Ugye, nem füstöl a dízeled?
Szerszám szombat: porlasztóvizsgálók
Mindenekelőtt tisztázzunk egy fogalmat. A porlasztó az, ami a dízelmotor égésterébe befecskendezi az üzemanyagot. Ami a régebbi benzinmotorokon elegyíti a levegővel a benzint, annak karburátor a neve. Köszönöm, hogy könnyíthettem lelkemen a tudálékoskodással, ígérem, többé nem fordul elő.
Azért éreztem fontosnak előrebocsátani a prédikációt, nehogy valaki csak olvasson és olvasson, keresve a fúvókákat és a benzinszagot, aztán csalódottan távozzon. Most már bevallhatom, tizenhat évesen, amikor gyermeteg lélekkel először felújítottam a 02-es BMW-met, sokáig forgattam a Solex karburátorát, keresve rajta a porlasztócsúcs nevű alkatrészt, mivel egyszer egy katalógusban feltűnt, hogy ilyet is árulnak, én meg azt hittem, porlasztót tartok a kezemben. Hát nem. Porlasztó csak dízelmotorban van.
Annak viszont egyik legfontosabb alkatrésze, amelyről szeretünk megfeledkezni, amíg nincs nagy baj. A porlasztónak nincs könnyű dolga, egyik hegye az égéstér nem túl barátságos közegébe nyúlik bele (a csúcs), kap nyomást és meleget bőven, a másikon az üzemanyagot kéri. Munkaütemenként minimum egyszer nyit, spriccel, zár, milliszekundumos pontossággal, és amit tankolunk, annak egy hengerre eső része átfolyik rajta, sőt talán többször is. Érthető, hogy idővel elkopik, elkezd pontatlanul nyitni, nem annyit és nem akkor tol, no meg nem olyan szépen előrágva juttatja be a gázolajat, vagy bármi mást a motorba. Az meg ilyenkor nem képes úgy elégetni a tüzelőanyagot, ahogy ki lett találva.
Füstöl, mint sajnos a dízelek nagy része Magyarországon. Egy porlasztó élete nagyjából 150-300 ezer kilométerre tehető, tisztelet a kivételnek. Ezután még simán lehet, hogy elmegy két-háromszor ennyit is, csak éppen már nem úgy porlaszt, mint egy frissen felbontott dezodor, hanem inkább csak úgy nagyjából céloz, mint Pali bácsi május elsején a városligeti piszoárba.

Hogy megnézzük, rendesen működik-e a porlasztó, meglepő módon szükségünk van egy porlasztóvizsgálóra. A régi, adagolós technikánál elég egy karos pumpa, amely képes előállítani úgy 2-300 bart. A kimenetére felcsavarozzuk a porlasztót, a manométeren pedig szemmel követhetjük a nyomás alakulását. Az eszköz annyira primitív, hogy amikor szükségem volt rá, egy délután összehenköltem egy kéttonnás palackos emelőből, egy nyomásmérőből meg némi nyomáscső-nyesedékből.
Persze nincs hitelesítve, nem precíz eszköz, de összehasonlító mérésre, gyors ellenőrzésre megteszi. Bekerülési árának mintegy húsz-harmincszorosáért már kapni is egy rendes porlasztóvizsgálót, amelyet nyilván nem gázolajjal, hanem mérőolajjal kell feltölteni, aztán már csak egy elszívós vájling kell, és már indulhat is a tisztességes mérés. Nem hülyeség az elszívás, két-három ropogtatás után már az egész garázst megtölti a gázolajköd, amit aztán napokig prüszkölünk ki magunkból. Nem egészséges.

Igaz, személyautókban már úgy 15-20 éve nem használnak klasszikus, csapos porlasztót, de mezőgazdasági gépekben még bőven előfordul. Ezeket percek alatt ellenőrizni lehet. Mialatt megjáratja az ember, már hallani is a tipikus recsegést, pattogást, amit a 100-200 bar körüli nyomáson hirtelen nyitó porlasztó ad ki. Aki nap mint nap ezzel foglalkozik, már a hangból meg tudja mondani, normálisan működik-e.
A tényleges mérést érdemes szivárgásvizsgálattal kezdeni, amihez néhány másodpercig a nyitónyomás környékén, de még zárt állapotban kell tartani a porlasztót a karral. Ha ilyenkor becsöpög, fölösleges is méregetni. Segíthet rajta egy alapos pucolás, például ultrahangos tisztítóval, de általában a porlasztócsúcs cseréje a megoldás. A nyitónyomást a manométer skáláján látni, maximális értékként a nyitást követő zuhanás előtt. Ha ez is rendben van, érdemes még megnézni a porlasztási képet, hogy szép egyenletesen képződik-e a köd.

A modernebb, általában öt vagy hat hajszálvékony furaton át porlasztó porlasztóknál pláne fontos a porlasztási kép. Ezek szeretnek elkokszolódni, mivel nem mozog a furatban csap, ami tisztítaná. Viszont az ilyen porlasztók már jellemzően kétfokozatúak, vagyis a nyitónyomás után csak az előbefecskendezést végzik el, a fődózist jelentősen nagyobb nyomáson tolják be. A második fokozatot sima karos porlasztóvizsgálóval nem lehet ellenőrizni. Félmunka, mégis hasznos beállítani, ellenőrizni az első fokozatot, mert ha rendben van, már fél siker, és ha új csúcsot tesz be az ember, jó eséllyel egész rendesen tud működni érintetlen második fokozattal is. Persze kontárkodás, de a semminél jobb.
A beállításhoz egyébként - hasonlóan a csapos porlasztókhoz - szét kell szedni a porlasztótartót, és különböző vastagságú alátétekkel megváltoztatni a rugó előfeszítését. Jó kis türelemjáték, pár tízezrest el lehet költeni erre is, de ez még baráti a tíz-tizenöt éve uralkodó common rail (CR), vagyis közös nyomócsöves technikához képest.
Miért drága a dízeltechnika?
Közös nyomóscső, piezobefecskendezők, nyomásszabályzó és tettestársaik. Novoth Tibi magyaráz.

A CR porlasztócsúcsok nem nyomásra, hanem elektromos impulzusra nyitnak. A nyomást, amely a közös nyomócsőben remélhetőleg szabályozott, állandó értéken van, a nagynyomású szivattyú állítja elő az autóban. Ehhez hasonló szivattyú van a Bosch EPS 200-ban is, amit az Axiál bajai telephelyén szaglásztam körbe.
Ezzel a géppel már kétfokozatú porlasztókat is rendesen be lehet mérni, még fontosabb, hogy a közös nyomócsöves dízelek porlasztóival is elbánik. A mérési eljárás nem olyan tenyeres-talpas, mint a karos ropogtatónál, itt érintőképernyőn lehet cikkszám szerint kiválasztani a típust, aztán a gép majd jól elvégzi a mérést. Temperálja az olajat, és szivárgástesztet végez – a lényeg eddig ugyanaz, mint a mechanikus porlasztóknál. Utána viszont ráengedi az üzemi nyomást, és működésbe hozza egy impulzussorozattal. Az elporlasztott, illetve a finoman illesztett alkatrészek között üzemszerűen elszelelő résolaj mennyiségéből aztán kiderül, jól működik-e a porlasztó.

A közös nyomócsöves rendszerekben uralkodó nyomás miatt olyan finomak az illesztések, hogy már a szétszerelésnél is alapkövetelmény a pedáns tisztaság. A gyári javítási technológia általában a nyomócsövek cseréjét is előírja minden megbontás után. A porlasztókat csak rendkívül szigorúan ellenőrzött körülmények között, lehetőleg szűrt levegőjű helyiségben szabad szétszedni, különben a legfinomabb kosz is megsértheti a finom belső felületeket. Hát ezért olyan drága móka, ha hozzá kell nyúlni egy ilyen rendszerhez, no meg az alkatrészek sem olcsók. Ha egy szerviz garanciát mer vállalni a munkájára, annak komolyan oda kell figyelnie a körülményekre, nem elég, ha csak megvesz egy jó gépet.

Egy közös nyomócsöves rendszer gatyába rázása jellemzően többszázezres tétel. Egy darabig persze a modern dízelek is elröcsögnek félig beverődött golyófészkű, félrespriccelő porlasztóval, csak kicsit (nagyon) füstölnek. Lehet próbálkozni bontott alkatrészekkel is, ami vagy sikerül, vagy nem. A modernnek nevezett dízeltechnika, ami már a nálunk jellemző 15 éves autókban is bőven benne van, mindenesetre nem egyszerű, és komoly felszerelés kell a profi javításához.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
