Sportos Honda 350 ezer kilométerrel
A Totalcar Erőmérő sorozatában hétről-hétre próbára tesszük az olvasók autóit az Autokorbel profi mérőpadján. Az Erőmérő indulásakor nyilvános jelentkezést hirdettünk és mivel több mint kilencszázan csaptak le azonnal a lehetőségre, egyelőre nem fogadunk újabb autókat. Ezúttal egy Honda Prelude érkezik a görgőkre, amelynek gazdája rengeteget dolgozott azért, hogy kedvenc kupéját kivakarja az évtizedes mocsokból. Az autó most szép és jó, de már több mint 300 ezer kilométer van benne. Lássuk, erős maradt-e!

Az Erőmérő mai epizódjának főszereplője egy piros Honda Prelude. 1994-ben készült, a modell negyedik generációjának tagja és véleményem szerint az utolsó különleges Prelude. Hiába szólt a nagy megújulásról az ötödik generáció marketingje, az valahogy beleszürkült a tömegbe, nem volt már különlegesség 1997 után.
Annak ellenére, hogy a negyedik széria már nem bukólámpákkal készült, formája nagyon szép, különleges a belső dizájn is és a hátsó lámpák sem akármilyen formatervezői bravúr eredményei. Huszonnégy éve még mertek különlegeset csinálni a Hondánál, és ne felejtsük el, hogy 1994-et írunk, Magyarországon akkoriban még lehetett új ZAZ Tavriát kapni, volt az Oltcit is és mindössze két éve gyártották Esztergomban a második generációs Suzuki Swiftet, amely 1994-ben eladási rekordot döntött. Na, ilyen autók közt bukkant fel a Prelude.

Ebben a környezetben szinte szupersport autónak tűnhetett az 1991-től gyártott Honda, és motorja még mai szemmel nézve is korszerűnek tekinthető, sőt, ha eltekintünk a környezetvédelmi besorolásától, egyáltalán nincs benne kivetnivaló.
A blokk a mára már hagyományosnak tekinthető dupla vezérműtengelyes (DOHC) tizenhat szelepes felépítésű, de a szívóoldalon változó szelepvezérléssel, amely körülbelül 5500-as fordulaton vált át, így szinte két motor tulajdonságait ötvözi. Meg is téveszti az embert, ha csak a számadatokat nézi, mert a maximális nyomaték értéke is a fordulatszámskála felső tartományában található. Ez nem jelenti azt, hogy alul gyenge, inkább csak annyit, hogy 5500/perc fordulat felett még rátesz egy lapáttal, de a 2,2 literes blokk alul sem döglött.

Ez a H22-es kódú alapmotor annyira jól sikerült a Hondának, hogy a versenysportban, a túraautó-bajnokságokban és a Formula 3-ban is építettek rá versenymotorokat. A legnagyobb újdonsága nem is a változó szelepvezérlés volt, hanem a Honda által fejlesztett és először alkalmazott hengerhüvelyek, amelyek az FRM (Fiber Reinforced Metal) elnevezést kapták. Ez egy elektrokémiai úton készített alumíniummal, illetve alumíniumoxidokkal kopásállóvá tett, különleges mikrorostos szerkezettel erősített felület. Kopásállósága nagy, súrlódása kicsi és nagyon jó olajtároló képességű. Ez utóbbival magyarázható a megszokottól kicsit magasabb olajfogyasztás, ami nem hiba, hanem sajátosság.

A motor keverékképzése a Honda PGM-Fi rendszere, amely mai szemmel nézve egyszerű, de nagyon megbízható és pontos szerkezet és a kilencvenes évek első felében nagyon előremutató, elektronikusan vezérelt rendszer volt.
A mérésre érkezett Prelude-ben körülbelül 350 ezer kilométer volt, ezt maga a tulajdonos mondta, aki elárulta azt is, hogy korábban óracsoportot cseréltetett, ezért a számláló nem a valós futásteljesítményt mutatja. Ennyi idő és ilyen sok kilométer alatt elválik az ocsú a búzától, főként egy sportos motor esetében, hiszen hiába a különleges hengerfal, ezeket az autókat jellemzően keményen hajtották a korábbi tulajdonosok, és mindig nagy kérdés, hogy megkapták-e a szükséges karbantartásokat. Ez a hegyes négyhengeres ráadásul nagy fordulaton él igazán, hiszen 7200/percnél szabályoz, maximális teljesítménye is alig 7000 alatt jön meg.

Már nem lepődtünk meg a hangversenyen, amit ez a kettőkettes 5500 felett produkál, mintha valami fojtás szűnne meg ilyenkor, teljesen más orgánummal kezd üvölteni a Honda. Már hallottuk ezt a korábban kipróbált Accord Type-R-ben is, ennek ellenére még mindig nagyon élvezzük, nem beszélve az adatokról és a görbe formájáról.
Honda Accord Type R, kell még valamit hozzátenni?
Padon egy igazi ezredfordulós japán. Hiába a nagy literteljesítmény, az őrült fordulat, ez a motor állja az időt. Na, de a lóerők is megmaradtak?
Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg a Prelude hangját, tényleg nagy élmény!
Ha pedig jónak találjátok az Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, minden héten újabb érdekes autók jönnek.
Korábbi epizódok
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
