Hány lovas egy 30 éves Trabant?!
Totalcar Erőmérő: Trabant 601 Universal – 1987.
A Totalcar Erőmérő sorozatában a ti autóitok vallanak színt, az Autokorbel profi és hitelesített teljesítménymérő padján derítjük ki, mennyi erő maradt bennük a gyár ígéretéhez képest. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, korábbi jelentkezésekből sorra választjuk ki az újabb epizódok autóit, nagyon vegyes a felhozatal.
A Trabantról mindenkinek van egy története vagy vicce. A Trabant a keleti blokk jelképe. Pár nappal ezelőtt múlt hatvan éve, hogy 1957. november 7-én legördült az első példány a zwickaui gyár szerelőszalagjáról, ezért az Erőmérő mai epizódjával a több mint hárommillió példányban gyártott kisautó előtt tisztelgünk.

Az ötvenes évek végén nagyon előremutató konstrukció volt ez a kisautó. Tervezésekor fontos szempont volt az olcsóság, a nyersanyag-takarékos gyárthatóság, hogy minden család számára elérhető áron nyújthassa a motorizációt, a mobilitást. A duroplaszt karosszéria héja újrahasznosított anyagokból állt, amelyet hengerléssel erősítettek, zömítettek. A alapanyag nagy része a Szovjetunióból származott, amelyhez a Kelet-Németországból származó egyéb vegyi anyagokat kevertek kötőanyagként. Ezt acél fenéklemezre erősítettek, így alakult ki a karosszéria végleges formája.
A motort a Trabant orrában, keresztben helyezték el, és az első kerekeket hajtotta. A gyártás kezdetekor egyik megoldás sem volt jellemző, az elsőkerék-hajtású autók inkább csak a hetvenes évek elején kezdtek elterjedni. A keresztmotornak hála a külső méretekhez képest a Trabant utastere tágas volt és kényelmes, ráadásul a padlólemez majdnem sík.
A Trabant motorja, történetének nagy részében kétütemű, kéthengeres, léghűtéses konstrukció volt, amely ugyan erősen környezetszennyező, de az ötvenes évek végén még sokkal fontosabb volt, hogy kicsi, egyszerű és könnyen gyártható legyen.
Furcsa ezt leírni hatvan évvel később, de a Trabant a kortársaihoz képest nagyon megbízható és korszerű autónak számított. Az sajnos már a sors és a történelem kegyetlen fintora, hogy 1990-ig kevés változtatással gyártották, pedig többször elhatározták, hogy jelentősen továbbfejlesztik. A járműiparban semmi nem tudott volna korszerű maradni 30 évig, nyilván a Trabant sem.
Fogadjunk nem tudod, hogyan született a Trabant!
És az megvolt, hogy két generáció kellett ahhoz, hogy a tervezők belássák: a csomagtartónak kéne nyitható fedél is? Titkok a duroplaszt-bombázó múltjából.
A mérésen résztvevő 601-es belső és külső jegyei alapján 1965-ös, azonban a motorja és az alvázszáma alapján 1987-es autó. Magyarországon helyezték először forgalomba, jelenleg második tulajdonosánál van, aki hobbiautónak tartja.
Bár az Autokorbelnél 80 és 400 lóerős autóhoz is percek alatt beállítják a mérőpadot, a Trabant esetében volt egy kis bizonytalanság, mert ebben a méréstartományban nem jelentkezik túl sok autó. A Trabi névleges teljesítménye 26 lóerő 4200-as fordulaton, a csúcsnyomatéka pedig 54 Nm 3000-en. Itt még fontosabb a jó beállítás, hogy a mérés lefutása pontos legyen, ne küszködjön sokáig a motor, és szépen kiénekelje a maximális teljesítményét.

A motornak nagyon egészséges hangja volt, a sokszor hallott csapszeg- és egyéb zörejektől mentesen, ezért rövid melegítés után bátran lépett a gázra állandó segítőnk, Némethi Péter technikus. Nagyon megváltozott a motor hangja, mire felpörgött négyezres fordulatszámra, érdekes volt ott állni egy üvöltő Trabant mellett, amely ilyen egészséges, szinte sportos kétütemű ordítással töltötte be a mérőtermet.
Mielőtt kiderült a végeredmény, mindenki tippelt valamit. Volt aki azt gondolta, hogy jó, ha eléri a 20-22 lóerőt, más arra számított, hogy talán ki sem bírja a motor a mérést. Ehhez képest szépen lezajlott a folyamat, az adatok pedig büszkeséggel töltötték el a tulajdonost. Nézzétek meg a videót, ez valóban különleges mérés volt, meglepő eredménnyel.
Ha pedig érdekesnek találjátok a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára. Érdekes autók jönnek, lesz még ex-szocialista modell is, de több száz lóerős turbósokból sem lesz hiány.
További Erőmérő-Epizódok
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
