50 év után az Erőmérőben
Totalcar Erőmérő: Skoda 1000 MB
A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél, most pedig egy majdnem ötvenéves veterán Skoda tekeri meg a mérőpad görgőit: a sorozat történetének egyik legszebb autója.
Az 1000 MB volt az első farmotoros modell a 400-as sorozat után, a Skodák egészen az 1987-ben megjelent Favoritig bezárólag megtartották sajátos felépítésüket. Bár 1987-ben már elavultnak számított a séma, az Erőmérő mai főszereplőjének megjelenésekor, 1964-ben még korszerűnek számított.
A típusmegjelölésben az ezres szám a motor lökettérfogatára, az MB rövidítés pedig a gyártás helyére, Mlada Boleslavra utalt. Tervezéskor a tágas utastér, a kompakt külső, illetve a kis tömeg és alacsony fogyasztás voltak a kitűzött célok. A motor hátraköltöztetésével növelni tudták az utasteret, elöl pedig nagy csomagtartót tudtak kialakítani, mégpedig úgy, hogy a karosszéria megőrizte kompaktságát, teljes hossza alig haladta meg a négy métert.
A karosszéria önhordó volt. Gyűrődőzónával, illetve biztonsági kormányoszloppal szerelték. Ha időben elhelyezzük az 1000 MB-t, látni fogjuk, hogy minden tekintetben a kor színvonalán állt. A 60-as években még a Volkswagennek sem volt vízhűtéses autója, a kategóriát akkoriban a typ3 modell képviselte, tulajdonképpen a Bogárhátú 1500-as motorjával, 45 lóerővel. Bár a Volkswagennek nagyobb a csomagtartója, az utastere kisebb, és csak háromajtós. A 411-es sorozat, tehát a Passat elődje csak később jelent meg.
Ehhez képest a Skoda vízhűtéses, kompakt, de önhordó karosszériás, viszonylag nagy utasterű, és mindössze 760 kg-os autó volt. Motorja négyhengeres, 42 lóerős, egyes források szerint 45, 4800/perc fordulaton. Az egyliteres lökettérfogatból ez bravúros teljesítménynek számított és megfelelő dinamikával mozgatta a viszonylag könnyű autót. A korabeli kategóriatárs Volkswagen két mázsával volt nehezebb.
A motorja soros elrendezésű, OHV vezérlésű (felül szelepelt, oldalvezérelt), amely hátul hosszában helyezkedett el, és mellé került a hűtő. A hűtőlevegő az autó bal oldalán nyitott kopoltyún jutott be és vezették az autó alá.
A gyújtás természetesen megszakítós, a keverékképzés pedig egy kicsinyke Jikov karburátorral valósult meg. Méretéből egyből látszik, hogy inkább a takarékosság, mint a maximális teljesítmény volt a cél. Amikor Peti, a technikus beindította az 1000 MB-t, mindannyiunkat meglepett a kulturált hang. Nagyon szépen és halkan állt be a mérőpadra. A motor alig kelt mechanikus zajokat, csupán a kipufogót lehet halkan hallani, szinte mint valami mai autónál. A Skoda gazdája időben szól a technikusunknak, hogy ha a mérés közben netán felszaladna a vízhőfok, azonnal állítsa maximumra az utastér fűtését, így hűtse vissza a motort. Ez amolyan farmotoros-skodás elővigyázatosság.
Rövid melegítés után elkezdődött a mérés, meg is kellett ismételni, mert elsőre túl kicsire állítottuk a pad fékezőerejét, alulbecsültük az 50 éves technikát. Ilyenkor túl hamar lefut a mérés, pontosabb és jobb, amikor hosszabban, jobban terhelve énekeli ki a motor a maximumát. A második kísérlet során pontosan ez történt, szép görbét rajzolt az öreg Skoda. Csúcsteljesítménye kicsit ugyan elmaradt a névlegestől, de valószínűsíthetjük, hogy az előgyújtás szabályzása nem volt tökéletes, hiszen a görbe első harmada, valamint a nyomatékgörbéje tökéletes. Felesleges volt az aggodalom a melegedés miatt is, az üzemi hőfok meg sem emelkedett.
Nézzétek meg a mérést, a végén láthatjátok a mérési eredményeket, és örüljetek velünk, hogy ismét egy igazi technikatörténeti érdekesség szerepelt hetente jelentkező sorozatunkban. Ha érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérőt, iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra, mert további érdekes autók jönnek az utcáról!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.