Nézz máshogy a régi Daciára!
Totalcar Erőmérő: Dacia 1310 TLX – 1989.
A Totalcar Erőmérő sorozatában ismét régi ismerős került a teljesítménymérő padra az Autokorbelnél. A Renault 12-es licensze alapján gyártott Daciát sokan ismerik, mindenkinek van egy általában rossz története róla. De vajon miért a kétes hírnév és mit tud egy ilyen autó a teljesítménymérő padon?

Egy autót nagyon sok szempont alapján lehet megítélni. Ezek közül csupán kettő a megbízhatóság vagy a teljesítmény, számos egyéb, néha fontosabb paraméter is létezik. Például, hogy mennyire áll a kor színvonalán, és mennyire felel meg a piacnak, ahová a gyártó szánja. Az is lényeges, mennyire képesek a helyi autósok a típus üzemeltetésére, illetve mennyire készült fel a szervizhálózat az eladott autók javítására.
Ha a Renault 12 licence alapján gyártott Dacia 1300-at elhelyezzük térben és korban az egykori KGST-országokban, azon belül is Magyarországon, hamar rádöbbenünk, hogy ez az autó a hetvenes évek elején valódi telitalálat volt, és a kor műszaki színvonalán állt.

Románia úgy vásárolta meg a Renault 12 gyártási jogát, hogy a Dacia 1300-at és a Renault 12-t nagyjából egy időben mutatták be, sőt, egyesek szerint előbb jelent meg a román átirat, mint francia eredeti. Az azonban biztos, hogy 1970-ben az Év autója szavazáson a Renault 12 harmadik helyet szerzett, tehát Európában is a menő autók között tartották számon, vagyis nem egy levetett, régi konstrukciót kapott Románia.
A régi Dacia fényét tovább erősíti, hogy a gyártás kezdetekor, és még sok évig a minősége is egészen jó volt. Arról viszont nem a gyár tehet, hogy hasonlóan sok más, a szocialista országokban készülő modellhez hihetetlen hosszú ideig, szinte mesterséges lélegeztetéssel tartották életben. Nyilvánvaló, hogy Nyugat-Európában már több modellváltás lezajlott, a konkurensek is elfogytak az utakról, a Renault 12 múzeumi autónak számított, amikor 2004-ben végleg nyugdíjazták a Dacia 1310-et.
A kontraszt miatt jegyezzük meg, a Renault ebben az időszakban éppen a második generációs Clio ráncfelvarrt változatát, valamint a "kacsaseggű" második generációs Megane-t árulta nagy sikerrel. Ezek mellett a Dacia 1310 nevetségesen idejétmúlt. Hiába a sok apró változás, hiába a TLX változat kicsit növelt lökettérfogatú 1,4-es motorja, az ezerhármas, az 1310, illetve az 1310 TLX alapjaikban bizony megegyeznek. Ráadásul a kilencvenes évek elején a gyártás minősége is erősen ingadozott, így a Dacia-tulajdonosok nem csak elavult autót kaptak a pénzükért, de meg kellett küzdeniük a hanyag összeszerelés okozta problémákkal, és a villámgyorsan fogyó alkatrészek okozta hibákkal is.

Az Erőmérő mai epizódjában egy kései, 1989-es 1310 TLX modell mutatkozik be, amely mindössze 28 ezer kilométert futott, és teljesen gyári állapotú. Belseje és külseje igazolja az alacsony kilométerszámot, a kaszni rozsdamentes, szép állapotú. A TLX-változat ötfokozatú váltót kapott, és ahogy említettem, 1,4 literes motort, amely a gyári adatok szerint 61 lóerős volt 102 newtonméter legnagyobb forgatónyomaték mellett.

Az ősrégi benzinmotor soros, négyhengeres, OHV-vezérlésű, alul elhelyezett vezérműtengelyes konstrukció, melyben nyomórudak mozgatják a felül fekvő szelepeket. A hetvenes években elterjedt konstrukció volt ez, karbantartásigénye csekély, és amíg nem akarjuk 7000/perc fölé forgatni, tökéletes. Érdekesség még, hogy a motor hosszában került az autó orrába, a Dacia mégis elsőkerékhajtású, ezért a blokk jóval az első tengelyvonal előtt helyezkedik el. Valamikor a hatvanas években tervezték, öntöttvas hengertömbje van, hengerhüvelyekkel és könnyűfém hengerfejjel.
Egy darab esőáramú karburátor táplálja, amely kicsit alulméretezett, cserébe nagyon kedvező fogyasztást produkál vele a Dacia. Ebben, valamint menetkomfortban, a zajszintben, illetve rugózásban könnyedén verte a nagy konkurenst, a Lada 1200-at a román népautó. Egyesek szerint az ezerhármas Dacia gyorsabb is volt a Lada 1200-nál, ennek az 1,4-es 1310-es TLX-nek pedig nem csak az ötös váltó miatt, de a nagyobb teljesítménye miatt is gyorsabbnak kell lennie. Ezúttal persze nem versenyeztettük meg őket, hanem arra voltunk kíváncsiak, hogy mit mutat a mérőpadon egy megőrzött állapotú 1310 TLX. Ha valaminek, hát ennek tudnia kell a névleges gyári teljesítményt.
Nézzétek meg a videót, a görgők sivítása és a francia-román motor bőgése töltse be a nappalitokat, utána pedig csodálkozzunk együtt az eredményen! A Dacián kívül is sok érdekes autó jön még az Erőmérő sorozatban, ezért ha nem szeretnétek lemaradni a folytatásról, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
