2018.06.15. 15:10

A Totalcar Erőmérő sorozatában hétről-hétre próbára tesszük az olvasók autóit az Autokorbel profi mérőpadján. Az Erőmérő indulásakor nyilvános jelentkezést hirdettünk és mivel több mint kilencszázan csaptak le azonnal a lehetőségre, egyelőre nem fogadunk újabb autókat. Ezúttal egy Honda Prelude érkezik a görgőkre, amelynek gazdája rengeteget dolgozott azért, hogy kedvenc kupéját kivakarja az évtizedes mocsokból. Az autó most szép és jó, de már több mint 300 ezer kilométer van benne. Lássuk, erős maradt-e!

Az Erőmérő mai epizódjának főszereplője egy piros Honda Prelude. 1994-ben készült, a modell negyedik generációjának tagja és véleményem szerint az utolsó különleges Prelude. Hiába szólt a nagy megújulásról az ötödik generáció marketingje, az valahogy beleszürkült a tömegbe, nem volt már különlegesség 1997 után.

Annak ellenére, hogy a negyedik széria már nem bukólámpákkal készült, formája nagyon szép, különleges a belső dizájn is és a hátsó lámpák sem akármilyen formatervezői bravúr eredményei. Huszonnégy éve még mertek különlegeset csinálni a Hondánál, és ne felejtsük el, hogy 1994-et írunk, Magyarországon akkoriban még lehetett új ZAZ Tavriát kapni, volt az Oltcit is és mindössze két éve gyártották Esztergomban a második generációs Suzuki Swiftet, amely 1994-ben eladási rekordot döntött. Na, ilyen autók közt bukkant fel a Prelude.

Ebben a környezetben szinte szupersport autónak tűnhetett az 1991-től gyártott Honda, és motorja még mai szemmel nézve is korszerűnek tekinthető, sőt, ha eltekintünk a környezetvédelmi besorolásától, egyáltalán nincs benne kivetnivaló.

A blokk a mára már hagyományosnak tekinthető dupla vezérműtengelyes (DOHC) tizenhat szelepes felépítésű, de a szívóoldalon változó szelepvezérléssel, amely körülbelül 5500-as fordulaton vált át, így szinte két motor tulajdonságait ötvözi. Meg is téveszti az embert, ha csak a számadatokat nézi, mert a maximális nyomaték értéke is a fordulatszámskála felső tartományában található. Ez nem jelenti azt, hogy alul gyenge, inkább csak annyit, hogy 5500/perc fordulat felett még rátesz egy lapáttal, de a 2,2 literes blokk alul sem döglött.

Ez a H22-es kódú alapmotor annyira jól sikerült a Hondának, hogy a versenysportban, a túraautó-bajnokságokban és a Formula 3-ban is építettek rá versenymotorokat. A legnagyobb újdonsága nem is a változó szelepvezérlés volt, hanem a Honda által fejlesztett és először alkalmazott hengerhüvelyek, amelyek az FRM (Fiber Reinforced Metal) elnevezést kapták. Ez egy elektrokémiai úton készített alumíniummal, illetve alumíniumoxidokkal kopásállóvá tett, különleges mikrorostos szerkezettel erősített felület. Kopásállósága nagy, súrlódása kicsi és nagyon jó olajtároló képességű. Ez utóbbival magyarázható a megszokottól kicsit magasabb olajfogyasztás, ami nem hiba, hanem sajátosság.

A motor keverékképzése a Honda PGM-Fi rendszere, amely mai szemmel nézve egyszerű, de nagyon megbízható és pontos szerkezet és a kilencvenes évek első felében nagyon előremutató, elektronikusan vezérelt rendszer volt.

A mérésre érkezett Prelude-ben körülbelül 350 ezer kilométer volt, ezt maga a tulajdonos mondta, aki elárulta azt is, hogy korábban óracsoportot cseréltetett, ezért a számláló nem a valós futásteljesítményt mutatja. Ennyi idő és ilyen sok kilométer alatt elválik az ocsú a búzától, főként egy sportos motor esetében, hiszen hiába a különleges hengerfal, ezeket az autókat jellemzően keményen hajtották a korábbi tulajdonosok, és mindig nagy kérdés, hogy megkapták-e a szükséges karbantartásokat. Ez a hegyes négyhengeres ráadásul nagy fordulaton él igazán, hiszen 7200/percnél szabályoz, maximális teljesítménye is alig 7000 alatt jön meg.

Már nem lepődtünk meg a hangversenyen, amit ez a kettőkettes 5500 felett produkál, mintha valami fojtás szűnne meg ilyenkor, teljesen más orgánummal kezd üvölteni a Honda. Már hallottuk ezt a korábban kipróbált Accord Type-R-ben is, ennek ellenére még mindig nagyon élvezzük, nem beszélve az adatokról és a görbe formájáról.

Kapcsolódó
Honda Accord Type R, kell még valamit hozzátenni?

Honda Accord Type R, kell még valamit hozzátenni?

Padon egy igazi ezredfordulós japán. Hiába a nagy literteljesítmény, az őrült fordulat, ez a motor állja az időt. Na, de a lóerők is megmaradtak?

Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg a Prelude hangját, tényleg nagy élmény!

Ha pedig jónak találjátok az Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, minden héten újabb érdekes autók jönnek.

Korábbi epizódok

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53