Okozhat csalódást egy Toyota?
Totalcar Erőmérő: Toyota Celica 2.0 GT
A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Már elmondtuk, hogy miről szól a sorozat, azóta az olvasóink autói közül választjuk ki az epizódok résztvevőit. Ezúttal egy 1986-es Toyota Celica került a mérőpadra abból a korból, amikor a japánok szerettek volna piacot nyerni Európában. Ezt gondolták az egyik legmegfelelőbb modellnek. De valóban az?

Sok autógyártó gondolja azt, hogy a sikerhez a motorsporton keresztül vezet az út, hiszen a versenypályán sikeres modellek utcai változatai jobban fogynak a márkakereskedésből. Ez alól a tömegmodelleket gyártó Toyota sem kivétel, hiszen az 1981-ben megjelent harmadik generációs Celicából 1983-ban már raliautót építettek és többször a dobogóra is álltak vele a vébén.
A Celica népszerűsítésében ennek nagy szerepe volt, a következő nagy lépés a negyedik generációs Toyota Celica megjelenése, mert az autó szinte semmit nem örökölt az elődmodellből. A sportsikerek hatására a Toyota kupéja egyre népszerűbbé kezdett válni Európában is, itt volt az ideje, hogy kicsit még jobban rámásszanak az európai gyártókra.

A negyedik generációs Celica volt az első keresztmotoros, elsőkerékhajtású konstrukció, amelynek utasterét már az európai szokásokhoz - és méretekhez - próbálták igazítani. Ebből készült először GT-Four azaz összkerékhajtású turbós változat is.
Az Erőmérő mai epizódjában szereplő autó a 2.0 GT verzió, mely a turbó után a legerősebb modell, 150 lóerővel és orrában az első generációs 3S-GE blokkal. Ez egy teljesen új motorkonstrukció volt a megjelenésekor, elsősorban keresztirányú beépítésre tervezve, többek között az MR2-es Roadster is megkapta. Tizenhat szelepes, DOHC-felépítésű, hengerfejét a Yamaha tervezte, a szívócsatornák a hengerfejben külön vezetnek a két-két szívószelephez, így biztosítva nagy áramlási sebességet és jó alacsony fordulati gázreakciót.

A blokk sokféle kivitelben, sokféle teljesítménnyel készült. A japán belpiacos 3S-GE például 162 lóerőt tudott 6400/perc fordulaton. Ne feledjük, 1985-öt írtunk és a legerősebb Golf GTi 132 lóerős volt, az M3-as BMW pedig 185.
A motor ismer típushibái közt említhető az olajfogyasztás, illetve a hajtórúdcsapágy kopása, de az összes hiba visszavezethető nem megfelelő karbantartásra, hiszen a gondosan karbantartott motorok jól bírják a terhelést is, tartósan és sokáig megbízhatóan üzemelnek.

Ezek után kíváncsian vártuk, hogy az 1986-os, 248 ezer kilométert futott, nagyon jó esztétikai és műszaki állapotban levő Celica mit tud a mérőpadon. Jellemző, hogy ezek a 6000 felett forgó négyhengeresek szinte csak laborkörülmények közt hozták a névleges teljesítményüket, ezért a méréseken rendre elmaradnak a gyári maximális értéktől. Az optimális körülmények közé tartozik az is, hogy az autót rendszeresen hajták, terhelik, mert egy kis lerakódás a kipufogószelepek környékén már korlátozza a töltéscserét, egy kis gyűrű megragadás már növeli az olajfogyasztást és csökkenti a kompressziót. Ezek pedig már elrabolnak pár lovat, nem forog ki a motor megfelelően és nem ott adja le a maximális teljesítményét, ahol a mérnökök elképzelték.
A mérésre érkezett autó járt már pályanapon, többször ment stopper ellen, napi használatban is volt, de az utóbbi években csak hobbi-, illetve vasárnapi krúzolós autó. Ezért aztán arra számítottunk, hogy kicsit alulmarad a teljesítménye gyári értéktől, mert nem fog addig forogni. Részben igazunk lett, de a fordulatszámban tévedtünk. Érdekes mérés volt szép hanggal.
Nézzétek meg a videót, a végén megvigasztaljuk a kicsit csalódott tulajdonost, Csipszer Mátét, aki egyébként a Totalcar állandó szerzője és autójáról is rendszeresen ír. A mérés végén megmutatjuk a görbéket, ha pedig érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még!
Korábbi epizódok
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
