Guruló ház vagy lakható autó?

2019.04.19. 07:21 Módosítva: 2019.04.19. 10:38

Képzeljenek el egy gyárat, ami akár a saját konkurenciájával is képes szövetkezni, és együtt gondolkodni azért, hogy az emberek a lehető legjobb terméket kapják. A saját múzeumukban pedig kiállítják a konkurencia legjobb termékeit is. Ez nem mese: a Hymer lakóautó gyártósorán jártunk.

Azt szokták mondani, hogy a világ összes találmánya a lustaságból, a kényelemből indult, vagy valami hobbi hajtotta a feltalálót. A lakókocsi feltalálása valahogy a kettő ötvözete; az utazás szeretete, de a sátrazás kényelmetlensége volt az elsődleges motiváció Erwin Hymer számára. Édesapjával közösen alkották meg az első lakókocsit, amelyet aztán szerény keretek között, édesapja műhelyében megrendelésre készítettek, és megalapították a Hymer céget.

A lakókocsival utazás egyre népszerűbbé vált Európában is, és a cég gyors növekedésnek indult, Erwin Hymer maximalizmusa gyorsan magasba emelte a céget. Cégformaváltások, a kisebb konkurensekkel egyesülés után a cég a 60-as évekre komoly tényezővé vált a piacon, mára pedig a Hymer Csoport piacvezető a lakókocsi- és lakóautó-gyártásban.

Hogy egyes cégek miért tudnak hosszú távon is fejlődni, és sikeresek lenni, mások pedig gyors indulás után hasonlóan gyorsan el is tűnni a süllyesztőben, nagyon sok dolog függvénye. Fontos a piaci stratégia és a termék okos pozicionálása. A gyárban már nemcsak lakókocsikat gyártanak, hanem 1961 óta lakóautókat, amely ma már három fő csoportra oszlanak: integrált modellek, fél-integráltak, és a dobozos kisteherautóból kialakított Hymercar modellek.

Kapcsolódó
Lakóautózni veszélyes - függővé tesz

Lakóautózni veszélyes - függővé tesz

És új jelentést ad a Fáradt? Álljon meg pihenni! felhívásnak.

A darabszámokat tekintve az értékesítés 50%-át még mindig az Integrált, Mercedes vagy Fiat fődarabokat használó, Al-Ko alvázra épülő, teljesen egyedi felépítményű lakóautók teszik ki. A másik 50%-on osztozik a másik két modell, a félintegrált, ahol a jármű Mercedes Sprinter vagy Fiat Ducato alap, arra épül a lakórész. A harmadik a Hymercar, a dobozos kisautóból készített lakóautó. Utóbbi népszerűsége folyamatosan nő, a gyár kimutatása szerint a vásárlóköre is a fiatalabb, 35-45 éves korosztályból kerül ki, ellentétben az integrált lakóautókkal, ahol a vásárlók átlagéletkora 64 év.

Naponta 80-100 darab közötti lakóautó készül el, a modelleket kéthetente váltják, hogy a megrendelőknek ne kelljen sokat várni, mert éppen a választott modell nincs gyártásban.

Fontos a Hymernek a vásárlóközönség fiatalítása, így külön részleg dolgozik az új anyagokon, színösszeállításokon, és a fiatalabb célcsoport igényeinek felmérésén. Ezért aztán hamar felkerült az extralistára a tetőn elhelyezett szolárpanel, és opcionálissá vált a televízió és a hozzá tartozó antenna, mert népszerűsége gyorsan csökken.

A gyárnak több bejegyzett szabadalma van a járműfelépítmények területén, majdnem mindegyik a struktúrális merevséget növelő, a fajlagos tömeget csökkentő szerkezeti kialakítás, erősítés a falpanelekben. A legnagyobb ellenség a tömeg, amely mindenre káros hatással van. Növeli a fogyasztást, rontja a dinamikát, növeli a károsanyag-kibocsátást és korlátozza a 3,5 tonna megengedett legnagyobb összsúly keretén beépíthető extrák számát. Ezért aztán nincs alkatrész, ahol ne próbálnák a tömeget csökkenteni, és szó szerint grammonként rakják össze a kilogrammokat.

Korunk embere érzékenyebb a por- és pollenszennyezettségre, azért aztán egyre többet alkalmazzák a padló- és falfűtést, mely nem fúj be levegőt, így nem kavarja a port, hanem egyenletesen melegíti az autót. Sok szerkezeti elemet rögzítenek ragasztással, ami könnyű és erős, valamint olyan speciális szöveteket használnak, amely nem szívja be a nedvességet, de jól szellőzik. Ezekről a szövetekről a kiömlött vörösbor felitatható, és nyom nélkül tűnik el egy kis masszírozással.

A gyártósoron szigeteket képeztek, ahol egyes elemeket előkészítése és részleges komplettírozása folyik, így beszélhetünk konyhát, fürdőt és nappalit szerelő részlegről, valamint a műszaki dolgokat berakó munkaegységekről. A szigetek között, szállítószalagon haladó autóba bekerülnek ezek az egységek, a végén pedig ráteszik a külső falakat és a tetőt. Pont fordítva, mint gondolná az ember, ráadásul az integrált modellből a fentről lehúzható 180x200-as ágy csak a szélvédőn fér be, utána teszik bele a szélvédőt, szinte az utolsó fázisként.

A munkaszigeteken az előkészítést az adott szakterület mesteremberei végzik, asztalos, vizes és villamossági szakember. A gyárnak saját oktatóműhelye van, ahol az új dolgozók elsajátíthatják a speciális fogásokat. A faműhelyben és a teljes gyártósoron a hőmérséklet és a páratartalom állandó, ez szükséges a fa minőségének megtartásához és a ragasztók megfelelő működéséhez, nem utolsósorban a megfelelő munkakörülmények tartásához. A gyártósorok között növényekkel körülölelt, gyümölcsökkel telerakott kis oázisok vannak, az éppen pihenő dolgozók számára.

Minden autó egyedi megrendelésre készül, ahol a megrendelő két héttel a gyártás előtt még módosíthatja a bútor és a kárpit színeit, egy hónappal előtte  az extrákat is újragondolhatja. A gyár garantálja, hogy a kárpitot és a faanyagokat a gyártás után még 10 évig raktáron tartja, tehát javítható, újrahúzható a kutya által szétrágott bútorzat.

Meglepő a családias hangulat a gyárban, ahogy az sem mellékes, hogy a marketinges, aki végigvezet a gyártósor felett kialakított galérián, már 36 éve a cégnél dolgozik, szinte minden területen volt már a gyártástól a minőségbiztosításig. Meglepő az őszintesége is, mert azt mondja, hiába voltak elsők Európában és törekednek a maximalizmusra, nem tudnak semmi olyan extrát adni, amivel messze a konkurensek fölé tudnának emelkedni: nincs sok újdonság ebben a világban. Mégis azt gondolja, hogy egy Hymer összeségében jobb, és hosszú távon egy Hymer jobb befektetés, mint szinte bármelyik másik, mert törekednek az értéktartásra és a tartós minőségre. Ebben szerinte piacvezetők, a statisztikai adatok is ezt mutatják, meg az úton lévő 30 plusz éves modellek.

Tudnának például olcsóbb ajtózsanérokat és olcsóbb fát, de a minősége kérdőjeles, ezért aztán inkább a környék beszállítóival működnek együtt, akikkel évtizedes tapasztalataik vannak. Ezenkívül a közlekedésbiztonságban, a balesetbiztonságban mindig megelőzik az előírásokat, nekik már akkor volt minden utasra biztonsági övük, és légzsák a lakóautóban, amikor még nem volt kötelező.

Az Erwin Hymer múzeum

Első ránézésre azt gondolnánk, hogy Európa piacvezető lakókocsi- és lakóautó-gyártója a saját termékeinek csinált egy múzeumot, egy történelmi áttekintést a kezdetektől mai napig, azonban a helyzet nem ez. Az Erwin Hymer múzeum a lakóautózásról, a kempingezésről, annak fejlődésről szól egészen az első lakókocsitól a napjainkig. Ki van állítva az egykori konkurens, később üzlettárs Aristid Dethleffs első lakókocsirajza, de találunk itt a világot körbejárt Volkswagen T1-es kisbuszt, valamint 70 éves Westfalia lakókocsit, amely mindig konkurense volt a Hymer csoportnak. Itt nem az számít, hogy ki mit gyártott, hanem a közös hobbi, a kempingezés, az utazás és a természet közelsége.

A kiállítás interaktív, vicces szelfipontokkal, érdekes háttérinfókkal, mindenkinek ajánlom, aki szereti az utazást, a természetet. Úgy tervezze a látogatást, hogy a múzeumra kell minimum három óra.

A jövő érdekes a lakóautózás számára is. Az tisztán látszik, hogy a népszerűsége nő, a megjelent új modellekkel a vásárlóréteg gyorsan fiatalodik. Ezekkel a mozgékonyabb, könnyebb, kis kompromisszummal napi autóként is használható Hymercar modellekkel ritkábban és kevesebb időt töltenek kempingekben, inkább folyamatosan úton vannak. Nekik mások az igényeik, más felszereléseket kérnek az autóikba. Kicsit hasonló a helyzet, mint az asztali számítógép, laptop és okostelefon szintjén, hiába gyorsabb és jobb egy PC, mint egy laptop vagy notebook, a mobilitás sokaknak fontosabb. A felmérések szerint a kisebb, könnyebb, mozgékonyabb lakóautók irányába mozdulnak el a fejlesztések. Nem a mozgó házé a jövő, hanem az autóé, amiben lakni is lehet.

A gyárlátogatást a HYMER magyarországi forgalmazója, a VPT-Caravan segítette elő.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

1 órája
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46