Mennyit ér egy motorfelújítás?
Totalcar Erőmérő: Audi TT Roadster 1,8 T quatttro
Még nem tettünk teljesen és profi módon felújított motorú autót mérőpadra, de ezt nem tudtuk kihagyni. A hitelesített teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél, ám ezúttal kivételt tettünk, mert nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mit tud az egykori Audim a feltámadás után. Korábban már elmondtuk, mi ez, most nem lehet jelentkezni, mert még rengeteg érdekes autó vár a sorára.

Mindig heves vita tárgya a motorfelújítás. Az egyik tábor tagjai szerint a megbontás és felújítás után az már nem lesz olyan a motor, mint egy gyári, hiszen a bontás rontás. A másik viszont azt mondja, a gyárban sem ufók szerelik össze az autók motorjait, ott is emberek dolgoznak pár automata nyomatékkulccsal és pontos technológiai leírással.
Érdekes színt visz a vitába, hogy a gyári felkészítésű versenyautók motorja is úgy készül, hogy darabokra szedik és összerakják, még akkor is, ha nem módosítanak a blokkokon. Ekkor azonban nem szerelőszalagon rakják össze, egy motorral egy ember foglalkozik az elejétől a végéig. Mindent pontosan kimér, minden beállítást, minden meghúzási nyomatékot duplán ellenőriz. Minden felületet megvizsgál, esetleg utómunkál, alkatrészeket mér, párosít. A folyamatot egyébként blueprintingnek nevezik, nagyon sok pénzbe kerül, sok alkatrész is kell hozzá, időigényes folyamat.

Hagyományos motorfelújítás egy erre szakosodott műhelyben nem lehet ennyire aprólékos, mert az ügyfelek nem fizetnék meg, és túl sokáig tartana. Ennek ellenére egy átlagos felújítás során is rengeteg dolgot kell vizsgálni, mérni, és szükség esetén cserélni. Pontosan ez az, ami megkülönbözteti az olcsó gányolást a professzionális műhelymunkától: a profi tudja, mi építhető esetleg vissza, ezzel csökkentve a költségeket, illetve mi az, ami a felújítás minőségét már rontja, ezért biztosan cserélni kell. Mivel a javítási könyvek általában pontos méretekkel szolgálnak a szereléshez, a gyakorlott szem pedig látja az esetleges további felületi hibákat, egy profi el tudja dönteni, mi marad, és mi megy a kukába.
A mérésre érkezett első generációs Audi TT motorja Győrben készült, 2000-ben. Ez a blokk abban az időben nagyon korszerű, Euro 3-as besorolású, viszonylag nagy literteljesítményű turbómotor volt. Több teljesítménylépcsőben, több modell számára készült a Volkswagen-csoport autóihoz, a csúcsot viszont az Audi TT-ben és az Audi S3-asban érte el.

Ez a blokk még nem közvetlen befecskendezésű, viszont hengerszelektív kopogásérzékelőt kapott, a gyújtást is hengerszelektíven tudja szabályozni a Bosch Motronic ME 7.5-ös vezérlőegység. Dupla töltőlevegő hűtője van, és időben változó szelepvezérlése, amely során a két felülfekvő vezérműtengelyt (DOHC) egymáshoz képest el tudja fokolni. A motor további érdekessége, hogy a szívóoldalon hengerenként három, a kipufogóoldalon két szelepe van, így összesen hússzelepes a négyhengeres.
Az Erőmérő mai epizódjában szereplő Audit korábban már javítgatta valaki, de nem elég alaposan, ezért ismét motorproblémák jelentkeztek. A komolyabb beavatkozást nem lehetett elkerülni.

A felújítást Novoth Tibor műhelyére bízta az autó gazdája. Ennek során első túlméretes dugattyúkat építettek be, és természetesen ehhez fúrták, majd illesztették a hengereket is. A hengerfejet szintén felújították, a főtengely is új, a csapágyak szintén, a turbófeltöltő pedig gyári felújított. Az előzőt le kellett adni, cserébe visszakaptunk egy felújítottat. Ennek gyakorlatilag csak a külső öntvényháza nem vadonatúj, minden más igen. Mondanom sem kell, minden tömítés és szimmering is új a TT motorjában.
A hajtórúdjai nevezhetők gyenge pontoknak. Hiába erősített kivitelűek a 165 kilowattos változatban, szeretnek elszakadni, így a felújítás során ezeket erősített tuningalkatrészekre cserélték. Egy ilyen alaposságú, és mindenre kiterjedő motorfelújítás már bőven hétszámjegyű, millió forint fölötti árkategória, ezért olvassuk mindig kétkedve a félmillióért hirdetett, "felújított motorú" hasonló Audik hirdetéseit.
A mi autónkat a motorfelújítás után fokozatosan, több olajcserével támogatva járatták be, mielőtt eljött az igazság pillanata, és a TT felgördült az Autokorbel mérőpadjára. A tapasztalat szerint ezek az erősebb, nagyobb turbónyomású 1,8-as motorok általában kicsit túlteljesítik a hivatalos gyári adatokat, már amelyik jó állapotban van. De vajon mit tud a felújított blokk? Nem árulom el előre, tudja-e a gyári értékeket, inkább próbáljátok meg kitalálni, és nézzétek meg a videót! Mi is meglepődtünk az eredményen.
Ha szeretitek a Totalcar Erőmérő sorozatát és további érdekes autókat szeretnétek látni, iratkozzatok fel a Youtube-csatornánkra!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
