Szerszám a turbóhalál ellen
Szerszám szombat: turbókör-vizsgáló
Egyszerű dolgokról lesz ma szó. Levegőről, nyomásról, lékről. Csak ez a levegő, a nyomás, meg esetleg a lék egy fontos hurkában van, amelyen a motor ereje, a turbó egészsége múlik. A turbókörben. Ezért kell kétségek esetén alaposan megnézni, tömör-e.
Vak, aki nem látja, jövőre a fűnyíró is turbós lesz. A német prémiummárkák kínálatában gyakorlatilag nincs már szívómotor, a kérdés csak az, egy, kettő vagy három turbó fúj. Ja, hamarosan már a négy is opció lesz. Márpedig ami tönkremehet, tönkre is megy, így aztán jó lóra tesz a szerelő, aki a turbós technikára specializálódik. És itt nem a feltöltő az egyetlen alkatrész, amely elfáradhat, sőt, a turbó a szakemberek szerint általában külső okok miatt mehet tönkre.
Amióta turbó van, azóta létezik az eldurranó turbócső problémája. A feltöltő, a töltőlevegő-hűtő (ún. kúler, ha van) és a motor szívócsonkja között minimum egy rugalmas, általában gumiból készült cső van (helyesen: tömlő), amely el szokott fáradni. Felhasad, kiszakad, lerúgja a nyomás. Aztán ott van maga a kúler, amely az elmúlt évtizedekben többnyire alumíniumból készült, kavicsot kapva, megnyomorgatva, vagy simán a rezgéstől szeret kilyukadni, megrepedni.

Loptam egy animgifet, amely sematikusan megmutatja a levegő útját, hogy mindenki el tudja képzelni, miről van szó. A kék részt hívjuk turbókörnek, ezen keresztül fújja meg a turbó a motort, pár tized vagy akár több bar nyomással. Van itt hő, rezgés, nyomáslengések, nem ritka a meghibásodás. Ami azért baj, mert ha elszelel a levegő, a fékező ellennyomás híján túlpöröghet a turbó, amit nem szeret, sőt, rühelli.

A valóságban persze nem ilyen kis kék nyilak szaladgálnak, hanem a motortérben tekeregnek az alkarnyi csövek, tömlők, a töltőlevegő-hűtő is sokszor el van dugva a lökhárítóban, ezért a hibakeresés nem egy méznyalás. Márpedig ha fennáll a gyanú, hogy úgynevezett tömítetlenség van a rendszerben, muszáj utánajárni a dolognak, különben a turbó bánhatja. Erre való a turbókör-vizsgáló készlet.

A kofferben négy pár dugó található, amelyek lefedik az általános átmérő-tartományt. Öt milliméteres lépcsőkkel vannak kiképezve a dugók, a köztes méretekbe némi tágítással lehet bedugni őket. Az egyik oldalra gyorscsatlakozóval lehet rákötni a szelepet, amelyet keréktöltő pisztollyal lehet megnyomni, mintha gumit fújnánk. Mindez a megszokott Beta-minőségben. Nem űrtechnika, némi kreativitással akár házilag is össze lehetne barkácsolni, de ezt profi műhelyeknek szánják, ahol nincs idő kendácsolni, kísérletezni, és úgyis visszahozza az árát.

A Landini-traktornál, amelyen az Axiál bajai telephelyén kipróbáltuk a készletet, szépen le lehet követni a levegő útját a frontkúleren át. Kapásból négy gumicsövet látunk, nyolc bilinccsel: megannyi hibalehetőség. Mivel új a traktor, mi pedig csak játszottunk a webshopból kölcsönkapott szerszámmal, a dolog könnyebbik végét fogtuk meg, ott bontottuk meg a rendszert, ahol könnyű volt. Éles helyzetben az a biztos, ha a lehető leghosszabb szakaszt vizsgáljuk, a turbó kimenetétől egészen a szívócsonkig.

Nem nehéz megérteni a diagnosztikai művelet lényegét: ledugózzuk a turbókör két végét és megfújjuk kompresszorral. Ha tartja a nyomást, storcki, profizmust sugárzó, rezzenéstelen arcéllel visszapakoljuk a dugókat a kofferbe, jelentőségteljesen úgy fordítjuk, hogy az ügyfél is lássa a Beta-feliratot, majd a főnökszékbe huppanva elővesszük a vastag ceruzát a számla megírásához. Valahogy vissza kell hozni azt a közel ötvenezer forintot, amibe került.

Ha viszont fel sem épül a nyomás, vagy valahol szelel a rendszer, elő kell venni a szerelőlámpát, és megkeresni, hol ereszt. Jellemzően az olajköddel telenyomott terület epicentrumában. A helyes diagnózis több mint fél siker, a csövet, hűtőt kicserélni már csak csavarozgatás.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
