A Honda, amely kilépett a Ferrari árnyékából
Totalcar Erőmérő: Honda NSX – 1991.
A Totalcar Erőmérő különkiadásában nem az olvasók autóit hanem általunk kiválasztott tuning autók teljesítményét mérjük meg az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, a lényeg nem változott, azonban most mi kértünk meg pár érdekes autót, hogy megnézzük mit tudnak valójában, sikerült-e a tuning.
A Honda NSX tervezése egészen 1984-ig nyúlik vissza, ugyanis ekkor bízta meg a Honda az olasz Pininfarina stúdiót egy Honda HP-X munkanevű sportkocsi vonalainak megrajzolására. Aztán a tervezőcsapat nevet változtatott, a kezdeti NS-X (New Sportscar EXperimental) később NSX betűkben véglegesedett.
Ekkor a Honda legsportosabb modellje a Prelude volt, ami leginkább az Accord családi autóból vett át sok dolgot. Voltak sportsikerek, de igazán senki nem kötötte a márkát a sporthoz, utcai szupersport autóhoz pedig biztosan nem.
Az NSX célja egy utcán használható, nem túl nyűgös fenntartású, jól árazott sportkocsi, amely méltó ellenfele az akkori Ferrari 348-nak. Ilyen utcán is jól használható sportkocsi valójában csak a már hangosan átdolgozásért kiáltó, még léghűtéses Porsche 911-es volt. Az NSX-szel akartak betörni a szegmensbe, és ezért meg is tettek mindent.
Egy dolgot azonban kihagytak, nem fordítottak rá nagy figyelmet: ez a marketing. Azt gondolták, hogy a felsőfokú, hibátlan mérnöki munka elegendő lesz, de a Honda helyből rajtolt abban a mezőnyben, ahol a többiek más évtizedek óta futnak. Ezért aztán dacára minden mérnöki bravúrnak, az NSX nem lökte le a Ferrari 348-ast vagy a 911-est a dobogóról, 2005-ben be is fejezték az első generációs NSX gyártását.
Pedig az NSX tényleg mindent tartalmazott és mindent elkövettek műszakilag, hogy azonos ligában tudjon játszani egy Ferrari 348-assal, sőt bizonyos tekintetben korszerűbb is volt.
A legmenőbb tervezőiroda által rajzolt formát egy, a modellnek épített külön gyáregységben szerelték össze olyan szerelők, akiknek már korábban volt közük a motorsporthoz. Az egész autó alumínium karosszériás, a motorblokk szintén könnyűfém, tömege mindössze 102 kiló.
A blokk belsejében egy ellensúlyozott, könnyű főtengely forog, amelyhez titán hajtórudak kapcsolódnak, a dugattyúk nagyon laposak, kovácsolt alumíniumból készültek, oldalukon teflon bevonattal. A dugattyúgyűrűk nagyon vékonyak, kis súrlódású acélból készültek.
A szelepvezérlés változó, a Honda VTEC rendszere itt még csak állásos szabályzással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy egy bizonyos fordulaton, terhelésnél átkapcsol, nem pedig folyamatosan változik.
A mérésen szereplő autó kapott pár módosítást: Taitec GT-009-es kipufogót, Prospeed Hi-Flow kisebb fojtású katalizátort, valamint stage2-es, hegyesebb vezérműtengelyeket. Ezeket a módosításokat az előző tulaj csinálta meg, és állítólag 330 lóerősnek mérték a háromliteres, első generációs NSX V6-ost.
A mérés kis problémával kezdődött, mert az autó annyira alacsony az alátett KW sportfutóműnek köszönhetően, hogy amikor a talp besüllyedt a mérőgörgők közé, a küszöb majdnem leért. Ezért aztán az elejét ki kellett kicsit emelni, így tudtuk mérni, ez az oka, hogy kicsit orrmagasan áll az NSX orra.
A méréskor a motornak már kis fordulaton is nagyon szép hangja volt, de az 5000-es fordulat felett történteket a nehéz volna leírni. Mindenképpen nézzétek meg a videót, tekerjétek fel a hangerőt, mert bár a helyszíni élményt nem tudja visszaadni, de azért érzékelteti! A 8000-et forgó Honda a Totalcar Erőmérő-sorozat fordulatszámbajnoka. Volt már 7500 és 7800-as csúcsérték is, de percenként 8100 fordulat még soha, ráadásul ez egy hathengeres motor, így fordulatszáma még magasabbnak tűnik a négyhengeresekhez szokott fül számára.
Szinte mellékes az NSX csúcsteljesítménye, ez a mérés mindent vitt a hangulatával, így számomra ez az epizód a szubjektív első helyezett eddig. Azt is érdemes megnézni, hogy egy nagy fordulatú, nagyon széles tartományban terhelhető motor ez, mégis mennyire szépek, egyenletesek a jelleggörbéi, micsoda mestermunka a tervezés, a konstrukciós kialakítás. Szerencsére az utólag beépített tuningalkatrészek sem tették tönkre - ez sem kis dolog ezen a mérnöki szinten - hanem fokozták a teljesítményt.
Az NSX-et nehéz lesz felülmúlni, de megpróbáljuk. Ha látni akarjátok a folytatást, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára. Ebben a hónapban a március 23. és 25. közt zajló Automobil és Tuning Showra készülünk, ezért a jövő héten is egy különleges tuningolt autóval várunk mindenkit.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.