Melyikre bíznád az életed?

ADAC téligumi-teszt 2016.

2016.11.09. 06:08

Bár viszonylag enyhe őszünk volt, november elejére megérkeztek a csípős hidegek, éppen itt az ideje tehát a téli gumik felszerelésének. Akinél ott állnak a garázsban a felnire szerelt abroncsok, könnyű helyzetben van, akinek viszont nincs, nekiállhat a beszerzésnek. A felmérések szerint a magyarok többsége későre hagyja az átszerelést, sok gumisnál pedig már most is hosszú a várakozási lista. A márkák közötti eligazodást idén is segíti az ADAC tesztje.

Így teszteltek

Magyarországon ugyan alapvetően nem kötelező a téli gumi használata, de nem kell ahhoz hó és jég, hogy már érzékelhető legyen a tapadásbeli különbség a nyári abroncsokhoz képest. Európa országaiban erre és a hóláncra is eltérő előírások vonatkoznak, ezeket a Katasztrófavédelem is összegyűjtötte. Azoknak, akik megvennék az évszaknak megfelelő gumikat, de nem tudnak eligazodni a kínálatban, évről évre mankót ad a német autóklub, vagyis az ADAC tesztje. Idén két szegmensből válogattak: a kisautóknál és kompaktoknál gyakori 185/65 R15-ös méretben tizenöt, a középkategóriában elterjedt 225/45 R17-es méretben tizenhárom gyártó termékeit vizsgálták. Kipróbáltak továbbá hétféle négyévszakost is.

Az ADAC célja ezekkel a tesztekkel, hogy a prémiumgyártók termékeitől egészen a legolcsóbb gumikig lefedjék a piacot – ennek megfelelően válogatták össze az abroncsokat. Teljes lefedettségről azonban természetesen már csak a méretek miatt sem beszélhetünk. A próbák megkezdése előtt minden gumit bekoptattak legalább 450 kilométeren. A teszteket valós körülmények között végezték, így megfelelő száraz aszfaltért például Olaszországig, míg hóért a svájci Alpokig mentek. Az egyes részeredményeket súlyozták is az összértékelés kialakítása során:

  • száraz aszfalt: 15%
  • nedves aszfalt: 30%
  • havas út: 20%
  • jeges út: 10%
  • zaj: 5%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 10%

185/65 R15 méretű gumik

Kapcsolódó
Vízen buknak el a gyenge téli gumik

Vízen buknak el a gyenge téli gumik

Négy megbukott: a németek megint két átlagautó-méretet vettek elő, összesen 35 gumit teszteltek.

Idén tizenöt különböző gumit teszteltek, ezeket egy Renault Clióra szerelték fel. Ezek közül azonban csupán két abroncs kapott jó minősítést: a tesztgyőztes a Goodyear UltraGrip 9 mintázata lett a maga 2,2-es összesített osztályzatával, egy tizeddel megelőzve a Michelin Alpin A4-et. (Itt a pontozás kicsit megnehezíti felfogni a számokat, az 0,5 a legjobb, az öt és fél a legrosszabb osztályzat). Az ADAC csak a minden felületen kiegyensúlyozottan teljesítő gumiknak ítél oda ilyen magas osztályzatot, ugyanakkor itt is megfigyelhető, hogy más-más területen teljesítettek jobban a gumik. Míg a Goodyear havon és fogyasztásban volt kiemelkedő, addig a Michelin szárazon és kopásban teljesített a legjobban. A rangsor élén egyébként tavaly is ezek zártak, akkor viszont még ennyi különbséget sem mértek közöttük.

Az abroncsok többsége, a tizenötből tizenegy közepes értékelést kapott, igaz, itt már egészen nagy különbségek is vannak. A Nokian WR D4 és a Pirelli Cinturato Winter száraz és nedves úttesten mutatott kisebb hiányosságokat, ezek miatt kicsivel csúsztak le a jó osztályzatról. Némi meglepetést jelenthet, hogy a lista alsó részén található, nálunk kevésbé ismert Viking ugyan összességében csak 3,5-est kapott, havon azonban a tesztgyőztesnél is jobban teljesített. A közepes gumik között nagy a szórás, mindegyik más-más felületen ért el jobb eredményeket.

Hogyan olvassuk a táblázatot?

Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ezzel már értelmezni tudjuk a táblázat húsát, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál pedig normális esetben egy súlyozott átlagot látunk (száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, fogyasztás 10%, kopás 10%).

Kivétel ez alól, amikor az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. Csak azok az abroncsok kapnak jó értékelést, amelyek minden felületen jól teljesítenek. Aki csak egy összevetésben is hibázik, jobb esetben is a közepesek között találja magát.

Fair viszont, hogy a táblázatban megnézhetünk minden egyes értéket, és ha például úgy gondoljuk, számunkra nem sorsdöntő a pár centivel hosszabb fékút jégen, nyugodtan választhatunk a középmezőnyből.

Elégtelenre két gumit értékeltek a németek. Bár a Firestone Winterhawk 3-asa szárazon jól teljesített, nedves aszfalton viszont teljesen elvérzett. A Kleber Krisalp HP2-ese szintén vizes úton volt gyenge. Ennél a két abroncsnál végül éppen ez határozta meg a végső osztályzatot is.

A tesztnek voltak nagy hiányzói is: a Continental, a Fulda és a Sava ugyanis az idei szezonra olyan új mintázatokat dobott piacra, amelyek még nem voltak kaphatóak, amikor az ADAC bevásárolt.

225/45 R17 méretű gumik

Ennél a méretnél egy Volkswagen Golf VII szolgált tesztautóként. Az eredmény igen érdekes: tizenháromból csupán egyetlen gumi teljesített annyira kiegyensúlyozottan, hogy megkapja a jó minősítést. A Dunlop Winter Sport 5 havas teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását tekintve is kiemelkedő osztályzatot kapott, összességében pedig 2,2-re végzett.

A középmezőny itt is sűrűnek bizonyult: 2,9 és 3,5 közötti osztályzatot tízen kaptak. A Pirelli Winter SottoZero 3, a Goodyear UltraGrip Performance és az Uniroyal MS plus 77 főként a száraz úton tapasztalt hiányosságok miatt bukta a jó minősítést, a Firestone, a Hankook és a Viking pedig inkább nedves aszfalton volt gyengébb.

A kisebb mérettel ellentétben ebben a kategóriában nem volt olyan abroncs, amely megbukott volna. Ketten viszont csak elégségesre teljesítettek. A legolcsóbb résztvevő, a Matador MP92 Sibir Snow mellett a BF Goodrich g-Force Winter is főként nedves aszfalton mutatott komoly hiányosságokat, így náluk az összesített osztályzatot is ez a részeredmény határozta meg.

Ebben a kategóriában is voltak hiányzók: a Continental, a Michelin, a Semperit, a Fulda és a Sava egyaránt azért maradt ki, mert a 2016-os téli mintázatuk a teszt idején még nem volt kapható.

Négyévszakos gumik

Évről évre visszatérő kérdés: a négyévszakos abroncsok mindenre jók, vagy semmire sem? Ezeket a gumikat nemcsak egymáshoz, hanem a valóban az adott évszakra tervezett termékekhez is hasonlítani kell. A tesztek azt mutatják, hogy továbbra is erősen kompromisszumos megoldást jelentenek: bár havon és jégen jobbak egy jó minőségű nyári guminál, a téliekkel ezeken a felületeken nem tudják felvenni a versenyt. Száraz úton lenyomnak egy-egy gyengébb téli abroncsot, itt viszont a nyáriakkal szemben vannak hátrányban.

A két legjobb négyévszakos, a Michelin CrossClimate XL és a Vredestein Quatrac 5 egyaránt csak közepes összértékelést kapott, míg a Nokian, a Goodyear és a Pirelli elégségessel zárt. Teljesen elhasalt viszont a teszten a Bridgestone A001-ese, amely szárazon és havon is gyengén szerepelt, valamint a nedves úton rosszul teljesítő Hankook Kinergy 4S H740 XL is. Utóbbi ugyanakkor nagyon kedvező fogyasztást produkált.

De akkor melyik a jó?

Kapcsolódó
Mosógép lett az autóból

Mosógép lett az autóból

Itt az egyértelmű bizonyíték: jön az energiacímke. Nem kell többé gumitesztet böngészni?

Az ADAC tesztje segítséget nyújthat azoknak, akik éppen téligumi-vásárlás előtt állnak, de nehezen igazodnak el a kínálatban. A tesztek eredményeit érdemes összevetni a gumicímkékkel, akadhatnak ugyanis eltérések. Jó példa erre 185/65 R15-ös méretben a Nokian WR D4-es mintázata, amelynek tapadása vizes úton "A" jelzésű a matricán, ugyanakkor a 2,7-es osztályzat szerint valójában csak közepesnek mondható. Ellentmondás persze ellenkező irányban is előfordulhat: a Viking SnowTech II-ese "F" kategóriás fogyasztást ígér, a teszten viszont simán hozott egy erős közepest.

Az oldalról ajánljuk

Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

19 perce
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38