Pörgesd hatezer fölé, azt szereti
Erőmérő: Renault Twingo RS 1.6 16V 2010
A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy ritka modell még ritkább változata tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. A Renault Twingo RS változata kicsit mindannyiunk kedvence, most megnézzük az Erőmérőben, hogy mit mutat a teljesítménymérő padon a szlalomversenyeket is látott autó.
A kis tömeg, a jó futómű és hozzá egy viszonylag erős motor garancia az élvezetes autózásra. Ezt gondoljuk, ezért is az egyik kedvencünk a Renault Twingo RS. A két betű a típusjelzés végén sokat számít, mert a Renault Sport rövidítés nem csak azt üzeni, hogy a viszonylag kicsi és könnyű kaszniba berakták a franciák a Dacia Dusterben is megtalálható K4M kódú 1,6-os blokkját, hanem alaposan átdolgozták, így az eredeti verzióból igazi sportmotor lett.
A K4M blokk nagyon sok modellben szerepel, kiforrott, hibamentes konstrukció. A Renault ősöreg K-kódú motorja szolgáltatta hozzá az alapokat és 1999-ben kapta meg először a 16 szelepes hengerfejet. A Twingo RS-ben a K4M854RS kódú verzió található, amelyet a Renault Sport alaposan átdolgozott. Ez tekinthető a K4M sorozat csúcsának, ez a legerősebb, illetve ez képezi alapját a Renault számos 1,6-os versenymotorjának is.
A K4M RS azonban utcai használatra készült, Euro 5-ös környezetvédelmi normának megfelelő szívómotor. Hengertömbje öntöttvasból készült, szerkezeti merevítésekkel, hengerfeje alumínium, két vezérműtengellyel (DOHC) melyeket fogazott szíj hajt.
Az RS-blokk változó szelepvezérlésű, de csak a szelepek nyitásának időzítése változik meg, a nyitási idő vagy mélység nem. A váltás körülbelül 4500/perc fordulatnál következik be, ezt a motor megváltozott hangján is hallani lehetett a teljesítménymérés perceiben.
A vezérműtengelyek ebben a motorváltozatban egyébként teljesen mások, mint a K4M-család többi tagjában. Hosszabb szelepnyitási időre és nagyobb szelepemelési magasságra tervezték őket, míg a motor dugattyúi kompressziós öntésű alumíniumból készültek.
Az RS utcai használhatósága, a fogyasztási szempont és a környezetvédelmi normák megkötötték a tervezők kezét, hiszen kipufogó- és vezérműtengely-cserével, sportlégszűrővel, illetve átprogramozott motorvezérlő-elektronikával akár 160 lóerősre is felhúzzák ezeket a motorokat anélkül, hogy átépítenék a forgattyús mechanizmust.
A Twingo RS karosszériája is meg van erősítve pár helyen, a futóműve pedig csak szerkezetileg azonos a sima Twingóval, a rugók és a lengéscsillapítók teljesen mások, egyúttal mélyebben is ül a karosszéria.
Mi arra voltunk kíváncsiak, hogy a szlalomversenyen nevelkedett kis piros Twingo mit tud a teljesítménymérő padon. Az autó teljesen szériaállapotú, eltekintve az acélfelnikre szerelt téli gumiktól és a kiegészítőműszerektől, melyek az olajnyomást- és hőfokot mutatják, ami sportos használatkor jól jön.
Az RS motorja alapjáraton annyira csendes, hogy a hengerenkénti injektorok klikkelését is hallani lehet és orgánuma nem sokat változik egészen 4500-5000 fordulatig, amikor mintha kinyitna még egy pillangószelep, vagy a kipufogóból iktatnánk ki egy dobot. Ez az a karakteres hang, amelyet csak sportos, négyhengeres motorok tudnak produkálni, mi leginkább a Toyota Altezza RS mérésekor hallottuk. A forgós, 1,6-os blokk ötezernél még rátesz egy lapáttal és szépen elforog majdnem hétezerig.
Nézzétek meg az Erőmérő legújabb epizódját, érdekes mérés volt ez is. A végén a tulajdonossal elemezzük a görbéket és a hallottakat.
Ha kedvelitek hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további érdekes autók jönnek az utcáról!
Az Erőmérő korábbi epizódjai
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.