Filléres kínai helyett háztáji
Szerszám szombat: szeleprugó-összenyomó
Majdnem húsz éve követtem el, valamikor a zűrös 90-es évek végén. Autószerelő műhelyekben hesszöltem minden szabadidőmben, és egyszer kipróbáltam egy profi, gyári összenyomót. Aztán a tinédzserek nagy mellényével azt mondtam, ilyet én is tudok. Azóta azt használom, bevált, de ma már biztosan nem állnék neki összekókányolni egy ilyen szörnyszülöttet.
Más világ volt. Hol voltak még a filléres kínai szerszámok? Rendes szerszámot szerezni sem annyi volt, hogy kettőt kattintunk a webshopban. Felfoghatatlan összegeket kellett kicsengetni a rendes minőségért, vagy a pult alól kiimádkozni valami félig selejtes árut. A Nagykőrösi úti ócskapiacon, amit csak Tangónak hívtak, szénakazalnyi rozsdás vas közül lehetett kihalászni valamit, vagy egy-két komolyabb árusnál nagy dumával, kis kedvezménnyel, ki tudja, honnan leesett áruból válogatni.

A szelepszárszimmering úgy forgott közszájon, mint ma a kettős tömegű. A különbség annyi, hogy a Skodán, Ladán, Nagypolákon a tulajdonosok szemmel látható hányada beáldozva egy hétvégét és egy hengerfejpakolást, otthon megoldották a cserét. Sok munkával, kis pénzzel, pont fordítva, mint amerre ma tartunk. Nem sírom vissza, pedig tudom, hogy régen minden jobb volt. A szoci anyagminőség lehet az egyetlen kivétel, máskülönben nem kellett volna negyven-hatvanezrenként szelepszárszimmeringezni, százezrenként generálozni.
Egy-egy autószerelő, akivel összekötött a BMW-zés, a nyári szünetben befogadott inasnak. Én csak szórakozásnak fogtam fel, meg főleg tanulásnak, hogy ott téblábolhattam az olajos munkapad körül, és néha leesett egy-egy hengerfej szét-össze. A második szeleprugó-összenyomásnál már sajgott a tenyerem, annyira nagy erővel kellett összecsattintani a minőségi, gyorsmechanikás szerszámot, a negyediknél már megvolt fejben a terv, hogyan fogom otthon fillérekből összerakni ugyanezt, csak jobban.

Vásároltam egy asztalosszorítót, tán egy ezres se volt, felslicceltem egy levágott széklábat és rápöttyöltem egy alátétet. Már csak a finomítás volt hátra, egy kis bővítés a hasítékon, és kész is volt a háztáji összenyomó. Igaz, nincs rajta gyors összepattintási lehetőség, viszont a combos trapézmenetnek hála elég hármat-négyet csavarintani rajta, és már ki is lehet piszkálni az ékeket. Nem ebből élek, de pár tucat hengerfejet már sikerült vele szét- és összepakolni.
Bár kétlem, hogy idáig eljutott az olvasásban, aki nem tudja, mire való a szeleprugó-összenyomó, azért gyorsan leírom. A négyütemű motorok hengerfejében ugye vannak ezek az izék, amik beengedik a levegőt, illetve kieresztik a gázt, közben meg tartják a szájukat – a szelepek. A nyitást a vezérműtengely bütyke, a zárást többnyire a szeleprugó végzi. Ha ki akarjuk szedni a szelepet a hengerfejből, vagy akár csak le akarjuk fűzni a rugót, hogy ki tudjuk cserélni a szelepszár-szimmeringet, le kell nyomni a felső rugótányért, és kipiszkálni a szelep végébe kapaszkodó ékeket, például egy mágneses csavarkiszedővel.

Az összenyomáshoz léteznek ilyen-olyan célszerszámok, amelyekkel a hengerfej leszerelése nélkül is le lehet nyomni a rugótányért, ezzel megspórolva egy hengerfejtömítést, egy síkolást és jó néhány munkaórát, de az általános megoldás az, amit a képeken is látni.

Bár kényelmes a gépműhelyre bízni, mindig magam szerelem szét és össze a hengerfejeket, motorokat, meg úgy általában mindent, amit meg tudok oldani otthon. Így ha valaki hibázik, nem kérdés, ki volt az. A szelepeket is inkább a saját munkapadomon szedem ki, így adott esetben szépen meg tudom tisztítani őket, ha érdes a felület, akár el is tudom simítani.

Persze ma már nincs sok értelme nekiállni hegesztgetni-reszelgetni, amikor ezt a minőséget a tízezer forint alatt kapható gagyi kínai cucc is tudja, és azt csak ki kell csomagolni, máris lehet használni. Legfeljebb azért, hogy az ember örömét lelje a saját maga alkotásában.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
