A benzines, ami takarékos mint egy dízel
Totalcar Erőmérő: Mazda 3 Skyactiv G165
A Totalcar Erőmérő sorozatában egy mai modell hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ezúttal egy olyan típust választottunk, amely sokkal több műszaki érdekességet hordoz, mint azt a felületes szemlélő gondolná.
Amikor az Euro 6 környezetvédelmi norma tervezete már ismert volt, a határértékeket már részben publikálták, a mérnökök csak úgy nevezték, hogy a motorgyilkos norma. Első ránézésre annyira korlátozta a belső égésű motorok emisszióját és zajkibocsátását, hogy azt gondolták, jelentősen esni fog a teljesítményük, vagy új technológiákat kell alkalmazni. A motortervezők egyik válasza a kis lökettérfogatú, ám feltöltött motorok bevezetése volt, melyek tudják a szigorú normákat, de teljesítmény és nyomaték terén emlékeztetnek a régi, nagyobb lökettérfogatú elődökre. Ez persze leegyszerűsítése a downsizing jelenségének, de az ezres, illetve egynégyes turbómotorok létezésének oka tényleg a környezetvédelmi megfelelőség és a kellő teljesítmény volt.
Van azonban egy mai léptékkel már szinte kicsinek mondható japán gyártó, a Mazda, amely mindig szereti máshogy megoldani a problémás kérdéseket. Ez a márka régóta mindig olyan mérnöki választ ad a felmerülő problémákra, amin meglepődik a világ. Hittek a Wankel-motorban, ők gyártják a világ legnépszerűbb roadsterét, az MX-5-öt és ők azok, akik nem kizárólag kis, feltöltött motorokkal tudják elképzelni az Euro 6 normát, hanem hagyományosnak tekinthető, közepes lökettérfogatú szívómotorral is.
A Mazdának két választása volt, amikor nekilátott. Az egyik, hogy kicsit visszalépnek teljesítményben és így teljesítik az előírásokat, a másik pedig, hogy addig faragják a szívómotort, amíg versenyképes lesz teljesítményben, de közben hozza a környezetvédelmi normát is.
Nemcsak a motorhoz kellett hozzányúlni, hanem a hajtáslánc minden eleméhez, a váltóhoz, a féltengelyekhez, a karosszériához és az egész projektre úgy kellett tekinteni, hogy minden egyes alkotórész segítse a motort abban, hogy megfelelő teljesítmény mellett alacsony legyen a károsanyag-kibocsátása. A Mazda a Skyactiv technológia nevet adta a projektnek, ahol az elnevezés nem csak a motorra, hanem valóban egy egész koncepcióra utal.
Anélkül, hogy az egyéb műszaki részletekbe merülnénk, nézzünk kicsit jobban rá a motorra, mert az Erőmérő szempontjából nekünk az a fontos!
A mérésre érkezett Mazda 3-ba a legerősebb kétliteres G165 jelzésű motor került, ahol a marketingelnevezés a teljesítményére utal. A motor teljesen könnyűfémből készült motorblokkból és hengerfejből áll, 16 szelepes DOHC vezérléssel és folyamatosan változtatható szelepvezérlési időkkel, illetve extra nagy 14:1 kompresszióviszonnyal. Minimálisan 95-ös benzint ír elő a Mazda ehhez az autóhoz, ezért számos olyan megoldást alkalmaztak, amely csökkenti az öngyulladásos égési hajlamot és a kopogást.
Az égéstér geometriája, a beáramló levegő örvénylése, illetve a dugattyúkban kialakított mélyedés az égés kontrollált lefolyását biztosítja. Külön figyeltek arra, hogy az egész égéstér felületi minősége nagyon jó legyen, így a helyi túlmelegedési pontok csökkenthetők, a kontrollált égés jobban megvalósítható.
A Skyactiv benzinmotorok időközben bizonyítottak, nagyon sok rajongót szereztek az elmúlt pár évben, azonban nem tudjuk, hogy ez a motor valóban tudja-e a 165 lóerőt az Euro 6 norma szorításában, vagy valahol 140 környékén él, ahogy korábbi, alacsonyabb besorolású, kétliteres társai.
A mérés során úgy viselkedett a Mazda, ahogy egy viszonylag keveset futott Euro 6-os autónak kell, szinte egyáltalán nem volt hangja, a mérőpad görgőinek zaja teljesen elnyomta az egyébként jellegzetesen öblös motorzajt. Hogy milyen erős a Mazda csodamotorja? Kiderül az Erőmérő mostani epizódjából.
Ha tetszett és további érdekes autókat szeretnétek látni hetente jelentkező sorozatunkban, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.