De mi történik a hibakódolvasás után?
Testközelből utoljára a rulettkerekes Mareánál tapasztaltam, milyen félrevezető tud lenni egy hibakód. Vezérműtengely-jeladó – írta ki a gép, miközben a valóságban átugrott a vezérműszíj. Az igazi diagnosztika a hibakód-olvasás után történik, drótokkal, csipeszekkel, műszerekkel. Profi műhelyekben ehhez is vannak célszerszámok.
Köztünk maradjon, de én kihajlított gemkapcsokat és gombostűket szoktam használni. Mentségemre legyen, hogy csak hébe-hóba szoktam elektronokat kergetni az autóban, jó, ha évente egyszer előveszem az oszcilloszkópomat. De a manapság használatos csatlakozók kilencven százalékába elölről be lehet tűzni a kapocs kihajlított szárát, ha meg hátulról kell támadni, a gombostűt, aztán egy krokodilcsipesszel már létre is jött a kapcsolat a szkóp vagy a multiméter felé. Csak arra kell figyelni, ne legyen belőle zárlat. Tanyasi módszer, belátom – ha rendszeresen lenne ilyen dolgom, nyilván fejleszteném az eszköztáramat.
A másik véglettel Novoth Tibinél találkoztam, éppen az említett Marea diagnosztizálásánál. Neki, mint hivatásos diagnosztának van például egy Bosch-motorvezérlőkhöz használható Y-kábele, break-out boksza, hívja mindenki, ahogy akarja. Lényege, hogy a motorvezérlő dobozka és a rámenő kábelköteg közé be lehet iktatni, kifejezetten erre kitalált, spéci csatlakozókkal, és egy századfordulós telefonközpontra emlékeztető kapcsolótáblán, megannyi úgynevezett banánhüvellyel, kényelmesen, a lehető legkomolyabb arckifejezéssel, kőprofin ki lehet mérni bármit, ami a motorvezérlés környékén történik.
A kettő közötti arany középút egy olyan kiskoffer, amiben minden méréshez szükséges szúró-vágó eszköz, csatlakozó és madzag megtalálható. Egyrészt ez robogótól traktorig bármihez használható, nem csak egy bizonyos rendszerhez, mint az említett Y-kábel, másrészt az elektromos, elektronikus jeladók, illetve az hozzájuk vezető kábelek teszteléséhez is jó. Nyilván csak jól menő műhely engedhet meg magának egy ilyen Beta-szettet, amelyet többek között az Axiál webshopjában is be lehet szerezni – a márkától megszokott árfekvésben. Viszont a hozzám hasonló sufnituner is ellesheti, milyen eszközökkel lehet akár házilag is felkészülni a villanytrancsírozásra.
Csak az nem készített még magának lapos saruval végződő mérőzsinórt, aki nem bonyolódott még bele komolyabb elektromos mérésbe az autónál. Ilyenből van vagy négy tucat a kisbőrönd fedelében, a legvékonyabb, 0,6 milliméter szélestől egészen a legszélesebb, 6 milliméteresig. Másik végükön klasszikus banánhüvely, ahonnan már egyenes út vezet a multiméterig, oszcilloszkópig. Ugyanilyen típusú kábelből, kerek, motorkerékpároknál használatos dugasszal a végén, szintén van benne egy kazal.
Ha például tönkrement a hőmérséklet-jeladó, és helyettesíteni szeretnénk egy potméterrel, ilyenből is van kettő a dobozkában. Egyszerűen lehúzzuk a csatit, bedugjuk a megfelelő, lapos sarus madzagot, bele a banándugós potmétert, és már tekergethetjük is kedvünkre, megbolondítva a derék motorvezérlőt. Próbalámpa helyett pedig csinos, ledes villogtatót használhatunk, szintén a szabványos banándugókkal.
Nehezebb ügy az üzem közbeni mérés, feldugott csatlakozóval. Egy korszerű csatlakozó manapság hátulról is szigetelt, így aztán nem lehet csak úgy benyomorgatni a multiméter mérőzsinórját. Ha tönkretesszük a szigetelést, azzal időzített bombát készítünk, mivel a behatoló nedvesség előbb-utóbb tönkreteszi a csatlakozást. A gombostű profi változata szigetelt, hosszú és hegyes, és nyilván banándugóban végződik.
Ha minden kötél szakad, és nem lehet hozzáférni a csatlakozóhoz, csak a vezetékhez, nem marad más, mint a szúrás. Ezt csak legvégső esetben illik elővenni, ha tényleg nincs más megoldás, mert bármilyen apró a szúrt lyuk a kábelen, itt is hosszú távon igen ronda hibalehetőséget hozunk létre. Ha a sodrott rézhuzalba bejut a víz, undorító, fekete, rosszul vezető madzaggá tud válni, és az ilyen hibákat aztán három diagnosztikai kofferrel is nehéz megtalálni. Ám vannak vészhelyzetek, amikor muszáj megszúrni a kábelt, erre csinos, rugós mérőszondát találunk a készletben. Utána, ha megvan a hiba, az igazán lelkiismeretes villanyász kicseréli a kábelt, például a csatlakozószerelő készlet segítségével, de minimum leszigeteli a vezetéken ejtett sebet.
Becsukom a koffert, leszállok a földre, én egy ilyen készlet árából autót szoktam venni. De amilyen autót ennyiből kapni lehet, ahhoz jobb felkészülni valamilyen mérőzsinór-készlettel, mert pont az elektromos problémák legsúlyosabbjaival lehet találkozni az érintett korosztályban.