50 év után az Erőmérőben
Totalcar Erőmérő: Skoda 1000 MB
A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél, most pedig egy majdnem ötvenéves veterán Skoda tekeri meg a mérőpad görgőit: a sorozat történetének egyik legszebb autója.

Az 1000 MB volt az első farmotoros modell a 400-as sorozat után, a Skodák egészen az 1987-ben megjelent Favoritig bezárólag megtartották sajátos felépítésüket. Bár 1987-ben már elavultnak számított a séma, az Erőmérő mai főszereplőjének megjelenésekor, 1964-ben még korszerűnek számított.
A típusmegjelölésben az ezres szám a motor lökettérfogatára, az MB rövidítés pedig a gyártás helyére, Mlada Boleslavra utalt. Tervezéskor a tágas utastér, a kompakt külső, illetve a kis tömeg és alacsony fogyasztás voltak a kitűzött célok. A motor hátraköltöztetésével növelni tudták az utasteret, elöl pedig nagy csomagtartót tudtak kialakítani, mégpedig úgy, hogy a karosszéria megőrizte kompaktságát, teljes hossza alig haladta meg a négy métert.

A karosszéria önhordó volt. Gyűrődőzónával, illetve biztonsági kormányoszloppal szerelték. Ha időben elhelyezzük az 1000 MB-t, látni fogjuk, hogy minden tekintetben a kor színvonalán állt. A 60-as években még a Volkswagennek sem volt vízhűtéses autója, a kategóriát akkoriban a typ3 modell képviselte, tulajdonképpen a Bogárhátú 1500-as motorjával, 45 lóerővel. Bár a Volkswagennek nagyobb a csomagtartója, az utastere kisebb, és csak háromajtós. A 411-es sorozat, tehát a Passat elődje csak később jelent meg.

Ehhez képest a Skoda vízhűtéses, kompakt, de önhordó karosszériás, viszonylag nagy utasterű, és mindössze 760 kg-os autó volt. Motorja négyhengeres, 42 lóerős, egyes források szerint 45, 4800/perc fordulaton. Az egyliteres lökettérfogatból ez bravúros teljesítménynek számított és megfelelő dinamikával mozgatta a viszonylag könnyű autót. A korabeli kategóriatárs Volkswagen két mázsával volt nehezebb.
A motorja soros elrendezésű, OHV vezérlésű (felül szelepelt, oldalvezérelt), amely hátul hosszában helyezkedett el, és mellé került a hűtő. A hűtőlevegő az autó bal oldalán nyitott kopoltyún jutott be és vezették az autó alá.

A gyújtás természetesen megszakítós, a keverékképzés pedig egy kicsinyke Jikov karburátorral valósult meg. Méretéből egyből látszik, hogy inkább a takarékosság, mint a maximális teljesítmény volt a cél. Amikor Peti, a technikus beindította az 1000 MB-t, mindannyiunkat meglepett a kulturált hang. Nagyon szépen és halkan állt be a mérőpadra. A motor alig kelt mechanikus zajokat, csupán a kipufogót lehet halkan hallani, szinte mint valami mai autónál. A Skoda gazdája időben szól a technikusunknak, hogy ha a mérés közben netán felszaladna a vízhőfok, azonnal állítsa maximumra az utastér fűtését, így hűtse vissza a motort. Ez amolyan farmotoros-skodás elővigyázatosság.
Rövid melegítés után elkezdődött a mérés, meg is kellett ismételni, mert elsőre túl kicsire állítottuk a pad fékezőerejét, alulbecsültük az 50 éves technikát. Ilyenkor túl hamar lefut a mérés, pontosabb és jobb, amikor hosszabban, jobban terhelve énekeli ki a motor a maximumát. A második kísérlet során pontosan ez történt, szép görbét rajzolt az öreg Skoda. Csúcsteljesítménye kicsit ugyan elmaradt a névlegestől, de valószínűsíthetjük, hogy az előgyújtás szabályzása nem volt tökéletes, hiszen a görbe első harmada, valamint a nyomatékgörbéje tökéletes. Felesleges volt az aggodalom a melegedés miatt is, az üzemi hőfok meg sem emelkedett.
Nézzétek meg a mérést, a végén láthatjátok a mérési eredményeket, és örüljetek velünk, hogy ismét egy igazi technikatörténeti érdekesség szerepelt hetente jelentkező sorozatunkban. Ha érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérőt, iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra, mert további érdekes autók jönnek az utcáról!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
