- Magazin
- Technika
- Használt autó
- autobild
- tartósteszt
- teszt
- megbízhatóság
- audi
- bmw
- mercedes
- suzuki
- volvo
- toyota
- mazda
A legmegbízhatóbb autó pedig...
Autobild tartósteszt 2014-2019.
Százezer kilométer nem túl sok, de éppen elég ahhoz, hogy kibukjon egy-két típushiba, vagy kisebb-nagyobb meghibásodás. Persze egy példányból még nem vonhatunk le messzemenő következtetéseket, és nyilván minden modellt képtelenség tartóstesztnek alávetni, mégis hasznosak az Autobild alapos vizsgálatai.
Mit és hogyan tesztelnek?
Aligha lehet ma alaposabban kipróbálni egy autót, mint ahogyan azt az Autobild tartóstesztjében részt vevő szakemberek teszik. Míg Magyarországon egy-egy új autó általában egy hétig van az újságírónál, a használtak esetében pedig már a pár nap is jónak számít, addig náluk nem ritkák a százezer kilométeres etapok.
A tesztautókat a legkevésbé sem kímélik: a százezer kilométernyi nyúzásban van városi üzem start-stoppal, padlógázas autópályázás, alpesi szerpentinezés vontatmánnyal – minden, ami a hétköznapi használat során elképzelhető. Közben a tesztpilóták a legapróbb meghibásodásokat is feljegyzik, majd az értékelésnél figyelembe veszik. Nyilván bizonyos szintig a használhatóságot is értékelik, tehát szubjektív eleme is van a tesztnek.
De mindez nem elég, ugyanis a százezres határ elérése után (olykor kicsit túl is szalad a számláló) a Dekra szakembereinek segítségével az utolsó csavarig szétkapják az autót. Nemcsak szemrevételeznek, ahol lehet, mérnek is: például a hengerfalak kopását. A rozsdát nemcsak a kritikus pontokon, látható részeken figyelik, hanem endoszkóppal átnézik az üregeket is. Az alapos átvizsgálás során fény derül az esetleges tervezési vagy összeszerelési hibákra is.
Az alábbi táblázat szerint pontoznak:
Így értékelnek az Autobild szakemberei | |
Megbízhatóság | |
Lerobbanás | 15 hibapont |
Motor- vagy váltóhiba | 15 hibapont |
Hajtás hibái | 5 hibapont |
Terven felüli kisebb szerviz | 3 hibapont |
Terven felüli többnapos szerviz | 5 hibapont |
Meghibásodások (rádió, navigáció, folyadékok stb.) | 2 hibapont |
Egyéb kisebb meghibásodások | 1 hibapont |
Szétszereléskori vizsgálatok | |
Karosszéria (felületkezelés, fényezés, szőnyegek, kárpitok stb.) | 0-5 hibapont |
Motor (teljesítmény, tömítettség, kopásnyomok) | 0-5 hibapont |
Váltó (általános állapot, kopás stb.) | 0-5 hibapont |
Kipufogórendszer (állapot, katalizátor, felfüggesztés stb.) | 0-5 hibapont |
Futómű (felfüggesztés, kormányzás stb.) | 0-5 hibapont |
Elektromosság (kábelek, csatlakozók, vezérlőegységek, biztosítékok stb.) | 0-5 hibapont |
Hétköznapi használat | |
A tesztpilóták feljegyzései alapján | 0-10 hibapont |
Ponthatárok: 0 pont – 1+; 1-4 pont – 1; 5-8 pont – 1-; 9-12 pont – 2+; 13-16 pont – 2; 17-20 pont – 2-; 21-24 pont – 3+; 25-28 pont – 3; 29-32 pont – 3-; 33-36 pont – 4+; 37-40 pont – 4; 41-44 pont – 4-; 45-48 pont – 5+; 49-52 pont – 5; 53-56 pont – 5-; 57 pont fölött – 6. |
A német osztályozási rendszerben az alacsonyabb osztályzat a jobb, tehát a legmegbízhatóbb autónak 1+, a legrosszabbnak 6 az érdemjegye. Fontos továbbá, hogy az Autobild egy típusból jellemzően egy kivitelt vetett alá a tartós tesztnek, tehát annak osztályzata nem vonatkozhat minden motorvariációra, felszereltségre, vagy éppen a kézi- vagy automata váltós variánsra. Érdemes emellett azt is figyelembe venni, hogy 53 autót rangsoroltak, óhatatlanul vannak nagy hiányzók. Sőt van néhány autó, amelybe nem 100, hanem 150 vagy 200 ezer kilométert csavartak a németek.
Legutóbb a 2000 és 2013 között tesztelt autókból készítettek hasonló rangsort, most pedig a 2014 és 2019 közöttiekből állt össze a lista. Ezen megyünk végig, kezdve a leggyengébben teljesítőkkel. Az egyes típusok értékelését a galéria képaláírásaiban is böngészhetik - igaz, sokszor a németek sem részletezik túlzottan az eredményeket. A képek illusztrációk, saját tesztarchívumunkból.
41-51. helyezettek
A legrosszabb eredménnyel a Subaru XV 2.0D Exclusive zárt, összesen 44 hibapontot gyűjtött össze. Idő előtt elhasználódott a kuplung, olvadni kezdett két dugattyú, korrodálódtak a futóműalkatrészek és a kárpitok is zörögtek. Osztályzata 4-.
A mezőny alsó részében végzett az Audi Q3 2.0 TDI Quattro, amely már 27 ezer kilométernél is többször kapcsolt vészüzembe, addig bírta a lambdaszonda. A százezer kilométerbe még egy váltócsere is belefért. A BMW 218i Active Tourert kicsivel 36 ezer után szólította szervizbe az egyik főtengelycsapágy hibája, kilenc hónap után pedig motorcsere jött. A bajorok 2015 után erősített csapágyakat szereltek a modellbe, a teszten még egy korai gyártású példány szerepelt.
Itt találjuk a Volkswagen Golf VII 1.4 TSI Comfortline-t is, bár 12 hibapontjával messze jár a sereghajtó Subarutól. Gond volt a központi kijelzővel, az ablakemelő-automatikával és a start-stop rendszerrel is. Az autót egyébként tovább használták, 200 ezer kilométerig 32 hibapont gyűlt össze. A második százezer alatt a duplakuplung és az első lengéscsillapítók is felmondták a szolgálatot. A Golf tehát kakukktojás, hiszen a táblázatban elfoglalt helye 200 ezer kilométernyi futást tükröz.
A tabella alsó részének legjobbja, a 41. helyezett a Ford Mondeo Turnier 1.5 EcoBoost Titanium. Egyszer robbant le a teszt alatt, akkor a töltőlevegő-hűtő csavarjai lazultak fel.
A 41-51. helyezettek rangsora | |||
Helyezés | Modell | Hibapontok | Osztályzat |
41. | Ford Mondeo Turnier 1.5 EcoBoost Titanium | 27 | 3 |
42. | Kia Carens 1.7 CDTi Spirit | 29 | 3- |
42. | Renault Clio Grandtour Tce 90 Luxe | 29 | 3- |
42. | Seat Leon 1.6 TDI Style | 29 | 3- |
45. | Ford Grand C-Max 2.0 TDCI Titanium | 30 | 3- |
46. | VW Golf 1.4 TSI Comfortline | 32 | 3- |
47. | Citroën C4 Cactus PureTech 110 Feel | 34 | 4+ |
48. | Chevrolet Orlando LT+ 2.0 TD | 35 | 4+ |
49. | BMW 218i Active Tourer | 39 | 4 |
50. | Audi Q3 2.0 TDI Quattro | 42 | 4- |
51. | Subaru XV 2.0D Exclusive | 44 | 4- |
31-40. helyezettek
Itt is vannak meghökkentő hibák. A Ford Kuga 2.0 TDCI 4x4 Titanium esetében például egy 50 ezer kilométer táján megrepedt váltóház. Az 1.2 TSI Škoda Fabia Combi pedig 83 ezer után azért nem volt hajlandó beindulni, mert az önindító egyik kábele túl rövidnek bizonyult, és elszakadt. A konstrukciós hibát a csehek kijavították a modellnél.
Az ezres Volkswagen Up egy rossz tömítés miatt az utastérbe spriccelte a klíma kondenzvizét, az Opel Zafira pedig klímahiba mellett a rakoncátlankodó hátsó futóművel szerzett büntetőpontokat. A Mercedes B osztálynál az elektronikával akadtak problémák, míg a Kia Riónál szivárgó klímagázt, a géptető zsanérjánál pedig a hiányos kenést jegyezték fel.
A 31-40. helyezettek rangsora | |||
Helyezés | Modell | Hibapontok | Osztályzat |
31. | Hyundai i40 Kombi blue 1.7 CRDI Style | 17 | 2- |
31. | Kia Rio 1.4 CVVT Edition7 | 17 | 2- |
33. | Mercedes-Benz B 200 CDI | 18 | 2- |
34. | Kia Optima 1.7 CRDI Spirit | 20 | 2- |
34. | Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Innovation | 20 | 2- |
36. | Mini Cooper SD Countryman | 21 | 3+ |
36. | Opel Meriva 1.7 CDTI Color Edition | 21 | 3+ |
38. | VW Up 1.0 White Up | 22 | 3+ |
39. | Škoda Fabia Combi 1.2 TSI Style | 24 | 3+ |
40. | Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium | 25 | 3 |
22-28. helyezettek
A holtversenyek miatt ez a táblázat valójában a 28. helyezettig tart, amely a Volvo V60 D2 Drive Ocean Race lett. A nyikorgó kilincsen és az olykor bosszantó infotainment-rendszeren kívül nem volt vele komoly gond, hibapontjainak száma 15. A Renault Twingónál az autó alján és a csomagtérajtó-kéder alatt felbukkanó rozsda, na meg az elektronika hozott néhány büntetőpontot.
A BMW 320d xDrive esetében szoftverhibát tapasztaltak a parkolókameránál. A segédlet működött, az autó mégis hibaüzenetet dobott. Rendellenes hangok jöttek elő a hátsó futóműből, az egyik dugattyún pedig apró repedés keletkezett. A Toyota Yaris egyetlen rendkívüli szervizlátogatására a vészvillogó kapcsolója miatt volt szükség, előjöttek viszont apró rozsdapöttyök.
Jól vizsgázott a Dacia Lodgy rozsdavédelme, csak a csomagtérajtó kédere alatt találtak némi korróziót a szakemberek. Emellett a világításkapcsoló szorult javításra, de nagyobb gond nem volt vele.
A 22-28. helyezettek rangsora | |||
Helyezés | Modell | Hibapontok | Osztályzat |
22. | Dacia Lodgy 115 TCe Prestige | 12 | 2+ |
22. | Mercedes E 350 CDI T Avantgarde | 12 | 2+ |
22. | Seat Alhambra 2.0 TDI | 12 | 2+ |
22. | Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 175 Sports-Line AWD | 12 | 2+ |
26. | Toyota Yaris 1.5 Hybrid Life | 13 | 2 |
27. | BMW 320d xDrive GT Luxury Line | 14 | 2 |
28. | Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 Acenta Connect | 15 | 2 |
28. | Renault Twingo Energy TCe 90 Luxe | 15 | 2 |
28. | Volvo V60 D2 Drive Ocean Race | 15 | 2 |
16-19. helyezettek
Mindössze 11 hibapontot gyűjtött a Peugeot 2008, amelynek legnagyobb hibája a százezer kilométer alatt az volt, hogy zörögni kezdett az eleje, így garanciában kicserélték az első lengéscsillapítókat. Érdekes, hogy besurrant a Lexusok szintjére a Fiat 500 X, amelynél csak apróságok bosszantották a tesztelőket.
Az indítással akadtak bajok a Škoda Octavia Combi 2.0 TDI-nél, végül azonban kiderült, nincs nagy gond, az indítógombot kellett javítani. 35 ezer kilométer körül mondjuk ezt sem várnánk. Jó üregvédelemmel, ám apró összeszerelési hiányosságokkal jött ki a kilenc hibapont.
A 16-19. helyezettek rangsora | |||
Helyezés | Modell | Hibapontok | Osztályzat |
16. | Kia Ceed 1.6 GDI Spirit | 9 | 2+ |
16. | Mercedes-Benz A 180 BE Style | 9 | 2+ |
16. | Škoda Octavia Combi 2.0 TDI | 9 | 2+ |
19. | Kia Soul 1.6 CRDi Spirit | 10 | 2+ |
19. | Fiat 500 X | 10 | 2+ |
19. | Lexus GS 450h | 11 | 2+ |
19. | Lexus CT 200h Dynamic Line | 11 | 2+ |
19. | Peugeot 2008 1.6 BlueHDI 100 | 11 | 2+ |
A legjobbak: 1-10. helyezettek
A top 10-es listára (a holtversenyek miatt igazából 15 autó) éppen befért a Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI. Egy vízcső rögzítése adta meg magát, lassan reagált a fényszóróasszisztens és az ablaktörlőkkel volt probléma. Suzukival is találkozhatunk a listán: az SX4 S-Cross DDiS AllGrip navigációjának kijelzője pár nap után kikapcsolt, az infotainment-rendszerrel volt kisebb gond, és a váltó adott furcsa hangokat reggelente, de egyébként hibamentes volt az autó.
A dobogóra négy hibaponttal lehetett odaférni. A Volvo XC60 D4 Summumnak ez sikerült is, mindössze kisebb rozsdakezdeményeket jegyeztek fel – ezek az autó alján jöttek elő.
Hibapont nélkül lett tartóstesztgyőztes az Audi A3 Sportback g-tron. Talán kissé meglepő a siker – na, nem azért, mert az Audi ne tudna megbízható autókat gyártani. Sokkal inkább azért, mert viszonylag összetett technikáról van szó, ráadásul a benzin-CNG kombináció nem is különösebben gyakori. A tesztelők sem a használat során, sem szétszedés után nem tapasztaltak rendellenességet.
Az 1-10. helyezett rangsora | |||
Helyezés | Modell | Hibapontok | Osztályzat |
1. | Audi A3 Sportback g-tron | 0 | 1+ |
2. | VW Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline | 4 | 1 |
3. | Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Spirit | 4 | 1 |
3. | Volvo XC60 D4 Summum FWD | 4 | 1 |
5. | BMW X1 xDrive 20i | 5 | 1- |
5. | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDI Style | 5 | 1- |
7. | Hyundai Tucson 2.0 CRDI 2WD Style | 6 | 1- |
7. | Audi A6 Avant 2.0 TDI | 6 | 1- |
9. | Mercedes-Benz V 220 d | 7 | 1- |
10. | Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium | 8 | 1- |
10. | Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD | 8 | 1- |
10. | Mazda MX-5 | 8 | 1- |
10. | Mercedes C 250 d 4Matic T Avantgarde | 8 | 1- |
10. | Suzuki SX4 S-Cross DDiS AllGrip | 8 | 1- |
10. | VW Passat Variant 1.8 TSI | 8 | 1- |
Összegzés
Az Autobild tartóstesztje nem tekinthető általános érvényűnek, hiszen nem szerepel benne minden elérhető modell minden lehetséges variánsa. Mégis sokat segíthet a lista akár a használtautó-vásárlóknak is: nagyjából megmutatja, melyek lehetnek a problémásabb pontjai egy-egy autónak, mit érdemes fokozottan figyelni a próbakörön vagy átvizsgálás során.
Forrás: Autobild
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.