Zaporozsec, a "legenda"
Totalcar Erőmérő: ZAZ 968 Zaporozsec - 1973.
Az Erőmérőben a hitelesített, profi teljesítménymérő padon az Autokorbelnél megmutathatják az autók, mit tudnak valójában. Már többször elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett önkéntesek autóit, és sok érdekesség kerül fel a mérőpadra. Most egy igazi ritkaság került fel a mérőpadra: egy Zaporozsec 968 1973-ból.

Ha végigtekintünk a Merkur által forgalmazott autókon, az egyik leglenézettebb a Zaporozsec volt. Ennek oka nyilván a minősége, illetve a gyártás minőségbiztosításának szinte teljes hiánya volt, hasonlóan a Daciához, ott is hasonló problémákkal küzdöttek az elvtársak.
Ha benézünk a színfalak mögé, és elhelyezzük az autót a korban, a koncepció nem volt rossz. A ZAZ 968 nem az első Zaporozsec, korábban már voltak népautós próbálkozásai a zaporozsjei autógyárnak, de azokat a Merkur nem forgalmazta. A már akkor működő Kermi, a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet egyszerűen nem találta elég jónak a korai modelleket.

A 968-as viszont 1971-ben hivatalosan is felkerült a Merkur palettájára, és ellentétben a Zsigulival gyorsan és sokkal olcsóbban hozzá lehetett jutni. Ha a műszaki paramétereket és a tervezést nézzük, a koncepció nem volt ördögtől való. Ne felejtsük el, hogy a hetvenes évek elejét írjuk ekkor, a Volkswagen már gondolkodott Golfon, a Bogár utódján, de még Németországban gyártották a Bogarat. A Volkswagen 1300-as sem volt egy világcsoda, a koncepció hasonló, csak a minősége volt jobb. A szovjet mérnökök is olcsó, könnyen üzemeltethető népautót akartak, merítettek is pár formai elemet például a korabeli NSU Prinz 4L-ből. De ne legyünk szigorúak: a 60-as évek végén ez a kád forma nagyon menő volt, sokan terveztek hasonlót.

A könnyen üzemeltethető, egyszerű és olcsón fenntartható koncepcióba nagyon illett a léghűtéses farmotor, egy V4-es hengerelrendezésű 1196 köbcentis, amely már korábban megvolt, csak kisebb lökettérfogattal. Elterjedt legenda, hogy egy harckocsi indítómotorja volt, meg stabilmotor, de egyik sem igaz. Ezt a blokkot kimondottan személyautóhoz fejlesztette a gyár, és ebben a modellben érte el ezt a lökettérfogatot, korábban 748 és 887 köbcentis volt a 966-osokban.
A fűtését egy elöl, a csomagtartóban elhelyezett benzinkályhával oldották meg, a motort pedig - hasonlóan például a 911-es Porschéhoz - generátorral egybeépített, ékszíjhajtású ventilátorral hűtötték. Az egész motor kompakt, nem foglalt nagy helyet, így az utastér a külső méretekhez képest tágas, és még használható csomagtartó is van elöl, de a negyedét a benzinkályha foglalja el.

Az OHV elrendezésű, tehát alul fekvő vezérműtengelyes blokk teljes egészében könnyűfémből készült, viszonylag könnyű. A mérésre érkező autó még egytorkú, nagyon kis átmérőjű karburátorral volt szerelve, a későbbi 968M modellek már megkapták a Zsiguli dupla torkú, nagyobb karburátorát.
A motor kis fordulatú, a gyári 40 lóerejét már 4500-as fordulaton adja le, a maximális nyomatéka pedig 74 Nm 3000-es fordulaton. Jellegzetes V4-es hangjához még hozzájárul a vízköpeny zajcsillapításának hiánya, ennek ellenére a hangja nem bántó, nem hangos, inkább szokatlan a mai fülnek. Mechanikus az egész autó, nem volt elektronika, feltűnően kevés műanyagot használtak az utastérben is.
A mérésnél a teljesítménymérő pad terhelését kicsit vissza kellett venni, mert manapság már ritka a 40 lóerő körüli autó. Rövid melegítés után a Zapó egyenletesen és szépen leforgott, egészen majdnem 5000-ig ment a mérés, de a maximális teljesítménye alig 4000 felett megérkezett.
Ha kíváncsiak vagytok, hozta-e a 40 lóerőt, nézzétek meg a videót, a végén kiderül.
Ha pedig érdekesnek találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
