépen, tágító nélkül fel lehet csúsztatni az új harangot. Ezt az utolsó, pár perces műveletet lehet megspórolni a tágítgatással.

A fúrógépes eszköz használata nem annyira egyszerű. Némi gyakorlás után megnyomtam a gombot a fényképezőgépemen, de a nagy maszatolásban félrecsúszott a zsíros ujjam, és VHS-minőségben sikerült rögzíteni a műveletet, bocs. A lényeg nagyjából látszik a négy pixeles felbontásban is, valamivel jobb, mintha viaszhengerre vettem volna fel.
Szerencsétlen, hogy a mechanikus tágító végén a hatszög nem a szabványos bitméret, hanem csak rendes tokmányba lehet befogni. Elég komoly nyomatékot igényel, keményen meg kell markolni, és még így is megszenved egy átlagos akkus csavarozó, amíg kinyitja a harangot. Aztán rá kell játszani a féltengelycsuklóra, amely kinyúló része könnyen megakad a zöld fejben számára kialakított lyukban, és egy nagyobb átmérőjű csuklónál még így sem lehet teljesen összecsukni a polipot, mert megszorul a csukló külső peremén. Négy-öt kísérlet után már egész gördülékenyen megy, de így sem egy diadalmenet. Legfeljebb annyi az előnye, hogy hordozható, mert nem kell hozzá sűrített levegő.

A pneumatikus tágító, amely egyébként ugyanannyiba, mintegy 35000 forintba kerül, sokkal profibb. Egyrészt nem kell rádugni még egy fúrógépet, másrészt nem tekereg a kezünkben, mint egy megvadult boa constrictor, ráadásul a lyuk, ahová a féltengely ricnis része becsúszik, mélyebb, ezért jobban fel lehet dugni a tágítót. Nem kell neki sok levegő, gyorsabban kinyílik, és százszor könnyebb vele hadonászni, mivel csak egy sűrített levegős tömlő lóg a végén, nem egy akkus csavarozó. Ha a kettő közül választhatnék, mindenképpen ez kéne.

Mire is? Tíz szakadt féltengelyharangból kilenc külső, ott pedig egy pár perces leütés megspórolására nem nagyon érdemes beruházni egy ilyen célszerszámba. Ha a belső szakadt, már több értelme van, mivel olyankor egyben maradhat a külső csukló, harangostul, és kívülről lehet feljátszani a belső harangot, ezzel megspórolva a váltóolaj-leeresztést, vagy a csavarok kihajtását. De a szerelőkúpon, amely egyébként mindössze 2300 forint, így is, úgy is felcsúszik, úgyhogy szerintem érdemes megállni ott, és a polipot csak távolról csodálni.

A kúpot ugyan alaposan be kell síkosítani, hogy nagy nehezen rágyömöszöljük a harangot, de türelemmel rácsúszik. A Duraboot anyaga egyébként nyúlós, az első tágítás után már nem feszül annyira, és elképesztően rugalmas. Ahogy fogdostam, húzogattam fel-le, nagyon megfogott a Duraboot, amely a leírás szerint neoprénből készült. Szettben, zsírral-bilinccsel 1700 forintból kijön a kisebbik. Ennyiért legfeljebb egy átlagos, alsó kategóriás harangot dobnak utánunk, amely jó, ha kibír két-három évet, mielőtt elrongyolódik. Ha a Duraboot hosszú távon is ilyen rugalmas marad, akkor már csak az anyagminőség miatt is érdemes használni.

Ahol a tágítgatásnak több értelme van, az a kormányműharang-szerelés, ugyanis nem csak féltengely-, de kormánymű-gumiharangot is kapni tágulékony fajtából. Ott, ha nem kell letekerni a külső gömbfejet, és csak a harangot kell cserélni, meg lehet spórolni egy futóműállítást, ami már komoly érv, és a Duraboot-kormányműharangokhoz még jár is a szerelőkúp.
Nálam a polip megmarad műszaki érdekességnek, de a Durabootot megjegyeztem magamnak. A kínai alkatrészdömping korszakában ritka a jó anyagminőség, és az átlagos gumialkatrészeknél ez mindenképpen bizalomgerjesztőbb.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
