Amikor megszólal az öthengeres

Totalcar Erőmérő: Audi Coupe Quattro 2.3 E

2019.04.19. 13:10 Módosítva: 2019.04.20. 08:48

A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy nagyon kívánatos, mára már ritkaságnak számító modell tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. Az Audi Coupe Quattro gömbölyű vátozata nagy sikert hozott a cégnek, most megnézzük az Erőmérőben, hogy mit tud ez a megkímélt, szép darab.

Az 1986-ban bemutatott B3-as Audi 80 (typ89) kupé, vagy ahogy nevezték, Coupe a Totalcar Erőmérő mai sztárja. Öthengeres, hengerenként kétszelepes motorral, 2,3-as lökettérfogattal. Ez volt az 1988-tól gyártott Coupe modell csúcsmotorja, mert akkor még nem létezett V-elrendezésű, nagyobb blokkos verzió. Ez is volt a legerősebb, 136 lóerővel.

A gömbölyű Audinak is becézett B3 sorozat nagy lépés volt az Audi számára. A korábbi modellt teljesen lecserélték, az alapmotorokat is módosítva szerelték a teljesen új formájú karosszériába. Ekkor galvanizálták először a 80-as sorozatot teljes mértékben, merítéses, elektrofürdős módszerrel, egyúttal tizenkét évre hosszabbították meg az átrozsdásodás elleni garanciát.

A karosszéria merevségének fokozására nagy szilárdságú acéllemez betéteket alkalmaztak, az ütközésbiztonság területén is nagyot léptek előre különböző opcionális, akkoriban még nem kötelező passzív biztonsági berendezésekkel. Ilyen a procon-ten, amely ütközéskor az egész kormányoszlopot behúzta a műszerfal közelébe, nagyobb teret adva a vezetőnek a sérülések elkerülésére.

Összességében a gyár próbált felzárkózni a BMW és Mercedes népszerűségéhez és presztízsértékéhez, mert a korábbi, már kissé elavult, facelifttel életben tartott modelljüket észrevehetően megelőzték a többiek.

A B3 modellsorozat 1988-ban megjelent variánsa volt a Coupe. Sem a 80-as, sem 90-es elnevezés nem szerepelt a modell megjelölésben, egyszerűen csak Audi Coupe, és kész. A kialakítása nem csupán abból állt, hogy elhagytak két ajtót, és módosították a tetővonalat, illetve a szükséges dolgokat, hanem teljesen más padlólemezre készült rövidebb tengelytávval és erősített karosszériával, amelyre a következő kabriót is alapozták. A Coupe modellnek a felfüggesztése is más, mint a limuzinnak: a lengéscsillapítók keményebbek, az egész rendszer is sportosabb hangolású.

A Coupe sorozat egyik legértékesebb és legkeresettebb, mára az értékes youngtimer-kategóriába lépő modellje a Coupe Quattro. Kevés is készült belőle, ráadásul az Auditól megszokott igényes, három differenciálműves, középen nyomatékérzékelős (Torsen) differenciálművel kiegészített négykerékhajtást építették alá. Az összkerekes kivitel hátsó felfüggesztése szintén eltér az elöl hajtott alapmodellétől. Ehhez társul a csodálatos hangú öthengeres szívómotor és már értjük is miért szalad ezeknek az autóknak az ára felfelé a használtpiacon. Ebben a modellben már elektronikus vezérlést kapott a hírhedt K-Jetronic befecskendező, így lett belőle KE-Jetronic lambda szabályozású keverékképzéssel, három komponensre ható katalizátorral.

Az Audi öthengeres motorja itt érte el csúcs lökettérfogatát, pontosan 2309 köbcentis volt, kiviteltől függően 132-136 lóerő közti névleges teljesítményt adott meg a gyár. A mérésre érkező példány elvileg 136 lóerős 5900/perc fordulaton, maximális nyomatéka 186 Nm 4000/percnél. Ez az elmélet, az Erőmérő mai epizódjából pedig megtudjuk, hogy mit tud a mérőpadon a 125 ezer kilométert futott Audi Coupe Quattro.

Ha pedig jónak találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, érdekes mérések jönnek, lesz meglepetés.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.