A Mercedes, amit nem öt év használatra gyártottak

Totalcar Erőmérő: Mercedes 280 SE W116 – 1977.

2019.03.22. 16:09 Módosítva: 2019.03.22. 17:22

A hitelesített és professzionális teljesítménymérő padon általában a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasók jelentkezhettek a mérésre, most egy 1977-es Mercedes S osztály áll a görgőkre. Ebben még volt anyag? És teljesítmény?

A Mercedes-Benz W116 volt az első, a márka hivatalosan is S osztálynak (S - Sonderklasse) nevezett luxusautója. Bár a korábbi W108-asban is ott volt az S betű, az leginkább felszereltségi szintet jelölt, a gyári katalógusok sem osztályozzák akkoriban még a modelleket. A váltómodell számos újdonságot hozott az - egyébként nagyon sikeres - W108-as elődmodell után, melyekben az Erőmérő mai epizódjában szereplő autó, a 280 SE motorja volt.

Ez a M110-es kóddal jelölt Mercedes-motor 1972-ben jelent meg, és elképesztően sokáig, egészen 1989-ig gyártásban maradt, noha 1985-től már csak a terepjáró G-modellbe szerelték, nagyon kis darabszámban. 1985-ben jelent meg utódja, az M103-as, amely szintén hathengeres, és fekete szelepfedeléről ismerhető fel. Ezt többek közt a W124-es 260-asokban és 300-asokban találjuk. Érdekes módon pont a hengerfejét váltották vissza szimpla vezérműtengelyesre, a DOHC felépítést, amely 1972-ben nagy újdonságnak számított.

Az M110-es égésterét a félgömb formához próbálták közelíteni, azért a szelepeket egymáshoz képest viszonylag nagy szögben helyezték el. Kézenfekvő volt, hogy két vezérműtengely mozgassa őket. A 70-es évek elején ez nagy újdonságnak számított, jóllehet a megoldást az olaszok már évek óta alkalmazták a Fiat 125 modellben. A két vezérműtengely ellenére itt is csak hengerenként kétszelepes volt a Mercedes hathengerese, de viszonylag magas kompresszióval. A jó fogyasztás ígéretével először 145 lóerős kiviteleket árusítottak, ezek kis kompressziójú változatok voltak, de a teljesítményskála egészen 185 lóerőig terjedt.

A mérésen szereplő, nagyon jó állapotú, de már 355 ezer kilométer felett futott autóban is az alapmotor legerősebb verziója volt,  elvileg ez is 185 lóerős,  5800/perc fordulaton. Nem is ezek az adatok a meglepőek, hanem a nyomaték, amely 240 Nm, és egészen magas, 4500-as fordulatnál jelentkezik. Persze nem szabad, hogy megtévesszen minket a relatíve magas fordulatszám, a 2800 köbcentis blokk alul sem gyenge, mindössze arról van szó, hogy inkább fordulatra hangolt, nem annyira lent élő blokkról van szó.

Ez a modell már nem karburátoros, hanem Bosch K-Jetronic benzinbefecskendezős, amely ennyi idősen már szeret rakoncátlankodni, főleg hideg és félig bemelegített állapotban. Ez a motor a magas üzemanyagfogyasztásáról is hírhedt - annak ellenére, hogy bőven tizenliteres átlagaival takarékosnak számított a hetvenes években.

A teljesítménymérésnél az automata váltó okozott egy kis problémát. Annak ellenére, hogy behúztuk harmadik, zárolt fokozatba, padlógáznál visszakapcsolt, és a pad megszakította a mérést. A jelenség miatt nem tudtuk egészen lentről, mélyre nyomott gázpedállal indítani a mérési folyamatot, csak körülbelül kétezres fordulattól. A csúcsteljesítményt ez nem befolyásolja, csupán a görbe alsó fele nem tükrözi pontosan azt, amit a motor elméletben tudna. Nincs ez másként a normál használat során sem, ezeknek az automata váltóval párosított motoroknak nem lehet úgy használni az alsó fordulati nyomatékát, mint korabeli kézi váltós társaik esetében, mert gázadásra azonnal visszakapcsol a rendszer.

A Mercedes 280 SE gazdája nem pörgetve, óvatosan használja a szeretett autóját, nem is tudja mennyi a végsebessége, így mindannyian kíváncsian vártuk, hogy milyen adatok jelennek meg a kijelzőn a mérés lefutása után.

Nézzétek meg ti is a videót és ha tetszett, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további érdekes autók jönnek az utcáról!

Korábbi epizódok:

Amikor megszólal az öthengeres
Rendes, nagy szívómotor öt hengerrel és egy szerető gazdával, egy Audi Coupe Quattróban a mérőpadon.
Erősebb autó csodaadalékkal?
A Pro Engine Ultra egy Fiat Puntóban bizonyíthatott. Először sima benzinnel, majd az adalékkal mértük a teljesítményét.