Mivel vigyem a bringám?
Számtalan módon lehet kerékpárt szállítani, leginkább tetőn vagy vonóhorogra rakható tartón. Előbbinél sokat kell emelni, zajos a csomagtartó, érzékenyebb lesz az autó az oldalszélre, és főleg a gyengébb autóknál tetemes a légellenállás miatti teljesítményvesztés. Bónuszként ha elfelejtkezünk a bringákról, elég csörömpölősen fogunk beállni megszokott parkolóházunkba, vagy egy faág segít leszedni a bringát, mint egyik kollégánknál. Esetleg, ha elég nagy a csomagterünk, betehetjük oda is, de akkor meg összekoszol mindent.
A vonóhorgos megoldáshoz persze nem árt egy vonóhorog (milyen meglepő), és hogy ekkor ne akarjunk vontatni. Bár ebben az esetben is akad megoldás, például a vonóháromszögre rakható bringatartó, de az szélesebb autónál rontja a kanyarodási szöget, beleérhet a lökhárítóba.
Jelen esetben a Bosal Traveller II modellt próbáltuk rá egy vonóhorgos autóra. Ez kétbringás verzió, de létezik belőle három bringát cipelő variáció is. Igazi férfiakhoz méltón a használati kézikönyv mellőzésével kezdtünk neki a tartó összeállításának. A feltevéssel nem volt gond, a tartó maga nem túl súlyos darab (17 kg), viszont akár 60 kilónyi bringát is rá lehet rakni. Mondhatnánk, hogy manapság még a leggagyibb se nyom 18-20 kilónál többet, de ha mondjuk van egy elektromos rásegítős bringánk, ott az aksik miatt teljesen reális a 25-30 kg.
A tartó elég könnyű, jól kialakított fogantyúkkal, egy átlagos anyuka is rá tudja emelni horogra. A finombeállításhoz nem árt két ember, nekem is sikerült ferdén feltenni. Az első akadályt a lámpák okozták, de miután megfejtettük a kihajtás, elcsúsztatás sorrendjét, a rendszámtábla-tartó kifordítása már simán ment. Utóbbi egyébként megvilágított, így semmi akadálya a rendszám hátra tételének.
A rendszám esetében épp most úgy néz ki, hogy a jövőben elvileg akár az autó saját rendszámát is hátrarakhatjuk, bár lehet, hogy újra lehetőség lesz a plusz rendszámra, talán nem ennyi macerával. A vizsgán mindenesetre a Bosal Traveller II simán átmenne, az összes megfelelőségre vonatkozó matrica megvan rajta.
A Bosal talán a vonóhorgairól a legismertebb. Példánkban egy Astra H-ra való és egy Astra F-re felszerelhető horgot próbáltunk ki a Bárdi Autó webshopjából. Mindkettő csavarral szerelt, azaz a leszedéséhez szerszám kell. Ezt nálunk csak akkor kell elkövetni, ha beletakar a rendszámba (pl. Suzuki Swift), de külföldön sok helyen már kötelező leszerelni, ha nem használjuk.
A két vonóhorog függőleges terhelhetősége egyaránt 75 kg, ami miatt nem árt figyelni a rárakott vontatmány súlyát, de hagyományos bringákkal nem valószínű, hogy elérnénk a határt. A vontathatóság régebbi kocsihoz 1500 kg, az újabbhoz 1650 kg, a legnagyobb különbség a körítésben van. Míg az F Astrához elegendő pár drót a bekötéshez, CAN buszos autókhoz komplexebb elektronika kell, hogy együtt tudjon működni a vontatmány (vagy jelen esetben a tartó) elektronikája a rendszerrel.
Egy CAN buszos autóra a vonóhorog felszerelése 30-40 ezer forint + a műszaki + a papírok, emiatt érdemes eleve műszaki vizsga környékére időzíteni a felszerelést, olcsóbban megúszhatjuk. A vonóhorog és a vezetékezés, elektronika jelen esetben 41 681 forint a régebbi modellnél, 76 ezer a CAN buszos Astrára. A bemutatott tartó 137 ezer forint, a régebbi Traveller 119 900 forint, míg a hárombiciklis modell 179 990 forint.