Mi tudja a gyári adatokat, ha nem ez?

Totalcar Erőmérő: Ford Fiesta ST – 2018.

2018.08.17. 15:43

Ritkán teszünk új tesztautót a mérőpadra, de ezt nem tudtuk kihagyni. A Totalcar hetente jelentkező sorozatában, az Erőmérében azoknak az olvasóknak az autóit láthatjátok, akik az egy éve lezajlott jelentkezési időszakban küldték el a szükséges adatokat nekünk. Ezúttal kivételt tettünk, mert kíváncsiak voltunk, hogy mire képes valójában a papíron és menet közben nagyon erősnek tűnő, másfél literes, háromhengeres turbómotor az új Ford Fiesta ST-ben.

A Fiesta ST a szerkesztőségben nem tudott kihűlni, mert mindig menni akart vele valaki. Ezt az autót szokták felhozni a kollégák példaként, amikor valaki elkezdi a régen minden jobb volt dumát, mert a Fiesta ST igen élvezetes autó még úgy is, hogy megfelel az Euro 6 környezetvédelmi normának, a motorja csupán háromhengeres és mindössze 1500 köbcentis. Az élvezetet nem is adja drágán, hiszen száz kilométerenként bőven 10 liter alatt fogyaszt a 200 lovas autó, ha egy picit visszafogjuk magunkat.

Ebben az autóban szinte minden benne van, ami a sportos vezetéshez szükséges, mégis megállja a helyét a hétköznapi használat során. Jó alatta a futómű, differenciálműve mechanikusan önzáró, de azért okos elektronikus kipörgésgátlója is van, ami egy gombnyomással kikapcsolható. Az ST kipufogórendszere félaktív, tehát változtatja a hangját az üzemmódoknak megfelelően, így aztán a háromhengeres jellegzetes hangja nem igazán jön át.

Ezzel még nincs vége a meglepetéseknek, hiszen ez a háromhengeres motor valóban a korszerű műszaki megoldások tárháza. Van itt kettős befecskendezés, tehát nagynyomású közvetlen és kisnyomású szívócsatorna-befecskendezés, van szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés, valamint bizonyos üzemállapotban hengerlekapcsolás is, ami egyelőre nagyon ritka műszaki megoldás a háromhengeresek között. A lekapcsolt henger fölött a szelep is nyitva marad, hogy ezzel is csökkenjenek a veszteségek és valóban keveset tudjon enni a motor.

Van továbbá turbófeltöltő, természetesen töltőlevegő-hűtővel és különlegesen kiképzett turbinageometriával, amely gyors felpörgést tesz lehetővé. A teljesen alumínium motor vezérműtengelyeit egysoros vezérműlánc hajtja, főtengelye pedig speciálisan elékelt az egyenletes járás érdekében akár három-, akár kéthengeresként működik éppen a Ford ST.

Mielőtt még jobban belebonyolódnánk a technikába, jegyezzük meg, hogy az autó egy kevés kilométert futott tesztautó, amelyen kölni rendszámtábla van, vagyis az autó egyenesen onnan érkezett, ahol a Ford Motor Europe a háromhengeres, egyliteres, illetve másfeles Ecoboost-motorokat gyártja.

Ez a motor pedig egy teljesen elektronikusan szabályzott, feltöltött konstrukció, melynek karakterét és teljesítményét a gyártó elektronikusan ide-oda tudja tologatni, és ha benne maradnak a 10-20%-os mezőben, akkor az eltérés még az élettartamot sem befolyásolja igazán.

Felmerül a kérdés, hogy mi tudja majd a gyári adatokat, ha nem ez a tesztautó, ami a Ford központ tulajdona és azt a fontos feladatot bízták rá, hogy győzze meg az újságírókat és közönségüket az új ST nagyszerűségéről.

Mindegy, ne találgassunk, nézzük meg a görbéket, hogy lássuk, mit lehet kihozni ma egy 1500 köbcentis, feltöltött, Euro 6-os motorból! Nem tudjuk, hogy ez valóban egy okosított sajtóautó-e, vagy csupán egy széria Fiesta ST, de a görbék nagyon tanulságosak. A nyomatékgörbe hamar magasra megy és nagyon széles fordulatszám-tartományban a maximum közelében marad, így semmi jelentősége, hogy a helyi csúcs valahol 2300 környékén van, ez bizony egy szépen megrajzolt görbe.

A teljesítménygörbe nem különben, a 4000/perc fordulat után következő ellaposodó szakasz nagyon jót tesz az Fiesta vezethetőségének és szubjektív erőérzetnek. Az ilyen blokkokat valahogy eleve erősebbnek érezzük, mint a hamar lekonyuló görbéket rajzoló motorokat.

Nem árulom el tudja-e a gyári értékeket a Ford Fiesta ST, próbáljátok meg kitalálni és csak ezután nézzétek meg a videót!

Ha szeretitek a Totalcar hetente jelentkező sorozatát, az Erőmérőt és további érdekes autókat szeretnétek látni, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára!

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.