Mennyit ér egy motorfelújítás?
Totalcar Erőmérő: Audi TT Roadster 1,8 T quatttro
Még nem tettünk teljesen és profi módon felújított motorú autót mérőpadra, de ezt nem tudtuk kihagyni. A hitelesített teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél, ám ezúttal kivételt tettünk, mert nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mit tud az egykori Audim a feltámadás után. Korábban már elmondtuk, mi ez, most nem lehet jelentkezni, mert még rengeteg érdekes autó vár a sorára.
Mindig heves vita tárgya a motorfelújítás. Az egyik tábor tagjai szerint a megbontás és felújítás után az már nem lesz olyan a motor, mint egy gyári, hiszen a bontás rontás. A másik viszont azt mondja, a gyárban sem ufók szerelik össze az autók motorjait, ott is emberek dolgoznak pár automata nyomatékkulccsal és pontos technológiai leírással.
Érdekes színt visz a vitába, hogy a gyári felkészítésű versenyautók motorja is úgy készül, hogy darabokra szedik és összerakják, még akkor is, ha nem módosítanak a blokkokon. Ekkor azonban nem szerelőszalagon rakják össze, egy motorral egy ember foglalkozik az elejétől a végéig. Mindent pontosan kimér, minden beállítást, minden meghúzási nyomatékot duplán ellenőriz. Minden felületet megvizsgál, esetleg utómunkál, alkatrészeket mér, párosít. A folyamatot egyébként blueprintingnek nevezik, nagyon sok pénzbe kerül, sok alkatrész is kell hozzá, időigényes folyamat.
Hagyományos motorfelújítás egy erre szakosodott műhelyben nem lehet ennyire aprólékos, mert az ügyfelek nem fizetnék meg, és túl sokáig tartana. Ennek ellenére egy átlagos felújítás során is rengeteg dolgot kell vizsgálni, mérni, és szükség esetén cserélni. Pontosan ez az, ami megkülönbözteti az olcsó gányolást a professzionális műhelymunkától: a profi tudja, mi építhető esetleg vissza, ezzel csökkentve a költségeket, illetve mi az, ami a felújítás minőségét már rontja, ezért biztosan cserélni kell. Mivel a javítási könyvek általában pontos méretekkel szolgálnak a szereléshez, a gyakorlott szem pedig látja az esetleges további felületi hibákat, egy profi el tudja dönteni, mi marad, és mi megy a kukába.
A mérésre érkezett első generációs Audi TT motorja Győrben készült, 2000-ben. Ez a blokk abban az időben nagyon korszerű, Euro 3-as besorolású, viszonylag nagy literteljesítményű turbómotor volt. Több teljesítménylépcsőben, több modell számára készült a Volkswagen-csoport autóihoz, a csúcsot viszont az Audi TT-ben és az Audi S3-asban érte el.
Ez a blokk még nem közvetlen befecskendezésű, viszont hengerszelektív kopogásérzékelőt kapott, a gyújtást is hengerszelektíven tudja szabályozni a Bosch Motronic ME 7.5-ös vezérlőegység. Dupla töltőlevegő hűtője van, és időben változó szelepvezérlése, amely során a két felülfekvő vezérműtengelyt (DOHC) egymáshoz képest el tudja fokolni. A motor további érdekessége, hogy a szívóoldalon hengerenként három, a kipufogóoldalon két szelepe van, így összesen hússzelepes a négyhengeres.
Az Erőmérő mai epizódjában szereplő Audit korábban már javítgatta valaki, de nem elég alaposan, ezért ismét motorproblémák jelentkeztek. A komolyabb beavatkozást nem lehetett elkerülni.
A felújítást Novoth Tibor műhelyére bízta az autó gazdája. Ennek során első túlméretes dugattyúkat építettek be, és természetesen ehhez fúrták, majd illesztették a hengereket is. A hengerfejet szintén felújították, a főtengely is új, a csapágyak szintén, a turbófeltöltő pedig gyári felújított. Az előzőt le kellett adni, cserébe visszakaptunk egy felújítottat. Ennek gyakorlatilag csak a külső öntvényháza nem vadonatúj, minden más igen. Mondanom sem kell, minden tömítés és szimmering is új a TT motorjában.
A hajtórúdjai nevezhetők gyenge pontoknak. Hiába erősített kivitelűek a 165 kilowattos változatban, szeretnek elszakadni, így a felújítás során ezeket erősített tuningalkatrészekre cserélték. Egy ilyen alaposságú, és mindenre kiterjedő motorfelújítás már bőven hétszámjegyű, millió forint fölötti árkategória, ezért olvassuk mindig kétkedve a félmillióért hirdetett, "felújított motorú" hasonló Audik hirdetéseit.
A mi autónkat a motorfelújítás után fokozatosan, több olajcserével támogatva járatták be, mielőtt eljött az igazság pillanata, és a TT felgördült az Autokorbel mérőpadjára. A tapasztalat szerint ezek az erősebb, nagyobb turbónyomású 1,8-as motorok általában kicsit túlteljesítik a hivatalos gyári adatokat, már amelyik jó állapotban van. De vajon mit tud a felújított blokk? Nem árulom el előre, tudja-e a gyári értékeket, inkább próbáljátok meg kitalálni, és nézzétek meg a videót! Mi is meglepődtünk az eredményen.
Ha szeretitek a Totalcar Erőmérő sorozatát és további érdekes autókat szeretnétek látni, iratkozzatok fel a Youtube-csatornánkra!
Korábbi epizódok:
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
- Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
- Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.