Melyikre bíznád az életed?

ADAC téligumi-teszt 2016.

2016.11.09. 06:08

Bár viszonylag enyhe őszünk volt, november elejére megérkeztek a csípős hidegek, éppen itt az ideje tehát a téli gumik felszerelésének. Akinél ott állnak a garázsban a felnire szerelt abroncsok, könnyű helyzetben van, akinek viszont nincs, nekiállhat a beszerzésnek. A felmérések szerint a magyarok többsége későre hagyja az átszerelést, sok gumisnál pedig már most is hosszú a várakozási lista. A márkák közötti eligazodást idén is segíti az ADAC tesztje.

Így teszteltek

Magyarországon ugyan alapvetően nem kötelező a téli gumi használata, de nem kell ahhoz hó és jég, hogy már érzékelhető legyen a tapadásbeli különbség a nyári abroncsokhoz képest. Európa országaiban erre és a hóláncra is eltérő előírások vonatkoznak, ezeket a Katasztrófavédelem is összegyűjtötte. Azoknak, akik megvennék az évszaknak megfelelő gumikat, de nem tudnak eligazodni a kínálatban, évről évre mankót ad a német autóklub, vagyis az ADAC tesztje. Idén két szegmensből válogattak: a kisautóknál és kompaktoknál gyakori 185/65 R15-ös méretben tizenöt, a középkategóriában elterjedt 225/45 R17-es méretben tizenhárom gyártó termékeit vizsgálták. Kipróbáltak továbbá hétféle négyévszakost is.

Az ADAC célja ezekkel a tesztekkel, hogy a prémiumgyártók termékeitől egészen a legolcsóbb gumikig lefedjék a piacot – ennek megfelelően válogatták össze az abroncsokat. Teljes lefedettségről azonban természetesen már csak a méretek miatt sem beszélhetünk. A próbák megkezdése előtt minden gumit bekoptattak legalább 450 kilométeren. A teszteket valós körülmények között végezték, így megfelelő száraz aszfaltért például Olaszországig, míg hóért a svájci Alpokig mentek. Az egyes részeredményeket súlyozták is az összértékelés kialakítása során:

  • száraz aszfalt: 15%
  • nedves aszfalt: 30%
  • havas út: 20%
  • jeges út: 10%
  • zaj: 5%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 10%

185/65 R15 méretű gumik

Kapcsolódó
Vízen buknak el a gyenge téli gumik

Vízen buknak el a gyenge téli gumik

Négy megbukott: a németek megint két átlagautó-méretet vettek elő, összesen 35 gumit teszteltek.

Idén tizenöt különböző gumit teszteltek, ezeket egy Renault Clióra szerelték fel. Ezek közül azonban csupán két abroncs kapott jó minősítést: a tesztgyőztes a Goodyear UltraGrip 9 mintázata lett a maga 2,2-es összesített osztályzatával, egy tizeddel megelőzve a Michelin Alpin A4-et. (Itt a pontozás kicsit megnehezíti felfogni a számokat, az 0,5 a legjobb, az öt és fél a legrosszabb osztályzat). Az ADAC csak a minden felületen kiegyensúlyozottan teljesítő gumiknak ítél oda ilyen magas osztályzatot, ugyanakkor itt is megfigyelhető, hogy más-más területen teljesítettek jobban a gumik. Míg a Goodyear havon és fogyasztásban volt kiemelkedő, addig a Michelin szárazon és kopásban teljesített a legjobban. A rangsor élén egyébként tavaly is ezek zártak, akkor viszont még ennyi különbséget sem mértek közöttük.

Az abroncsok többsége, a tizenötből tizenegy közepes értékelést kapott, igaz, itt már egészen nagy különbségek is vannak. A Nokian WR D4 és a Pirelli Cinturato Winter száraz és nedves úttesten mutatott kisebb hiányosságokat, ezek miatt kicsivel csúsztak le a jó osztályzatról. Némi meglepetést jelenthet, hogy a lista alsó részén található, nálunk kevésbé ismert Viking ugyan összességében csak 3,5-est kapott, havon azonban a tesztgyőztesnél is jobban teljesített. A közepes gumik között nagy a szórás, mindegyik más-más felületen ért el jobb eredményeket.

Hogyan olvassuk a táblázatot?

Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ezzel már értelmezni tudjuk a táblázat húsát, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál pedig normális esetben egy súlyozott átlagot látunk (száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, fogyasztás 10%, kopás 10%).

Kivétel ez alól, amikor az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. Csak azok az abroncsok kapnak jó értékelést, amelyek minden felületen jól teljesítenek. Aki csak egy összevetésben is hibázik, jobb esetben is a közepesek között találja magát.

Fair viszont, hogy a táblázatban megnézhetünk minden egyes értéket, és ha például úgy gondoljuk, számunkra nem sorsdöntő a pár centivel hosszabb fékút jégen, nyugodtan választhatunk a középmezőnyből.

Elégtelenre két gumit értékeltek a németek. Bár a Firestone Winterhawk 3-asa szárazon jól teljesített, nedves aszfalton viszont teljesen elvérzett. A Kleber Krisalp HP2-ese szintén vizes úton volt gyenge. Ennél a két abroncsnál végül éppen ez határozta meg a végső osztályzatot is.

A tesztnek voltak nagy hiányzói is: a Continental, a Fulda és a Sava ugyanis az idei szezonra olyan új mintázatokat dobott piacra, amelyek még nem voltak kaphatóak, amikor az ADAC bevásárolt.

225/45 R17 méretű gumik

Ennél a méretnél egy Volkswagen Golf VII szolgált tesztautóként. Az eredmény igen érdekes: tizenháromból csupán egyetlen gumi teljesített annyira kiegyensúlyozottan, hogy megkapja a jó minősítést. A Dunlop Winter Sport 5 havas teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását tekintve is kiemelkedő osztályzatot kapott, összességében pedig 2,2-re végzett.

A középmezőny itt is sűrűnek bizonyult: 2,9 és 3,5 közötti osztályzatot tízen kaptak. A Pirelli Winter SottoZero 3, a Goodyear UltraGrip Performance és az Uniroyal MS plus 77 főként a száraz úton tapasztalt hiányosságok miatt bukta a jó minősítést, a Firestone, a Hankook és a Viking pedig inkább nedves aszfalton volt gyengébb.

A kisebb mérettel ellentétben ebben a kategóriában nem volt olyan abroncs, amely megbukott volna. Ketten viszont csak elégségesre teljesítettek. A legolcsóbb résztvevő, a Matador MP92 Sibir Snow mellett a BF Goodrich g-Force Winter is főként nedves aszfalton mutatott komoly hiányosságokat, így náluk az összesített osztályzatot is ez a részeredmény határozta meg.

Ebben a kategóriában is voltak hiányzók: a Continental, a Michelin, a Semperit, a Fulda és a Sava egyaránt azért maradt ki, mert a 2016-os téli mintázatuk a teszt idején még nem volt kapható.

Négyévszakos gumik

Évről évre visszatérő kérdés: a négyévszakos abroncsok mindenre jók, vagy semmire sem? Ezeket a gumikat nemcsak egymáshoz, hanem a valóban az adott évszakra tervezett termékekhez is hasonlítani kell. A tesztek azt mutatják, hogy továbbra is erősen kompromisszumos megoldást jelentenek: bár havon és jégen jobbak egy jó minőségű nyári guminál, a téliekkel ezeken a felületeken nem tudják felvenni a versenyt. Száraz úton lenyomnak egy-egy gyengébb téli abroncsot, itt viszont a nyáriakkal szemben vannak hátrányban.

A két legjobb négyévszakos, a Michelin CrossClimate XL és a Vredestein Quatrac 5 egyaránt csak közepes összértékelést kapott, míg a Nokian, a Goodyear és a Pirelli elégségessel zárt. Teljesen elhasalt viszont a teszten a Bridgestone A001-ese, amely szárazon és havon is gyengén szerepelt, valamint a nedves úton rosszul teljesítő Hankook Kinergy 4S H740 XL is. Utóbbi ugyanakkor nagyon kedvező fogyasztást produkált.

De akkor melyik a jó?

Kapcsolódó
Mosógép lett az autóból

Mosógép lett az autóból

Itt az egyértelmű bizonyíték: jön az energiacímke. Nem kell többé gumitesztet böngészni?

Az ADAC tesztje segítséget nyújthat azoknak, akik éppen téligumi-vásárlás előtt állnak, de nehezen igazodnak el a kínálatban. A tesztek eredményeit érdemes összevetni a gumicímkékkel, akadhatnak ugyanis eltérések. Jó példa erre 185/65 R15-ös méretben a Nokian WR D4-es mintázata, amelynek tapadása vizes úton "A" jelzésű a matricán, ugyanakkor a 2,7-es osztályzat szerint valójában csak közepesnek mondható. Ellentmondás persze ellenkező irányban is előfordulhat: a Viking SnowTech II-ese "F" kategóriás fogyasztást ígér, a teszten viszont simán hozott egy erős közepest.

Az oldalról ajánljuk

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20