Szerszám a turbóhalál ellen

Szerszám szombat: turbókör-vizsgáló

2016.06.25. 06:53

Egyszerű dolgokról lesz ma szó. Levegőről, nyomásról, lékről. Csak ez a levegő, a nyomás, meg esetleg a lék egy fontos hurkában van, amelyen a motor ereje, a turbó egészsége múlik. A turbókörben. Ezért kell kétségek esetén alaposan megnézni, tömör-e.

Vak, aki nem látja, jövőre a fűnyíró is turbós lesz. A német prémiummárkák kínálatában gyakorlatilag nincs már szívómotor, a kérdés csak az, egy, kettő vagy három turbó fúj. Ja, hamarosan már a négy is opció lesz. Márpedig ami tönkremehet, tönkre is megy, így aztán jó lóra tesz a szerelő, aki a turbós technikára specializálódik. És itt nem a feltöltő az egyetlen alkatrész, amely elfáradhat, sőt, a turbó a szakemberek szerint általában külső okok miatt mehet tönkre.

Amióta turbó van, azóta létezik az eldurranó turbócső problémája. A feltöltő, a töltőlevegő-hűtő (ún. kúler, ha van) és a motor szívócsonkja között minimum egy rugalmas, általában gumiból készült cső van (helyesen: tömlő), amely el szokott fáradni. Felhasad, kiszakad, lerúgja a nyomás. Aztán ott van maga a kúler, amely az elmúlt évtizedekben többnyire alumíniumból készült, kavicsot kapva, megnyomorgatva, vagy simán a rezgéstől szeret kilyukadni, megrepedni.

Loptam egy animgifet, amely sematikusan megmutatja a levegő útját, hogy mindenki el tudja képzelni, miről van szó. A kék részt hívjuk turbókörnek, ezen keresztül fújja meg a turbó a motort, pár tized vagy akár több bar nyomással. Van itt hő, rezgés, nyomáslengések, nem ritka a meghibásodás. Ami azért baj, mert ha elszelel a levegő, a fékező ellennyomás híján túlpöröghet a turbó, amit nem szeret, sőt, rühelli.

A valóságban persze nem ilyen kis kék nyilak szaladgálnak, hanem a motortérben tekeregnek az alkarnyi csövek, tömlők, a töltőlevegő-hűtő is sokszor el van dugva a lökhárítóban, ezért a hibakeresés nem egy méznyalás. Márpedig ha fennáll a gyanú, hogy úgynevezett tömítetlenség van a rendszerben, muszáj utánajárni a dolognak, különben a turbó bánhatja. Erre való a turbókör-vizsgáló készlet.

A kofferben négy pár dugó található, amelyek lefedik az általános átmérő-tartományt. Öt milliméteres lépcsőkkel vannak kiképezve a dugók, a köztes méretekbe némi tágítással lehet bedugni őket. Az egyik oldalra gyorscsatlakozóval lehet rákötni a szelepet, amelyet keréktöltő pisztollyal lehet megnyomni, mintha gumit fújnánk. Mindez a megszokott Beta-minőségben. Nem űrtechnika, némi kreativitással akár házilag is össze lehetne barkácsolni, de ezt profi műhelyeknek szánják, ahol nincs idő kendácsolni, kísérletezni, és úgyis visszahozza az árát.

A Landini-traktornál, amelyen az Axiál bajai telephelyén kipróbáltuk a készletet, szépen le lehet követni a levegő útját a frontkúleren át. Kapásból négy gumicsövet látunk, nyolc bilinccsel: megannyi hibalehetőség. Mivel új a traktor, mi pedig csak játszottunk a webshopból kölcsönkapott szerszámmal, a dolog könnyebbik végét fogtuk meg, ott bontottuk meg a rendszert, ahol könnyű volt. Éles helyzetben az a biztos, ha a lehető leghosszabb szakaszt vizsgáljuk, a turbó kimenetétől egészen a szívócsonkig.

Nem nehéz megérteni a diagnosztikai művelet lényegét: ledugózzuk a turbókör két végét és megfújjuk kompresszorral. Ha tartja a nyomást, storcki, profizmust sugárzó, rezzenéstelen arcéllel visszapakoljuk a dugókat a kofferbe, jelentőségteljesen úgy fordítjuk, hogy az ügyfél is lássa a Beta-feliratot, majd a főnökszékbe huppanva elővesszük a vastag ceruzát a számla megírásához. Valahogy vissza kell hozni azt a közel ötvenezer forintot, amibe került.

Ha viszont fel sem épül a nyomás, vagy valahol szelel a rendszer, elő kell venni a szerelőlámpát, és megkeresni, hol ereszt. Jellemzően az olajköddel telenyomott terület epicentrumában. A helyes diagnózis több mint fél siker, a csövet, hűtőt kicserélni már csak csavarozgatás.

Az oldalról ajánljuk

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

45 perce
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40