Félretankoltam, nagy a baj?

2019.05.09. 06:13 Módosítva: 2019.05.09. 08:45

A tankolás rutinművelet, mostanában már csak azért is odafigyelek, mert ritka drága lett a prémium üzemanyag. De lehet, hogy elbambul az ember, minél gyorsabban túl akar rajta lenni, és megvan rá az esély, hogy a rossz pisztolyt veszi le. Mondjuk a gázolaj helyett a benzinét, vagy fordítva.

Valamilyen szinten védve vagyunk a véletlenektől, mert a gázolaj (jelölései: B7, B10, XTL) csöve vastagabb, mint a benziné (jelölései: E5, E10, E85). A legtöbb modern benzines autó betöltő nyílásán ezért be se fér, ettől függetlenül lehet bűvészkedni, ha nagyon akarjuk. Fordított esetben könnyebb benézni, mert a nagyobb betöltőbe befér a kisebb, benzines cső, ráadásul a dízel autóban nagyobb károkat okoz a benzin, mint fordítva. Néhány gyártónak már van félretankolásgátló rendszere, de ezek is csak arra jók, hogy észbe kapjunk, és megnézzük mi van a tanksapkára írva. Ha nagyon harcolunk, ezeken is be lehet erőszakolni a tankolópisztoly csövét.

Ha benzines autóba véletlenül gázolajat tankoltunk, és elindulunk, nem történik különösebb katasztrófa, az autó elkezd kopogni, utána rángatni, majd egyszer csak leáll. Jellemző tünet, hogy durrog a kipufogó, és a lambda-szonda hibát jelez. Ez nem egészséges a motornak, például összekormolja a gyertyát, de kivégezni nem fogja. Inkább a nagyon modern autók bonyolult és aprólékos rendszere allergiás az idegen anyagokra – főleg a kihegyezett, magas nyomású befecskendezőrendszerek.

Ha megállt az autó, és bizonylatot előtúrva rájöttünk, mi a baj, vitessük el az autónkat, és nézessük meg egy szervizzel. Ott leengedik a gázolajat, átmossák a rendszert, és feltöltik tiszta benzinnel. Ezt megtehetjük házilag is, a régebbi autóknál elég csak leengedni a tankot, és visszatölteni benzinnel, vélhetően károsodás nélkül megússza a motor, én mégis az első megoldásra biztatok mindenkit.

Ha dízel autót töltöttünk fel benzinnel, sokkal nagyobb a gond, mert ugyan el fog indulni, de csak addig megy, amíg ki nem fogy az üzemanyagrendszerből a gázolaj. Itt, ha rájöttünk, mi lehet a baj, jöhet az ima, főleg ha modern autónk van. Egyrészt a dízelmotor öngyulladásos, ami azt jelenti, hogy a gázolaj a kompresszió hatására robban be. A benzin erre nem feltétlen képes, így eleve nem fog menni az autó, és ez a jobbik eset. A rosszabb, amikor a nem odaillő üzemanyag találkozik a magasnyomású rendszerrel.

A gázolajnak van egyfajta kenőképessége, ami a dízelmotornak elengedhetetlen, a befecskendezőket és szivattyúkat is erre méretezik. Egy régi adagolóban is tehet károkat, ha nincs kenés, viszont egy modern magasnyomású – akár 1800-2000 baros – rendszert végleg el tud intézni. Az esetek nagy százalékában ezt megússzuk, de ha nagyon tovább akarunk menni, és küzdünk az autóval, akkor a pumpában a kenés megszűnése miatt a fém alkatrészekből apró fémreszelék és forgács fog leválni, ami eltömíti a rendszer apró járatait és századmilliméteres réseit. 

Szerencsés esetben elég cserélni a pumpát, és ugyan bontással, de alaposan átmosni a rendszer további részeit. Légtelenítés és tiszta gázolajjal való feltankolás után mehetünk tovább, persze az autó nem fogja megköszönni. A pumpa nem olcsó játék, és a mosásnak is lesz egy komolyabb óradíja, viszont rosszabb esetben az egész rendszert cserélni, legrosszabb esetben akár a hengert is fúratni kell.

Felkerestem Denk Róbertet, a félretankolás.hu-tól, aki elmondta, hogy ebben az esetben könnyedén megúszhatjuk a kalandot, vélhetően nem károsodik az üzemanyagrendszer, ha azonnal lépünk. Viszont ha nem jövünk rá elsőre, mi a gond, az apró fémforgácsok elkezdik körbejárni az üzemanyagrendszert. Néha annyira apró darabokról van szó, hogy szabad szemmel alig észrevehető, viszont egy modern dízelmotort mégis képes elintézni.

Van egy köztes állapot, amikor levettük a rossz pisztolyt, elkezdtük tankolni, de szinte azonnal észrevettük a hibát, mondjuk egy fél liter után. Ilyenkor még van mód rá, hogy letegyük a rossz fejet, kifizessük a rossz üzemanyagot, és feltankoljunk azzal, ami az autóba tényleg kell. Így a rossz üzemanyag vélhetően nem fog károkat okozni. Róbert szerint arányokat kell nézni. Ha mondjuk egy tank üzemanyaghoz (mondjuk 50 literhez) kerül 1-3% rossz üzemanyag (1-1,5 liter), akkor az nem feltétlen baj, sem benzin-, sem dízelüzemű autónál. Kicsit feljebb, olyan 10-20% rossz üzemanyagnál (5-10 liter), már érdemes szerelőt, autómentőt hívni, és leengedni a tankot.

A harmadik eset, hogy ugyan megtankoltuk az autót rossz üzemanyaggal, viszont amikor emeljük vissza a kútfejet, akkor jövünk rá, hogy elnéztük. Itt is számít, hogy mikori az autónk, mert az öreg autókhoz (cirka 30 évnél régebbi) elég hívni egy trélert, és vagy szerelőnél, vagy akár otthon elég leengedni a tankot. Egy kicsit újabb (20 évnél fiatalabb) autóknál már ügyelni kell arra, ha félre is tankoltunk, ne adjunk rá gyújtást. Olyankor a kisnyomású üzemanyagpumpa elkezdi felszívni a rossz üzemanyagot. Ha egyszer bekerült a rendszerbe, onnan sokkal nehezebb kimosni, mint szimplán a tankból - még ha a befecskendező rendszerig nem is jut el.

A legújabb autók (4-5 évnél fiatalabbak) a legproblémásabbak, mert azok már akkor elkezdik felszívni az üzemanyagot, amikor kinyitjuk a sofőroldali ajtót. Ez nem azért van, hogy szívassák a gyártók a félretankolókat, hanem, hogy indításnál könnyebb dolga legyen az autónak. Ebben az esetben inkább a jobb egy felől vegyük ki az autóból iratainkat, vagy onnan szálljunk be, ha kell. Mindenképpen hívjunk trélert, mert azok az autók, amik már ezt tudják, azoknak az üzemanyagrendszere nagyon rosszul viseli az idegen anyagot.

Persze ezeknél az eseteknél sincs még minden veszve, ha véletlen félretankoltunk, és azt a rendszer már felszívta, nem feltétlen lesz baj. Róbert itt is az arányokra hivatkozott. Ha az üzemanyagrendszer fel is szívja a rossz üzemanyagot, de utána azonnal jót kap, minimálisan károsodni fog, de nem feltétlen megy tönkre. Lehet, hogy az üzemanyagpumpánk életéből így elveszünk fél évet, viszont az autó életben marad. A legbiztosabb, ha még az indítás előtt átszívjuk a rendszeren a rossz üzemanyagot.

A legtöbb esetben a félretankolást az okozza, hogy az emberek nem ismerik az autót, amit vezetnek. Ez lehet egyszerűen azért, mert nem is érdekli miben ül, netán céges, vagy bérelt autót hajt. Ráadásul az egész tetőzhető az Adblueval, amiről sokan azt se tudják, hogy eszik vagy isszák. Róbert elmesélte, hogy emiatt nem egy eset történt, ahol a tulajdonos a gázolajhoz tankolta az Adblue-t – annak ellenére, hogy annak külön tankolónyílása van. Mivel ez az anyag vízalapú, ezért a dízel rendszerben, még a benzinnél is komolyabb károkat tud okozni, és kimosni sem egyszerű.

Pedig az üzemanyagrendszerekben nem olyan idegen dolog a víz. Ha az autót lerakjuk majdnem üres tankkal, a hőmérsékletváltozások miatt a tankban is lecsapódik a pára. Ez nagyon kevés vizet jelent, de az autónak ebből a szempontból az a legjobb, ha nem engedjük soha negyed tank alá csökkenni az üzemanyagszintet.

Igazából az üzemanyagszűrő nagyon sok szemetet megfog, ami simán jöhet a kútból, vagy akár egy kannából. Tankolásnál amíg nyitva van az üzemanyagtank a külvilág felé, azalatt a szűk perc alatt is bármi belemegy, ezért minimum évente célszerű cserélni a szűrőt, mindegy, milyen tüzelőanyag hajtja az autót. Pedig az már a második lépcső, a legtöbb autó tankjában is van egy hálós szűrő - tisztes nevén: zsákszűrő. Ez főleg a durvább, nagyobb szennyeződéseket fogja meg, nem helyettesíti az üzemanyagszűrőt.

Róbertet nagyjából heti két-három alkalommal hívják félretankolás miatt, de azt mondta, hogy aki régebb óta autózik, azzal majdnem biztos megtörtént már. Emberek vagyunk, hibázunk, a lényeg, hogy ne essünk pánikba, keressünk fel egy szervizt, ha szükséges. Meg lehet kockáztatni, hogy túléli az autó, de ha véletlen nem jön be, akkor önthetjük bele a százezreket. Persze ezt mind megelőzve, a legjobb védekezés a félretankolás ellen: figyeljünk oda.

Az oldalról ajánljuk

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

7 órája
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43