A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle és érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél, de második generációs Skoda Octavia RS-t még nem láttunk a mérőpadon. Minden héten jelentkező sorozatunkban az olvasók autói közül válogatunk. Azok számíthatnak a jelentkezésünkre, akik az Erőmérő tavalyi indulásakor időben kitöltötték az elektronikus jelentkezési lapunkat. Olyan sokan töltötték fel adataikat, hogy a jelentkezést napok alatt lezártuk és egyelőre nem is tervezzük az újraindítását.

Akár öreg és gyenge akár erős és sportos egy autó, az Autokorbel hitelesített mérőpadján végzett mérések mindig hoznak valami tanulságot. Most sincs ez másként. A Skoda Octavia RS járt már nálunk teszten, szerettük is, most pedig megmérjük mit tud egy ilyen autó jó állapotban, de már 100 ezer kilométer felett.
Az Octavia RS kétliteres blokkja nagyon hasonló a korabeli Golf GTi motorjához. A különlegesen kialakított hengerfejben egészen szegény keverékes égés lehetséges az úgynevezett rétegelt direkt befecskendezéssel - állítja a marketinganyag, de nekünk ez most nem annyira fontos.
Ez egy RS-modell, itt teljesítmény kell, nem pedig alacsony fogyasztás. Mellesleg nem fogyaszt rosszul a Skoda sportmodellje, sőt, az Euro 5-ös környezetvédelmi normát is teljesíti, tehát egészen tiszta üzemű is a turbófeltöltéses motor.

Felépítését tekintve ez egy öntöttvas hengertömbös blokk, tizenhat szelepes, dupla vezérműtengelyes hengerfejjel. Változó szelepvezérlésű, de nem állásos a szabályzású, hanem a rendszer folyamatosan hangolja a terhelésnek és egyéb üzemi paramétereknek megfelelően a két tengely egymáshoz viszonyított helyzetét. Egy elektronikusan vezérelt, olajnyomással működtetett mechanika állítja a szívó vezérműtengelyt, a vezérlést pedig egysoros lánc hajtja.
A blokknak egyébként van két kiegyensúlyozótengelye is, hogy a járása rezonanciamentes legyen. Ezek kétszeres sebességgel forognak a főtengelyhez képest.

A hengertömb öntöttvasból készült, az olajteknő pedig speciális alumíniumból, ráadásul dupla fedeles kialakítású, hogy az oldalgyorsuláskor, erős fékezéskor fellépő gyorsulások ne szorítsák ki az olajat úgy, hogy az olajpumpa nem kap olajat.
A motor további érdekessége a hűtési rendszere is, mert egy külső házban van a fogazott szíjjal hajtott vízpumpa, amely a termosztátot is magába foglalja. Az egész blokk bonyolultnak tűnik a hosszú vezérműlánccal, kiegyensúlyozó tengelyekkel és a hosszú láncvezetőkkel, a többsoros, olajpumpát hajtó rövid lánccal és a vízpumpát hajtó fogazott szíjjal. Úgy tűnik, jobban nem is lehetett volna bonyolítani, pedig a súrlódás csökkentése fontos feladat a takarékos működés és a jó hatásfok követelménye miatt. Ezt ezúttal mégis alárendelték a komfort és a hétköznapi használhatóság kedvéért, így kisebb csoda, hogy a motor egészen megbízható, csak az egyik láncfeszítővel voltak bajok és a turbófeltöltő elektronikus szelepének zörgésével a kezdeti modelleknél. Ezeket a gyártó időben javította.

Az RS névleges csúcsteljesítménye 200 lóerő, nagyon alacsony, 5100-as fordulaton, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 280 newtonméter egészen 1800-tól 5000 fordulatig. Rutinos Erőmérő-nézők ebből a széles maximális nyomatéktartományból tudják, hogy az értéket elektronikusan állították be, és az ilyen jellegű motorokkal valóban csodát tehet egy okosan megírt motorvezérlő program.
A mérés nem hozott meglepetést, az Octavia RS csendben, mindenféle extra hangtól mentesen hajtotta meg a padot, de a görbék tanulságosak. Ezek azok a görbék, amelyek mindig magasabbnak tűnnek a hétköznapokban, mert eleve magasan mennek, simák és sokáig megtartják az értékeket, mint az átlagos autókon. Így kell kinéznie manapság egy korszerű motor külső jelleggörbéjének.
Nézzétek meg a videót, utána megbeszéljük a részleteket!.
Ha pedig jónak találjátok ezt az Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, további érdekes epizódok jönnek!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
