Ezt az autót én is megkívántam

Totalcar Erőmérő: Ford Focus ST – 2006.

2018.04.27. 17:32

A Totalcar Erőmérő sorozatában nem először tekeri meg Ford Focus ST a pad görgőit az Autokorbelnél. Többször leírtuk már hogy mi ez a sorozat, népszerűvé is vált az Erőmérő, köszönjük a sok biztatást!

Tudjuk, hogy volt már Focus ST, ráadásul pont ilyen évjárat és pont ugyanilyen kék. Viszont ez az autó igazolhatóan 103 ezer kilométert futott és lényegében teljesen gyári, nincs chiptuning, nincs direktszűrő, csak egy maximális teljesítményt nem növelő, másik lefúvószelep (blow off valve, -BOV) a turbónak.

Az autóban a Volvótól származó 2,5 literes öthengeres motor van, turbófeltöltővel, töltőlevegő hűtővel, és valójában mentesen minden újkori trükktől, különlegességtől, ez még egy klasszikus motor. A gyári 225 lóerő egyáltalán nem sok egy 2,5 literes blokktól, nincs túlfeszítve, ráadásul van 2,5 liternyi lökettérfogata, nem kell változó geometriás turbó, nem kell két turbó, lesz alul is nyomaték és fölül is lesz ereje, nem kell kétségbe esni.

A Focusnak már az első szériája is sikeres volt, nagyon jól hangolt futómű, méretes utastér, hamar kedvenccé tette a modellt a piacon. Az első sorozat legerősebbje az ST170-es volt, ez egy kétliteres szívómotor volt. A második sorozatban az ST már 225 lóerőt tudott, ezzel az öthengeres, Volvótól átvett, kissé átdolgozott motorral. És ebben van a varázsa. A mai downsizing-korszakban, turbókkal erősen megfújt kicsi motorokkal szerelik a sportváltozatokat is, amelyek papíron nagyon szép adatokat tudnak produkálni, de a való életben azért nem tudják ugyanazt az élményt nyújtani, mint tíz évvel ezelőtti társaik. Ezek nem csak hitviták, megvan a műszaki magyarázata a nyomás nélkül ébredő nyomatéknak, a jobb gázreakciónak, a könnyedebb felpörgésnek. Talán az NEDC-ciklusban mért fogyasztásban jobbat produkál az autó, de a való életben ebben sem lehetünk biztosak. Ami biztos, hogy kevésbé környezetszennyezőek az új motorok.

A mérésre érkezett Focus ST nagyon szép állapotú autó. Ez a kék szín határozottan jól áll neki, nem volt bucira törve, nincs benne félmillió kilométer, nincs szétrúgva, mindig volt gazdája. Ehhez jön a Focus ST általános jósága, a jól hangolt futómű, a príma, erős és karakteres motor, az utastér minősége és mérete, nem csoda, ha többen el tudnánk képzelni otthon a garázsunkban.

Én határozottan hiszem, hogy sokan vagyunk így ezzel és ezeknek a hot hatch-eknek lassan, de biztosan fel fog kúszni a piaci értékük, mert egy olyan kor képviselői, ami már nem fog visszatérni és akárhogy is nézzük, alig van belőlük a piaci kínálatban elérhető, használt példány. A Focus ST-t el tudom képzelni pár év múlva értékes sportos youngtimernek és az oldtimerkort is meg tudja élni, ha nem törik rommá, és kicsit vigyáznak rá.

A mérés előtt beállítottuk a ventilátorokat, hogy elég menetszelet biztosítsanak a töltőlevegő-hűtőnek és megkezdtük a mérés. Amikor a motor terhelést kap, kicsit mélyebbé válik a hangja, ettől még jobban kijön a karakteres öthengeres hang, és látszik ahogy nekifeszül a görgőknek.

A mérés végén elemeztük az eredményt, tanulságos a görbe alakja is, mert egészen nagy tartományban a maximális teljesítmény közelében van. Ez pedig azt jelenti, hogy széles tartományban erős és jól húz, nem pedig megindul és rögtön leszabályoz vagy elfogy. Jellemzően az ilyen karakterű, lapos görbés motorokat erősebbnek érezzük, és nagyon jó őket vezetni.

Hogy megvan-e a gyári 225 lóerő a mérés végén kiderül, nézzétek meg a videót.

Ha pedig jónak találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, érdekes mérések jönnek még.

Korábbi epizódok:

A Becsületesnepper örök tippje
Sokan szeretik, nagyon lassan csökken az értéke és rengetegszer ajánljuk a Nepperűző rovatban. A Honda Jazz ezúttal teljesítménymérésen bizonyíthat.
A Volvo amit csak imádni lehet
Szinte fullextrás, agyonvághatatlan szívó benzinmotort hord az orrában és még mindig nagyon jó a kiállása. Mit tud a mérőpadon és miért kellett szerelnünk?