Többet tud, mint amennyit mutat
Totalcar Erőmérő: Hyundai Coupe 2.0 16V – 2007.
Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak a teljesítmény mérése folyik, ezúttal egy alulbecsült kupé állt a mérőpadra. A Hyundai Coupe sok érdekességet rejt a motortető alatt, ráadásul formája is kívánatos. Vajon elég erős?

A Hyundai Coupe soha nem akart sportkocsi lenni, a korabeli hirdetések is inkább a praktikumról és a szép formáról szóltak. Utóbbin lehet vitatkozni, a praktikum viszont tényleg adott: a hátsó fejtér kicsi, de a nagy csomagtérfedél nagy csomagteret rejt, ha az üléseket előredöntjük. A praktikumot kupé mértékkel kell nézni - nem családi kombi a Hyundai, viszont a 2+2 ülésrend mellett is még elfogadható a használhatósága.
Inkább valamiféle GT, a vonalvezetése és az arányai egészen jók. Viszont minket inkább a motorja érdekel, amelynek már a története is elég érdekes. A Hyundai korábban a Mitsubishi által tervezett, de Koreában gyártott blokkokat használt, 1995-től viszont a Beta-motorcsaládot, melynek tagjait helyben tervezték, továbbra is a Mitsubishi 4G motorcsalád alapjaira.

Változást hozott a Hyundai életében a 2002-ben alapított Global Engine Manufacturing Alliance, amely a DaimlerChrysler, Mitsubishi és a Hyundai közös vállalkozása volt. Célja a motorblokkok közös tervezése, a költségek optimalizálása volt. A Hyundai első GEMA-tervezésű motorja nem a Beta volt, hanem a Theta, tehát a következő generáció, azonban a Beta legutolsó változatának a hengerfeje is már a közös leányvállalattól származik.

Klasszikus felépítésű, dupla, felülfekvő vezérműtengelyes (DOHC), kétliteres szívómotor, melyen a kipufogóoldali vezérműtengelyt fogazott szíj hajtja, az áthajtást a két tengely között pedig rövid, egysoros lánccal oldották meg. Ezen a tengelyen található az állítómű is, amely a két tengely egymáshoz viszonyított helyzetét módosítja a motor terhelésének és fordulatának függvényében. Nincs tehát változó szelepemelés, csak időben változó vezérlési idők. Viszont a szabályozás nem állásos, tehát nem átkapcsol egy bizonyos üzemállapotban, hanem az egyenletes karakterisztika érdekében folyamatos.
A hengertömb nagyon hasonló a Mitsubishi 4G blokkhoz. Ez is öntöttvas, a hengerfej pedig alumíniumból készült. A főtengely öt helyen csapágyazott, kovácsolt. Ezt a kétliterest Amerikában is forgalmazták annak idején, a tuningosok nagyon kedvelik, mert a hengertömb masszív, jó anyagokból épül fel a blokk, mechanikailag nagyon strapabíró. Turbósítva a 200 lóerő feletti teljesítményt is tartósan bírja, szériaállapotban pedig a félmillió kilométer sem gond neki. Aki nem turbósítja, a gyáritól eltérő vezérműtengelyekkel 8000 fordulat fölötti fordulatszámot is elérhet vele, így is közel 200 lóerő a végeredmény, ennek ellenére változatlanul nagyon tartós marad a motor az erős főtengelynek és a jó kiegyensúlyozásnak köszönhetően.

Mi ezúttal is arra vagyunk kíváncsiak, hogy a Hyundai Coupe 162 ezer kilométerrel a háta mögött mit tud a teljesítménymérő-padon, és milyen görbét rajzol a mérés végén. Tudjuk, az 1400 kilós kupé nem lesz versenyautó ezzel a motorral, és a 9 másodperces 100-as sprinttel, de a görbékből sok tulajdonsága kiderül majd.
A mérés ezúttal könnyedén lefutott, a Hyundai szépen elforgott a leszabályozásig, a görbék pedig példásak lettek. Nézzétek meg a videót, a végén elemezzük kicsit az eredményeket, illetve megfejtjük, mire gondolt a költő a motor tervezése közben.
Ha pedig érdekesnek találjátok a hetente jelentkező sorozatunkat, az Erőmérőt, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, mert még sok érdekes autó következik!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
