A Volvo amit csak imádni lehet
Totalcar Erőmérő: Volvo 940 GLE – 1991.
Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak teljesítményét mérjünk, ismét egy jó állapotú youngtimer a sztár. Párját ritkítja ez a Volvo, és nem csak a kora, hanem felszereltsége miatt is. Vajon a motorja mennyire bírta az elmúlt majdnem harminc évet?

A mérésre kiválasztott autók mindig érdekesek valamiért. Sokszor a motorjuk mérnöki műremek, egekbe emelkedő fordulatszámmal, esetleg lentről érkező tengernyi nyomatékkal. Máskor látszik rajtuk, hogy már rengeteg kilométert tettek meg, ennek ellenére simán hozzák a gyár által megadott teljesítményt. Gyakran pedig egyszerűen csak szeretjük a típust, és kíváncsiak vagyunk, rászolgál-e.
A kocka Volvók nem ismeretlenek számunkra, hiszen az első Rulettkerék-autó is az volt, és nagyon szerettük. Ezért is örültünk, amikor az egy éve lezajlott jelentkezési időszakban az Erőmérő várólistájára került egy kilences szériából való példány. Az 1991-es 940 GLE meglepően jó állapotú és magas felszereltségű. Klíma, állóhelyzeti fűtés, tetőablak, négy elektromos oldalablak - csupa olyan dolog, ami régen többe került az első tulajdonosnak, mint ma a sokadiknak, ezért aztán egy huszonhét éves autóban még nagyobb ritkaságnak számítanak.

A mérésre érkezett Volvo motorja a B230-as kódot viselő nyolcszelepes 2,3-as szívómotor, ahogy nevezik, a "Red block". A korszak egyik legmegbízhatóbb motorja, melyet sok helyen használják tuningalapként. Még az sem szorította háttérbe a lóerővadászok körében, hogy kicsit később megjelent a B234-es változat, amely tizenhat szelepes hengerfejjel készült.

Annak ellenére, hogy egészen egyszerű konstrukció, sokkal több, mint aminek elsőre tűnik. A nyolcvanas évek végén már majdnem húsz éve létező alapkonstrukcióhoz úgy nyúltak, hogy külsőre majdnem változatlan maradt. Ezt ma egy gyártó sem engedhetné meg, inkább fordítva szokták csinálni: új motornak kiáltják ki, pedig csak más méretű a katalizátora és megváltozott a szelepfedelének színe.
A Volvo nem ilyen. Itt a B-sorozatú motor külsőre változott kicsit, de 1985 és 1990 között számos ponton módosították a belsejét, még a főtengelye is más, tehát akár új blokknak is tekinthetnénk az 1990-ben bemutatott négyhengerest. A főtengely egyébként 1989-ben kapott ellensúlyt, ami kisebb csapágyterhelést és rezonanciát eredményez, ezen felül rezgéscsillapítós, növelt tömegű első ékszíjtárcsát is alkalmaztak.
A csapágyak méretét szintén csökkentették, hogy súrlódásuk kisebb legyen, a dugattyúkat is laposabbakra cserélték, a hajtórudak hosszát pedig megnövelték. A kilencvenes évek elején még nem volt annyira megszokott, hogy olyan konstrukcióval álljon elő egy autógyártó, amit könnyedén tudnak a különböző piacok igényihez igazítani, pedig ennél a motornál épp ez történt. Így aztán létezett kisebb hengerűrtartalmú turbós az olasz piacra, és egy másik, több köbcentivel az amerikaira. A szívómotornak is több változatát alapozták a B motorcsaládra, és a Volvónál már akkor alkalmazták az építőkocka-elvet, amelyet aztán a modern eDrive motorcsaládban tökéletesítettek jóval később.

A huszonhét éves 940-es mérése teljesen egyszerűnek látszott, a maximális teljesítmény is a megszokott pár lóerővel maradt a gyári érték alatt, azonban a görbe alakján meglepődtünk. Ha változó szelepvezérlésű lenne, azonnal rávágjuk, hogy a vezérlés késik, nem áll át időben, ezért ilyen horpadt a görbe. Azonban ez a blokk állandó szelepvezérlésű, semmilyen fordulatszámfüggő hangolás nincs benne, ráadásul az előgyújtása is elektronikusan vezérelt, így elvileg az sem okozhat ilyen anomáliát.
Pár perccel később találtunk egy hibát, megpróbáltuk kijavítani, és újra megmértük teljesítményét. Nézzétek meg a videót, elemezzük a görbe alakját és megpróbáljuk feltárni a furcsa teljesítményleadás hátterét.
Ha érdekesnek találjátok az Erőmérő-sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, a jövő héten egy sportos hot hatch következik a kilencvenes évekből!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
