Hálásak lehetünk olvasóinknak, mert a Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle és érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél. Nagyjából tudjuk előre, hogy mit várhatunk, milyen lesz egy BMW M5-ös, esetleg egy Accord Type R, viszont néha nagyot nézünk így, majdnem félszáz mérés után is.
Ez a citromsárga Toyota Altezza szerepelt már újságunkban, tudtuk is hogy jó, most azonban szinte véletlenül került be a mérésre. Eredetileg az AMTS-re gyűjtöttük a tuningolt autókat, de bizonytalan volt a részvétel, egyik nem mert eljönni, a másik szétesett előző nap, úgyhogy az Altezzát amolyan biztonsági tartaléknak választottuk. Azért sem igazán illett a képbe és a múló hónapra kitalált koncepcióba, mert ez az autó teljesen széria állapotú, kivéve a TRD (Toyota Racing Development) optikai elemeket a karosszérián. Egyébként annyira gyári, hogy a japán belpiacos 180 km/órás sebességkorlát is benne van és aktív.
Az Altezzát a felületes szemlélődő Lexus IS 200-asnak is nézheti és nem is téved nagyot, közeli rokona annak. A közös szülő a Toyota Motor Company, azonban a célcsoport teljesen más. A Lexus anno a Toyota luxusmárkájaként indult, az Altezza pedig nem Lexus hanem Toyota. Ettől a ponttól pedig számos legendával találkozhatunk a születési körülményeket illetően: van, aki egészen addig megy el, hogy az időközben legendássá váló drifter Toyota AE86-os, a Hachiroku tervezőjének volt ez a típus az utolsó, kicsit lázadó, szabad kezű terve. Egy szuper terv, amelybe még nem szólt bele annyira a marketing és még meg tudta valósítani önmagát, illetve a korábbi nem kevés versenytapasztalatát. Mert ő – hasonlóan Colin Chapmanhez – pontosan tudta, hogy mitől lesz jó egy autó, hogy jobb a kis tömeg, mint a sok lóerő.
Találgatni és legendákat szőni most nem fogunk, hiszen a tények is elég érdekesek. Az Altezza könnyebb autó a Lexus IS 200-asnál, mert kihagytak belőle pár kényelmi extrát és sok hangszigetelést. Az orrában nem egy jól megépített, de azért eléggé átlagosnak tekinthető soros, hathengeres hosszmotort van, hanem egy igazán brilliáns négyhengeres.
A Toyota S motorcsaládjába tartózó négyhengeres 3S-GE kóddal került az Altezzába, pontosan 86 milliméter a furata és lökete is, tehát mérnöki értelemben egy ideális kocka motor. Bár a merevség miatt a blokk öntöttvasból készült, a forgattyúsház okos szerkezeti kialakítása miatt mindössze 142 kg a komplett motor tömege, így az egyik legkönnyebb öntöttvas kétliteres, négyhengeres a piacon.
A Lexus IS hathengerese majdnem 40 kilogrammal nehezebb nála, ráadásul a súlypontja is előrébb van. Ez a Black Top-nak nevezett motor a legutolsó fejlesztése a 3S-GE-nek, ennek már dupla, tehát mindkét vezérműtengelyre ható változó szelepvezérlés található (Dual VVT-i), melyet ezen a motoron alkalmazott először a Toyota.
A hengerfej hengerenként négyszelepes, a szelepek titán ötvözetből készültek a kisebb tömeg érdekében és a végső áramlástani terveket a Yamahával közösen csinálta meg a Toyota sportrészlege.
Ezek tények, ahogy a motor tetején olvasható BEAMS-felirat is tényszerűen a világ egy legfurább rövidítése: Breakthrough Engine with Advanced Mechanical Systems, azaz áttörést jelentő motor, fejlett mechanikával.
Ha a gyári adatokat nézzük, van okunk csodálkozni, mert a 207 lóerő 7600-as fordulaton jön elő a motorból, a nyomatékcsúcsa pedig 217 Nm, mely nagyon közel, 6400-as fordulaton jelentkezik.
De ez mind semmi a motor hangjához.
A mérés közben megint meggyőződtünk arról, hogy máshogy jó egy V6-os vagy V8-as hangja, és megint más egy 7000 fölé forgó négyhengeresé. A négyhengeres alul megszokott, semmi különös, azonban 6000 fordulat felett kezd erősen ércessé válni, 7000 felett pedig egyszerűen csodálatos lesz, ahogy ércesen, szívóhanggal kombinálva ordít. Ez nem egy selymesen forgó V- vagy sorhatos, mert az érces sportos rekedtség nem hasonlítható semmihez. A VTI és Type-R Honda motorok is szépen szóltak, de az Altezza Black Top BEAMS-e üt minden eddig mért négyhengerest.
A sárga Altezza mért teljesítménye kicsit elmaradt a gyári adatoktól. Talán az öreg olaj miatt, mégis az egyik legérdekesebb mérés volt az Erőmérő eddigi történetében.
Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg a hangját, érdemes, a végén pedig elemezzük a görbéket.
Ha szeretitek a Totalcar Erőmérő sorozaot, iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra. Erdekes autók jönnek!
Az Erőmérő korábbi epizódjai:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.