Góliát leüti Dávidot
Szerszám szombat: légkulcsok
Még a magamfajta külvárosi suhancnak is mond valamit Dávid és Góliát sztorija: a kiscsávó lenyomja a behemót agresszort. De elevenítsük fel, pontosan miről szól a bibliai történet. A példabeszéd egy máig megoldatlan konfliktusra alapoz, ószövetségi nyelvezettel az izraeliek és a filiszteusok viszonyára, magyarul a zsidó-palesztin ellentétre. Mint oly sokszor az elmúlt pár ezer évben, a palesztinok megtámadták a zsidókat, de mivel nem jutottak dűlőre – azóta is aktuális a kérdés –, párbajjal jártak a dolog végére. Bárcsak a valóságban is ezt választanák az érintett felek.

Mivel a Bibliát nem a palesztinok írták, borítékolható az irodalmi végkimenetel. A támadók által kiállított óriást, a méreteinél, erejénél fogva legyőzhetetlennek tartott Góliátot egyetlen parittyalövéssel leteríti a zsidók önkéntese, Dávid. Annyi biztos, hogy ügyességével nyerte meg a „küzdelmet”, de a részleteket és a tanmese esszenciáját mindenki másképp magyarázza. Érdemes elolvasni kedvenc index-rovatom, a MITV értelmezését, amelyből kiderül, hogy a parittya egyáltalán nem csúzli.
Dávid és Góliát történetét teljesen félreértettük
Az esélytelen, de bátor kisember csodaszámba menő győzelme az óriás felett? Épp ellenkezőleg.
Azt hiszem, egy 1750 Nm-es ütőkulcsot bátran nevezhetünk Góliátnak. A Beta kétkilós szerszáma alig nagyobb, mint egy átlagos légkulcs, de esetében indokolt az erősített krovafejek használata, és még úgy is aggasztó, hogy megy át ilyen bődületes erő a félcolos négyszögön. Gondoljunk csak bele, az Audi Q7 legendás V12 TDI-je 1000 Nm nyomatékot adott le, amivel azért odébb lehetett már állni. Egy légkulcsnál persze nem állandó értékről beszélünk, különben a kamionokat is ilyennel hajtanák. A katalógusadat egy pillanatnyi csúcsérték, ami arra jó, hogy megindítson egy összekühedt csavarkötést. Amikor jól odasózunk a kétkilós nagykalapáccsal, dinamikusan szintén tonnányi ütőerőt tudunk létrehozni – hasonlóan működik a légkulcs is.

A narancssárga pisztoly pont abba a környezetbe való, ahol megismerkedtünk vele: traktorokhoz, mezőgazdasági gépekhez, a zord felhasználási körülmények közt reménytelenül összegyógyult, parasztnagyujj-vastagságú csavarokhoz. Amit ez nem nyit meg, annak nem mennék neki félcolos krovával. Ott már az a kérdés, nem szakad-e meg a menet vagy törik le a csavar tőből, amikor rátámasztjuk a nyomatéksokszorozót.
Nyomatékot sokszorozni? Miért ne?
Pofonegyszerű, és még csak nem is drága az eszköz, amellyel a legvégzetesebben begyógyult csavar is megnyílik.
A mai nap Dávidja az alig tízcentis fejhosszú, szuperkompakt Beta. Csenevész kis kulcsnak tűnik, szinte elfér a marokban, de a maga 770 newtonméterével még ez is pariban van a V10 TDI-vel. Összehasonlításképpen: egy átlagos kerékcsavart kábé 100 Nm nyomatékkal szokás meghúzni, úgyhogy érdemes alapból levenni a nyomatékot a hátulján található egyujjas karral, nehogy egyből letekerje a menetet.

A pici kulcs nem csak 1,3 kilós súlya miatt, hanem azért is érdekes, mert olyan helyekre befér, ahová alapból nem is gondolnánk. Vagyis ha szűk helyre kell benyúlni, könnyen lehet, hogy nagyobb kulccsal rá se tudunk menni a csavarra, ilyenkor Dávid csípőből megnyeri a játszmát ügyességével. Mint a Bibliában. De ha valódi párbajra kerül sor, és az erő, vagyis a nyomaték érvényesül, Góliát legyőzhetetlen lesz, leveri a kiscsávót.

Az ütőkulcsok létjogosultságát könnyű megérteni, ha az ember haszonjármű-kereket áll neki leszerelni, esetleg Ikarus hátsó hidat bontana. Az autószerelés sokszor rozsdás csavarok ki- és betekerésével telik, amikor rengeteg időt lehet megspórolni, de vannak olyan műveletek is, például a rugós tagok lengéscsillapítóinál a felső rögzítőcsavar megbontása, amikor légkulcs nélkül meg van lőve az ember. Utóbbi esetekre, ha az embernek van kompresszora, egy 14 ezer forintos hobbikulcs is megteszi. Aki pedig nem szeret légtömlőt rángatni, de nincs szüksége iszonyatos nyomatékokra, annak ott az akkus ütvecsavarozó.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
